menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

صابر قدیمی : برای اینكه طنز خوب داشته باشیم باید شعر خوب پرورش دهیم

صابر قدیمی، طنزپرداز، گفت: همگان طنز را به عنوان هنر متعالی در جامعه می‌شناسند و به نوعی هنر فرهیختگان است، اما متاسفانه عده‌ای به كیفیت و خوب بودن اشعار طنزشان توجه نمی‌كنند.

به گزارش شیرین طنز، صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره اوضاع طنزپردازی در كشور گفت: نمی‌توانیم بگوییم امری كه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد صرفا رو به رشد و تعالی است. گاهی توجه بیش از حد به یك موضوع موجب ابتذال آن امر می‌شود. به این معنا كه وقتی قرار باشد مدتی طنز محوریت تمام جلسات قرار گیرد و افرادی كه متخصص و صاحب سبك نیستند به عنوان فردی متخصص دعوت شوند كه تجربه كافی را ندارند متاسفانه شاهد نتایج منفی خواهیم بود و طنز خوبی هم ارائه نمی‌شود.

این طنزپرداز ادامه داد: حال آن چیزی كه به عنوان طنز مطرح می‌شود ممكن است دقیقا همان چیزی نباشد كه باید به عنوان موضوعات اجتماعی و فرهنگی در جامعه بازتاب داد. زیرا در‌آن صورت بالا رفتن درخواست، باعث افزایش كیفیت نمی‌شود. در بعضی اوقات وقتی تقاضا كمتر باشد با كیفیت بهتری مواجه هستیم. گاهی افزایش تقاضا منجر به كاهش كیفیت عرضه می‌شود.

صابر قدیمی

قدیمی با اشاره به این موضوع كه اكثر شعرهای طنز قاعده شعری را رعایت نمی‌كنند، گفت: با توجه به اینكه پرداخت به مقوله طنز زیاد شده است، بسیاری از افراد بدون آشنایی با عروض و قافیه شعر طنز سروده‌اند؛ زیرا تقاضا برای سرایش شعر طنز بالا رفته است. در این میان شاعر حتی وقت نكرده‌ در این زمینه كلاس‌های تخصصی برود یا مطالعه دقیق در مورد قافیه‌بندی شعر داشته باشد؛ صرفا شعری سروده‌ و اسم آن را هم طنز گذاشته‌ است.

وی گفت: در بسیاری از موارد هم دیده‌ایم شعرهای طنزی كه در شبكه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد و اسامی افرادی به عنوان شاعر به چشم می‌خورد كه ما آنان را نمی‌شناسیم، پُر از ایرادات وزنی، قافیه‌ای و تالیفی است و این امر در ذهن مخاطب شكل می‌گیرد كه اگر شعر طنز ایرادات وزنی هم داشت اشكال ندارد. در صورتی كه شعر طنز در درجه اول شعر است و در درجه بعدی نگاه طنزی به خود می‌گیرد. ما برای اینكه طنز خوب داشته باشیم باید شعر خوب پرورش دهیم و بعد نگاه طنز و جهان‌بینی مولف به آن اضافه شود و شعر طنز را بسازد.

این طنزپرداز درباره برگزاری شب‌های شعر طنز از جمله برنامه «در حلقه رندان»، اظهار كرد: نمونه‌هایی در اشعار جوانان دیده‌ام كه اشعارشان از لحاظ وزن و قافیه مشكلاتی دارد، كه در برنامه ها به من مراجعه می‌كنند و آنان را راهنمایی می‌كنم یا نزد پیش‌كسوتان می‌روند و به آنان كتاب‌هایی در زمینه شعر و طنز معرفی می‌كنند تا بخوانند و در راستای بهبود و بهتر شدن آثارشان كمك كند. اما متاسفانه یك سری از افراد هم هستند كه هیچ‌گونه توجهی به قواعد شعری ندارند و فكر می‌كنند شعری كه سروده‌اند را باید در هر محفلی بخوانند. تعامل‌ میان شاعران و طنزپردازان در ارائه شعر طنز خوب موثر است.

قدیمی در پایان گفت: همگان طنز را به عنوان هنر متعالی در جامعه می‌شناسند و به نوعی هنر فرهیختگان است، طبیعتا در تولید آثار هم اگر به كیفیت توجه شود خیلی خوب است. اما متاسفانه عده‌ای به كیفیت و خوب بودن اشعار توجه نمی‌كنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر