menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عرب امیری : طنزنویسی مانند رانندگی کامیون شده است

محفل شعر و ادب «سروچمان» دوشنبه 6 مهر ماه با اجرای سعید بیابانکی و علیرضا لبش و با حضور اسماعیل امینی، حامد عسگری و جمعی از شاعران و ترانه سرایان کشور در فرهنگ سرای سرو برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای سرو؛ در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی شاعر آئینی و طنزپرداز کشورمان با بیان این که تغییراتی در سطح زیباسازی شهر تهران رخ داده است، اظهار کرد: در زیباسازی شهر تهران تصمیم گرفته شده به مناسبت های مختلف از شعر استفاده شود. بخشی از این موضوع را هم اکنون در مترو می بینیم که حاصل ذوق حامد عسکری و همکارانشان در بخش فرهنگی مترو است و در سطح شهر نیز به مناسبت های مختلف تک بیت ها و مصرع ها دیده می شود.

وی ادامه داد: شعر و ادبیات به قدری جذابیت دارد که بتوانیم برای زیباسازی شهرمان از آن استفاده کنیم. تا کی باید در سطح شهر بنرهای تبلیغاتی چیپس و پفک ببینیم.

بیابانکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور کوروش انصاری تهیه کننده تلویزیون در این مراسم، اظهار کرد: قرار است از این به بعد یکشنبه شب ها در شبکه چهار سیما برنامه زنده ای درباره شعر داشته باشیم. این برنامه با عنوان «نقد چهار» برای مخاطبان نمایش داده می شود و امیدواریم بتوانیم خلاء های موجود در این زمینه را پر کنیم.

محفل سرو چمان

شناخت کلی جامعه از شعر نادرست است

اسماعیل امینی شاعر و منتقد ادبی نیز با بیان این که از 12 سالگی تا به حال به جلسات شعر می روم و حدود 40 سال است که تجربه حضور در این جلسات را دارم، عنوان کرد: تجربه من می گوید جلسات شعری که خیلی شلوغ هستند به درد نمی خورند. زمانی در سالن محوطه باز فرهنگسرای سرو جلسات شعری برگزار می شد که مخاطبان بسیاری هم برای تماشای جلسات می آمدند. ولی اشعاری که خوانده می شد اکثرا ضعیف بود و کسی هم نقدی نمی کرد و همه تنها تشویق می کردند.

وی خاطرنشان کرد: همین الان هم اگر در اینترنت جست و جو کنید چیزی که به عنوان شعر شناخته می شود، اشتباه است. شناخت کلی جامعه هم متاسفانه از شعر نادرست است و البته مقصر جامعه نیست؛ چرا که می بینیم در رادیو و تلویزیون کشورمان هم همینگونه است و حتی اگر بخواهند از اشعار کهن و فاخر چیزی بخوانند، عموما اشتباه خوانده می شود.

امینی افزود: زمانی کسانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند اشعار، سعدی، حافظ و شاهنامه و … را حفظ می کردند. اما امروز جوانان کشورمان که اغلب هم مدرک لیسانس به بالا هستند نمی توانند شعری را به طور صحیح بخوانند.

وی با تاکید بر این که حساسیت نسبت به درست و نادرست از بین رفته است، گفت: پس از آن که دولت روحانی در مجلس تحلیف شد، نماینده ای برای دولت شعری گفته بود که در صحن مجلس خواند و شعر پر از اشتباه بود. اما کسی به این نماینده تذکری نداد و جالب اینجاست که خبرگزاری ها نیز تیتر زدند که «شعر نماینده مجلس در “رثای” دولت روحانی». در حالی که رثا به معنای «شعر گفتن دربارۀ مرگ کسی با اظهار دلسوزی» است. و کسی این اشتباه خبرگزاری ها را هم به آن ها متذکر نشد. اگر من به جای وزیر فرهنگ بودم از آن ها شکایت می کردم که قصد تمسخر دارید.

تعارف ها اجازه نقد نمی دهند

در ادامه سعید سعدآبادی به شعرخوانی پرداخت و گفت: امروز مجموعه شعری از یکی از اساتید خواندم. متاسفانه مجموعه بسیار ضعیفی بود و معتقدم تعارف ها اجازه نمی دهد که آثار یکدیگر را نقد کنیم و به همین دلیل از شاعران بزرگ آثار ضعیف می خوانیم.

طنزنویسی مانند رانندگی کامیون شده است

نسیم عرب امیری شاعر طنزپرداز کشور نیز با بیان این که محدودیت های شخصی باعث می شود خانم ها شعر طنز نگویند ، اظهار کرد: در جمع های خصوصی زنانه هم ممکن است برخی نسبت به شعر طنز واکنش خوبی نشان ندهند. طنزنویسی مانند رانندگی کامیون شده است و به نظر می آید کاری مردانه است.

وی در ادامه چند شعر طنز با مضمون تغییرات نسل های جدید خواند.

حامد عسگری نیز دیگر شاعری بود که دو ترانه و دو غزل خواند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

صابر قدیمی شاعر جوان طنزپرداز کشور نیز اشعار طنزی خواند.

در پایان این مراسم مجموعه شعر «گوشه ای در اصفهان» سروده جواد زهتاب که به چاپ سوم رسیده است معرفی شد.

جواد زهتاب در واکنش به سخنی که از سوی علیرضا لبش مبنی بر اخلاق گرا بودن «ایرج میرزا» گفته شده بود، اظهار کرد: نمی دانم چرا حضار نسبت به این سخن چنین واکنشی نشان دادند و خندیدند. در حالی که ایرج میرزا واقعا شاعری اخلاق گرا است.

وی تصریح کرد: شاعران بسیاری همچون بهار و یا اخوان از منش اخلاقی ایرج میرزا گفته اند و بسیاری به حق او را سعدی دوم خوانده اند. همگان معتقد هستند که در حضور وی حتی می توانستند یک کلمه رکیک به زبان بیاورند زیرا وی برافروخته می شد.

این شاعر گفت: اشعار ایرج میرزا مانند این است که جماعتی تا سر در کثافت باشند و شخصی بخواهد کثافت ها را به آن ها نشان دهد. عبید زاکانی در قرن 8 و ایرج میرزا در دوران مشروطه کثافت ها را به مردم نشان دادند.

از حاشیه های این برنامه می توان به بحثی که درباره مد در گرفته بود اشاره کرد. سعید بیابانکی مثال هایی از نوع پوشش در دهه 50 گفت و علیرضا لبش نیز به طنز گفت: هیچگاه حد متوسطی را در مد رعایت نکرده ایم. مثلا شلوار ها یا خیلی گشاد بوده اند و یا خیلی تنگ بوده اند.

در این مراسم همچنین فرامرز کلانتری از شاگردان استاد فرهنگ شریف به تار نوازی پرداخت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر