menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

معرفی کتابهای طنز سوره مهر

معرفی کتاب های طنز سوره ی مهر جهت مطالعه در ماه رمضان

ایام ماه مبارک رمضان، جدای از اوقات خوب و آرام‌بخش دعا و تعبد به درگاه الهی، اوقات فراغت و زمان مناسب برای روزه داران تا پیش از اذان مغرب و همچنین پس از آن ایجاب می‌کند تا به کتاب و کتاب‌خوانی روی بیاورند. در این مطلب تلاش داشته ایم تا تعدادی از آثار تازه و مطرح انتشارات سوره مهر را در کنار آثار طنز که برای مخاطبان در عین انتقال معنا و مفاهیم عمیق، لحظات مفرحی را ایجاد می کند، معرفی کنیم.

شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری:
روزه داران کشورمان، امسال در ایام تابستان، ماه مبارک رمضان را در طولانی‌ترین روزها تجربه می‌کنند و این طولانی بودن روزها البته با گرمای تابستان به ویژه در کلان شهرها همراه است که باعث تحلیل قوای جسمانی روزه‌داران شده و باعث می‌شود بسیاری از این عزیزان، ساعات منتهی به اذان مغرب و زمان افطار را به استراحت بپردازند. از همین روی است که در این ایام پر برکت، که هر حرکتی و هر عملی، برای فرد روزه دار نوعی عبادت محسوب می‌شود، کتاب‌خوانی می تواند از بهترین فعالیت‌ها باشد.
علاقه مندان به ادبیات می توانند از این روزها و شب ها استفاده تام ببرند و با مطالعه آثار ارزشمند و غنی از ادبیات کشورمان، نه تنها به اندوخته‌های معنوی و معرفتی خود بیفزایند، بلکه گذر زمان نیز برایشان خوشایند و به سرعت در نظر آید.
در زیر برخی از تازه ترین و مناسب ترین آثار انتشارات سوره مهر معرفی شده است.

«فرنگیس»، زن مبارز ایرانی
کتاب «فرنگیس» به قلم مهناز فتاحی به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب به سرگذشت فرنگیس پورحیدر که یک متجاوز عراقی را با تبر به هلاکت رساند می‌پردازد. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ طی دیدارشان با مردم گیلانغرب درباره‌ این زن مبارز گفتند: «در شهر شما بانویی مسلمان و شجاع در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی مهاجم را به خاک و خون بنشاند. این را نگه دارید برای خودتان و حفظ کنید.» همین توجه رهبری به این شخصیت و زندگی پر فراز و نشیبش، باعث شده تا مهناز فتاحی دست به قلم شود و با کمک راوی، این خاطرات را به ثبت برساند.
«فرنگیس» متنی روان و ساده دارد و مخاطب با خواندن آن، در دنیای اثر و زندگی پرتلاطم شخصیت اصلی غرق می شود و خود را جزءی از داستان می داند.

«عصر‌های کریسکان»، روایتی از یک مرد آزاده
«عصر‌های کریسکان» کتاب دیگری در حوزه خاطرات شفاهی نوشته کیانوش گلزار‌ راغب است که درباره خاطرات امیر سعید‌زاده، از آزادگان زندان‌های ضد انقلاب نوشته و منتشر شده است.
گلزار راغب نویسنده کتاب در مورد این اثر می گوید: «امیر سعیدزاده، راوی این کتاب، یکی از منحصر به‌فرد‌ترین نیروی دفاع مقدس است. چرا که او عضو هیچ سازمانی نیست. یک نیروی آزاد است و در عین حال در مأموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کند، مأموریت‌هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد و پس از آن راهی سپاه می‌شود.»
عصرهای کریسکان روایتی پر هیجان از زندگی واقعی شخصیتی انقلابی با موضوعی داغ و منحصر به فرد از ماموریت های اطلاعاتی و عملیاتی است. زندگی امیرسعیدزاده همچون شخصیت های افسانه ای و خیالی هالییودی جذاب و خواندنی است، به ویژه که بدانیم تمام وقایع رخ داده برای این شخصیت در واقعیت و در همین کشور روی داده است.

آن بیست و سه نفری که درخشیدند
«آن بیست و سه نفر» کتاب تحسین شده انتشارات سوره مهر از سوی مقام معظم رهبری و همچنین مخاطبان ادبیات، خاطرات سال‌های اسارت احمد یوسف زاده است که در زمان جنگ تحمیلی نوجوانی ۱۵ ساله بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقریض خود که در تاریخ پنجم فروردین ماه سال جاری بر این کتاب نگاشته بودند، آورده‌اند: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ این زیبائیها، پرداخته‌ سرپنجه‌ معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ سپاس بر خاک میسایم.
یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.»
«آن بیست و سه نفر» یک سال پس از انتشار به چاپ بیست و دوم و نسخه‌های منتشر شده این اثر به رقم ۵۵ هزار نسخه رسید است.
این کتاب همچنین در صدر آثار پرفروش انتشارات سوره مهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال نیز بود و توانست بیش از شش چاپ را در بازه ۱۰ روزه نمایشگاه کتاب به دست بیاورد.

از «آب‌نبات هل‌دار» بجنورد میل کنید
«آب‌نبات هل‌دار» نام اثری از مهرداد صدقی، نویسنده و روزنامه نگار طنزپرداز است. در این کتاب سال‌های دوران دفاع مقدس تا بازگشت آزادگان به کشور را از نگاه یک کودک بجنوردی روایت می‌شود. قصه از این قرار است که یکی از اعضای خانواده این کودک به جبهه می‌رود و اسیر می‌شود. کودک که تا به حال درگیر بازی ها و شیطنت‌های دوران کودکی بوده، با شرایط جدیدی در اطراف خود مواجه می شود و سعی می کند به احترام شخصیت و جایگاه برادرش، رفتار خود را تغییر دهد.
درباره نام کتاب باید گفت آبنبات هل‌دار سوغات شیرین بجنورد محسوب می شود و کتاب «آبنبات هل دار» هم طعم شیرین طنز دارد.

کتاب آبنبات هل دار مهرداد صدقی

کتاب آبنبات هل دار مهرداد صدقی

راه و رسم هنرمند شدن را بیاموزیم
کتاب های «چگونه بازیگر شویم؟»، «چگونه شاعر شویم؟»، «چگونه مدیر فرهنگی شویم؟»، «چگونه موسیقی‌دان شویم؟»، «چگونه نقاش شویم؟» و «چگونه نویسنده شویم؟» در قالب مجموعه ای با عنوان «چگونه هنرمند شویم؟» به صورت طنز به ۶ مقوله بازیگری، شاعری، نقاشی، مدیر فرهنگی، موسیقی و نویسندگی پرداخته است.
این کتاب‌ها در حجمی کم، به قلم طنزپردازانی همچون اسماعیل امینی، جلال سمیعی، امید مهدی‌نژاد منتشر شده اند و می توانند لحظات شاد و مفرحی را همراه با تلنگر های طنازانه و عمیق برای مخاطب ایجاد کنند.

چگونه مدیر فرهنگی شویم

«طنز درباره پهلوی»، اثری جامع درباره طنازان
کتاب «طنز درباره پهلوی» اثر تدوین شده توسط محمدعلی علومی است که در آن آثار طنز‌پردازان مطرح کشور از دوره پهلوی اول تا انقلاب اسلامی گردآوری و به بازار کتاب عرضه شده است.
این کتاب، آثار طنز‌پردازانی از دوران پهلوی اول و دوم و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد و بیشتر حول موضوعاتی چون جنبش ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد، اصلاحات ارضی، زنان و موضوعاتی مشابه در این کتاب گردآوری شده است.
علومی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب که دور از زبان طناز متن آن نیست، می‌نویسد: «ناگفته ‌پیداست که این نوع کارها فقط بر اساس علاقه شدید، عشق و بر اساس جنون ممدوح به قول افلاطون شکل می‌گیرد. همه می‌دانند هزار تا از این پژوهش‌ها را ببری و بدهی به بقال، یک سیر پنیر هم درعوض نمی‌دهد. حق‌التالیف و یا به قول باباشمل، حق التعلیف هم آنقدر نیست که حتی گرهی از صدها گره فروبسته زندگی بگشاید.»

محمد علی علومی

از سنگچین بیابانکی تا طلسم سنگ مرحوم حسینی
مجموعه شعرهای انتشارات سوره مهر که می‌توان در این ایام خواند و به علاقه‌مندان پیشنهاد داد نیز بسیارند. از کتاب‌های شعر سعید بیابانکی با عناوینی همچون «لبخند‌های مستند»، «سنگچین» و «یلدا» و یا آثار علیرضا قزوه همچون «با کاروان نیزه»، «من می‌گویم شما بگریید» و … تا آثاری از مرحوم سیدحسن حسینی همچون «طلسم سنگ»، «هم صدا با حلق اسماعیل» و «نوش‌داروی طرح ژنریک» و همچنین آثار طنز ناصر فیض، امید مهدی‌نژاد، علیرضا لبش و مجموعه‌های بسیار دیگر را می توان از این نشر انتخاب کرد.

سعید بیابانکی

سعید بیابانکی

انتشارات سوره مهر به تازگی فروشگاهی ویژه در میدان انقلاب اسلامی، جنب سینما بهمن دایر کرده است و علاقه‌مندان می توانند از این کتابفروشی برای تهیه آثار مدنظرشان و همچنین محصولات جانبی حوزه هنری استفاده کنند.

chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. مرتضی:

    سلام. من کتاب طنز درباره ی پهلوی رو خوندم
    هم کتاب جالبیه و هم میشه اوضاع اون روز ها رو درک کرد
    واقعا دست آقای علومی درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر