menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

الهام خلیلی مهر - شب یلدا

برنامه شب یلدا «قندستان» در خانه شعر و ادبیات برگزار می‌شود

ویژه برنامه شب یلدا «قندستان» با اجرای رضا رفیع سه شنبه ۳۰ آذر در خانه شعر و ادبیات برگزار می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «قندستان» اراضی عباس آباد در شب یلدا با حضور شعرا، نویسندگان، طنزپردازان و اهالی فرهنگ و هنر سه شنبه ۳۰ آذر در کوشک باغ هنر برگزار می شود.

در این نشست، میرجلال‌الدین کزازی، اسماعیل آذر، رسول نجفیان، مرتضی امیری اسفندقه، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، امیرحسین مدرس، مژده لواسانی، حامد عسکری، امیر مرزبان، سید مسعود شجاعی طباطبایی و بهرام عظیمی حضور خواهند داشت.

همچنین شاعران طنزپردازی چون سعیده موسوی‌زاده، مصطفی مشایخی و شروین سلیمانی به شعرخوانی می‌پردازند. علاوه بر این گروه موسیقی صبا نیز به سرپرستی فاضل جمشیدی به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.

علاقمندان برای حضور در این نشست می‌توانند سه‌شنبه ۳۰ آذر ماه ساعت ۱۵ به آدرس میدان ونک، بزرگراه حقانی، خروجی کتابخانه ملی، خانه شعر و ادبیات، تماشاخانه کوشک باغ هنر مراجعه کنند.

معرفی شب یلدا

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

«شب یلدا» که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در گاهشماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند. ویکی پدیا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر