menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دردسرهای عظیم

نسیم عرب امیری : درباره سريال دردسرهاي عظيم

نسيم عرب‌ اميري*

دردسر‌هاي عظيم (2) سري دوم سريال طنز دردسرهاي عظيم است كه در نوروز سال گذشته از شبكه سوم سيما پخش شد. هرچند اين سريال به خاطر همزماني با پخش مسابقات واليبال پخش نامنظمي داشته و از اين لحاظ مانند قهرمان قصه‌اش بدشانسي آورده است اما با وجود تمام اين دردسرها، دردسرهاي عظيم تاكنون توانسته مخاطب قابل توجهي را جذب كند كه بي‌شك اين موفقيت مديون اهميت به متن و قصه خوب و حضور نويسندگان كاربلد در اين سريال است.

دردسرهای عظیم

دردسرهای عظیم

اول مي‌خواستم بعد از پخش سريال درباره آن بنويسم اما اينقدر از سريال خوشم آمد كه زودتر دست به قلم بُردم كه تا دير نشده آنهايي را كه با تلويزيون لج كرده‌اند به ديدن اين سريال دعوت كنم. يكي از نكات مثبتي كه مرا به اين سريال علاقه‌مند كرد اين است كه برعكس خيلي از سريال‌ها، طنز اين سريال به وسيله نوار چسب به آن نچسبيده است بلكه در دل قصه‌ها و موقعيت‌ها قرار دارد؛ يعني نويسندگان سريال تلاشي براي بامزه بودن نكرده‌اند و اگر به موقعيت يا ديالوگي مي‌خنديم آن ديالوگ يا موقعيت در جهت پيشبرد قصه بوده و به هيچ‌وجه به قصه تحميل نشده است.

چيزي كه مثلا امسال در سريال پايتخت (4) به وفور مي‌بينيم و متاسفانه موقعيت‌ها، سكانس‌ها و حتي شخصيت‌هايي با نوار چسب به اين سريال چسبيده‌اند تا مخاطب را بخندانند. در اين رابطه اشاره مي‌كنم به صحنه‌هاي خواب‌هاي انيميشني ارسطو كه از قضا بي‌نمك هم از آب در آمده است و بيشتر براي مخاطب آزار‌دهنده است تا خنده‌دار. از نكات مثبت ديگر سريال دردسرهاي عظيم قهرمان دوست داشتني و همدلي برانگيزش است كه جواد عزتي با بازي عالي‌اش آن را براي مخاطب دوست داشتني‌تر كرده است. ارسطو در بوطيقا مي‌گويد: «ترحم به واسطه بداقبالي ناحق ايجاد مي‌شود و ترس به واسطه اينكه (بداقبالي ناحق) براي يك نفر مثل خودمان اتفاق مي‌افتد.»

اصلا به همين دليل است كه ما كاراكتر لطيف را دوست داريم چون احساس مي‌كنيم بداقبالي‌هاي لطيف از جنس بداقبالي‌هاي خودمان است و به تبع آن دلمان براي او مي‌سوزد چرا كه ما هم مثل بهار خانم، نامزدش و ديگران خوب مي‌دانيم كه اين بداقبالي‌ها ناحق است و حتي گاهي از تصور اينكه اين بلا بر سر خودمان بيايد يعني درست قبل از مراسم عروسي‌مان يك بچه با آن نامه در ماشين‌مان پيدا شود مي‌ترسيم! همين ترحم و ترس است كه ما را با شخصيت مهربان، با گذشت و لطيفِ لطيف همدل و همراه مي‌كند و در نتيجه سبب مي‌شود كه نگرانش باشيم و از ته دل آرزو كنيم كه بر موانع پيروز شود. اينها كه گفتم تنها بخشي از نكات مثبت دردسرهاي عظيم بود كه مسابقات واليبال هم نتوانست از نگاه ما پنهان نگهشان دارد درباره مابقي آن بايد بعد از پخش كامل سريال نوشت و گفت.
* نويسنده و طنزپرداز
منبع : روزنامه آرمان – پنج شنبه 18 تير 94

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر