menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب آبنبات هل دار مهرداد صدقی

جلسه نقد و بررسی «آبنبات هل دار» نوشته ی مهرداد صدقی

کتاب «آبنبات هل دار» نوشته مهرداد صدقی با حضور ناصر فیض، رئیس حوزه هنری خراسان شمالی، هنرمندان خراسان شمالی و رضوی نقد و بررسی شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ناصر فیض در جلسه نقد «آبنبات هل دار» گفت: استان خراسان شمالی هنرمندان با ذوقی دارد که در معرفی استان خود از هر هنری استفاده می‌کنند.
وی اظهار داشت: کتاب آبنبات هل دار به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، لهجه و زبان این استان با زبان طنز اجتماعی می‌پردازد. این شاعر با بیان این که کار طنز یکی از سخت‌ترین کار‌ها در کشور است، افزود: کار طنز روی لبه تیغ راه رفتن است و اگر طنز در رابطه با تقدسات باشد باید بیشتر مراقبت کرد. به همین دلیل نوشتن طنز بسیار دشوار است.

این شاعر با اشاره به این که رمان «آبنبات هل دار» به نوبه خود یک کار ملی است، بیان کرد: طنز‌پرداز نمی‌تواند در کشوری که انواع و اقسام فرهنگ‌ها و تفکرات و دیدگاه‌ها وجود دارد، بدون اطلاع از قوانین طنز بنویسد. زیرا طنز نوشتن در کشور ما به دلیل تفاوت های موجود در فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و آداب و رسوم کار سختی است. هرچند که همین سختی ها موجب بروز شکوفایی می‌شود. وی یادآور شد: گذشتن از این دشواری‌ها نشانه توانمندی فرد در نوشتن است و من معتقدم این سختی‌ها به طنز‌پرداز ابزار بهتر نوشتن می‌دهد.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین درباره خط قرمز‌ها و رعایت معیار‌ها برای نوشتن طنز اظهار داشت: معیار‌ها در هر رسانه و شرایطی فرق می‌کند. ما در فرهنگی متفاوت از سایر کشور‌ها زندگی می‌کنیم و مسائلی که برای ما ارزشمند است برای آن‌ها امری عادی تلقی می‌شود بنابراین باید جدای از سیاست های موجود، وجود این تفاوت‌ها را درک کرد و پذیرفت و دانست برخی مسائل با فرهنگ ما سنخیتی ندارد.

آبنبات هل دار مهرداد صدقی

وی خاطرنشان کرد: این رمان به جهت بلند بودن به طور حتم می‌تواند ایرادهای بزرگ نیز داشته باشد و نقد‌ها هم جدی‌تر باشد. پس نویسنده این رمان باید نقدپذیر باشد. نویسنده کتاب فیض بوک در ادامه گفت: وقتی کار جدی است باید جدی برخورد و نقد کرد ولی باز هم این مسائل به اعتبار نویسنده و اثرش لطمه نمی‌زند. یکی از نویسندگان و منتقدین استان خراسان رضوی نیز در این جلسه در رابطه با کتاب آبنبات هل دار گفت: نثر روان و خوشایند، کاربرد مناسب واژگان، توجه به فرهنگ عامه بجنورد از جمله لهجه، غذا‌ها، لباس‌ها در این کتاب کاملا جذاب و دلنشین است.
عبدالهیان افزود: نقد اجتماعی که در داستان به کار برده شده فوق العاده اهمیت دارد و به داستان زیبایی بخشیده است. یکی دیگر از منتقدین استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: خلق راوی قوی، در این کتاب که در جای جای آن حس می‌شود به داستان قوت داده است و این امر بسیار مهارت می‌خواهد. مولوی با بیان این که زبان داستان متناسب بود، تصریح کرد: راوی در این کتاب چون زیاد پرحرفی می‌کرد گاهی دچار قضاوت و پیش داوری می‌شد و همذات پنداری با این راوی کمی سخت بود.
عباس‌زاده منتقد دیگری از استان خراسان رضوی نیز با بیان این که طرح جلد ویترین یک کتاب است، گفت: متاسفانه طرح جلد کتاب مخاطب را جذب نمی‌کند و عنوان داستان با موضوع آن همخوانی ندارد. وی کم رنگ بودن نقش مخاطب، نبود صمیمیت بین راوی و مخاطب، هماهنگ نبودن سن راوی با گفتارش و عدم فضاسازی مناسب از دیگر معایب این کتاب عنوان کرد. یکی از منتقدین استان خراسان شمالی نیز در رابطه با کتاب «آبنبات هل دار» اظهار داشت: در این کتاب احساس می‌شود که نویسنده سعی بر ان دارد تا خاطرات کودکی‌اش را بیان کند.

غلامی خاطرنشان کرد: به کاربردن لهجه و یا آداب و رسوم در این کتاب بر باور و اعتقادات و فرهنگ مردم بجنورد اضافه نمی‌کند و به دلیل این که همه مردم کشور با لهجه بجنوردی آشنا نیستند نیاز به یک فنوتیک خاص دارد. نویسنده کتاب «آبنبات هل دار» در ادامه ضمن تشکر از دقت نظر نویسندگان و منتقدین حاضر در جلسه در پاسخ به انتقادهای مطرح شده بیان کرد: بخشی از نکات و نظرات مثبت مطرح شده توسط منتقدین را مانند پی نویس‌ها می‌پذیرم و در نوشته‌های بعدی حتما لحاظ خواهم کرد، اما از آنجایی که برخی از منتقدین فرق داستان و داستان طنز را نمی‌دانستند به همین دلیل بعضی از نقد‌ها را نپذیرفتم.

مهرداد صدقی

وی در رابطه با این که حجم کتاب زیاد بوده اظهار داشت: این تعمد نویسنده بوده که برای مخاطب انتظار ایجاد کند تا برای برگشتن محسن از اسارت تا پایان کتاب را مطالعه کنند. گفتنی است، کتاب «آبنبات هل دار» نوشته مهرداد صدقی از نویسندگان استان با موضوع دفاع مقدس است که این مجموعه سال‌های دوران دفاع مقدس تا بازگشت آزادگان را از نگاه یک کودک بجنوردی روایت می‌کند و این کتاب علاوه بر پرداختن به مسائل تاریخی و اجتماعی دفاع مقدس، با زبان طنز نگاهی نیز به جغرافیای بومی و محلی بجنورد دارد.

خرید کتاب آبنبات هل دار از دیجی کالا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر