menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طنز پراید

عوامل تصادفات از نگاه یک طنزپرداز/مشکل تقریباً ارثی است!

تصادفات و گواهی سلامت ژنتیک!

در حاشیه کشتار عظیم جاده ای در سفرهای سلامت افزای نوروزی

روزها داستان قیمت گذاری خودرو و واردات خودرو و … داغ داغ است. اما ما تصمیم گرفتیم امروز ماجرای خودرو را از زاویه ای دیگر آچار کشی کنیم. از شما چه پنهان، بسیاری از بزرگان و اکابر بر این باورند که تنوّع و ایجاد تغییر، باعث رشد و پویایی و بالندگی و از این جور چیزهای مثبت می‌شود؛ تا جایی که این موضوع در اشعار شعرا نیز دیده می‌شود و مثلاً در جایی شاعر فرموده:« تنوّع توانگر کند مرد را»!

فلذا ما همیشه منتظر بودیم که یک نفر آدم متفاوت یا یک مسؤول جسور پیدا شود و دست به یک ساختار شکنی تُپل و اساسی در خصوص دلایل تصادفات رانندگی در مملکت بزند و دوشاخ تصادفات را از پریز خطای انسانی بیرون بکشد. هر چند در سال‌های گذشته این اتفاق در یک مقیاس کوچک رخ داده، ولی باز کافی نیست و ما منتظر تحولات جدید هستیم.

فلش بک با رویکرد جراید

روزنامه جام جم سال ۹۲ در گزارشی، لایی کشی را عامل بسیاری از تصادفات ذکر کرد و منتشر ساخت: «از ابتدای امسال، ۵۱۳۵ تصادف به علت لایی کشی در تهران رخ داده است.»

در ضمن، نویسنده گزارش بالا ذکر نمود که لایی کشی و ویراژ دادن، ریشه ژنتیکی دارد و برخی به جای تصمیم گیری منطقی و عقلانی، فقط به احساسات و هیجان ها توجه می کنند. معاون وقت شهردار تهران نیز فرموده بودند که ۹۰ درصد تصادفات تهران به علت «غرور نابجا و لجبازی» برخی رانندگان در سطح شهر است.

چند عامل پنهان مانده از چشمان مسئولان دلسوز

یعنی این طوری که دوستان سال هاست عنوان می‌کنند، علل تصادف همواره انسانی است و باز نشدن کیسه‌های هوا و نداشتن تاب و توان ارابه‌های مرگ و غیر استاندارد بودن جاده ها، تاثیر چندانی در افزایش مرگ و میر جاده ای نداشته و ندارد و نخواهد داشت. مشکل تقریباً ارثی است! علی ای حال با عنایت به ساختار شکنی و فتح بابی که در خصوص عوامل حادثه ساز تصادفات درون شهری حادث شده است؛ حالا اگر ریا نباشد، ما نیز چند عامل پنهان مانده از چشمان شهلای مسؤولان دلسوز را رونمایی می کنیم:

الف) ماشین آلات میلیاردی

یکی از دلایل بروز برخی تصادفات، وجود همین ماشین آلات میلیاردی جماعت اغنیا در کوچه و خیابان هاست که گاهی اوقات خلق الله چنان مبهوت جلال و جبروت آنها شده که به در و دیوار می‌زنند.

فقط ما مانده ایم که اگر روزی زبان عموسیفی لال، با یکی از این کجاوه های مُرَصع تصادف کنیم، چگونه باید خسارت بپردازیم؟ بماند که در برخی ولایات، خود رانندگان این خودرو ها هم بعضاً باعث حواس پرتی خلق الله می شوند!

محمد سامان صولی-تصادف

ب) بیلبورد های تبلیغاتی

تبلیغات دیگ و پاتیل و کفپوش رویایی و کفش جادویی در صدا و سیما کم بود، حالا در بزرگراه ها هم بیلبورد نصب کرده اند از این طرف خیابان تا آن طرف باقالی ها! معلوم است که اگر راننده تندخوانی هم بلد باشد، باز هم مطالعه نصف تابلو می ماند برای بعد از تصادف با خودروی جلویی!

پ) افزایش ضریب ایمنی خودروها روی کاغذ

بی شک، یکی دیگر از عوامل تصادفات بین جاده ای همین اعلام افزایش ضریب ایمنی خودرو ها و نصب کیسه هوا در سال های اخیر است که با آب و تاب از آنها رونمایی می‌شود. خلق الله هم قصه را جدی گرفته و فکر می‌کنند واقعاً ایمنی خودروها بالا رفته است و تا خرتناق گاز می‌دهند.

غافل از این که کیسه هوای موجود در خودرو، صرفاً یک آپشن خوابیده است و قرار نیست در تصادفات از خواب بیدار شود! بماند که محاسبه زاویه تصادف و شدت ضربه و … هم خودش به اندازه یک لیسانی علمی – کاربردی سواد نیاز دارد.

با این حال فقط خدا کند این موضوع ژنتیک و لجبازی و تصادفات ارثی در سازمان های بیمه به صورت جدی پیگیری نشود. چون می‌ترسیم چند صباح دیگر، بیمه‌ها برای پرداخت غرامت تصادفات، اِن قُلت با رویکرد سلامت روان بیاورند و از خلق الله گواهی سلامت ژنتیکی درخواست کنند!

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر