menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شب شعر طنز در حلقه رندان

گزارش شب شعر طنز «در حلقه رندان» ۱۱۶

یکصد و شانزدهمین شب شعر طنز «در حلقه رندان»، ویژه هشتمین جشنواره طنز سوره، یک شنبه ۲۶ مرداد ۹۳ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در این مراسم که سعید بیابانکی، شاعر طنز‌پرداز کشورمان، اجرای آن را به عهده داشت، تعداد زیادی از طرفداران و صاحب نظران و فعالان عرصه طنز و همچنین چهره‌های سر‌شناسی مانند علیرضا خمسه و علی نصیریان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، عباس احمدی و سمیه خردمند، طنزپردازانی از قم روی سن آمده و اشعارشان را خواندند و پس از آن‌ها راشد انصاری و حجت الاسلام عابدینی به شعرخوانی پرداختند. طنز‌پرداز بعدی، امید مهدی‌نژاد بود که با توجه به سانحه سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد که به تازگی رخ داده، شعری با مضمون سقوط هواپیما خواند.

سیدامیرسادات موسوی، مهدی کرمی، سیدمحمدجواد میرصفی از قم و مرتضی احمدی از کرمان هم از راه یافتگان به هشتمین جشنواره طنز سوره بودند که به شعرخوانی در این نشست پرداختند. شعر مرتضی احمدی با موضوع ایران در سال ۱۴۰۴ مورد استقبال حاضران قرار گرفت و سپس مصطفی مشایخی شاعر طنز‌پرداز و باتجربه، شعری با مضمونی اجتماعی خواند.

رقیه ندیری و محمد غلامی از قم، علیرضا پاکروان، عباس ثمری، کاوه جوادی و همچنین علیرضا سلامی، شاعر روشندل کشورمان هم طنزپردازان دیگری بودند که برای شعرخوانی در این جلسه «در حلقه رندان»، روی صندلی قرمزی که روی سن قرار داشت نشستند. در پایان این مراسم هم افسانه بختیاری‌نژاد از قم کاریکلماتور خواند.

اما تمام شدن مراسم، تازه شروعی بود برای گپ و گفت‌های صمیمانه و تجدید دیدار اهالی طنز کشور با یکدیگر که حالا از شهرهای مختلف در حیاط حوزه هنری دور هم جمع شده بودند. دیداری که قرار شد تا نوبت بعدی آن یک ماه صبر کنند تا باز هم سوژه‌های روز را از زاویه طنز نگاه کرده و مشتاقانه «در حلقه رندان» را تشکیل دهند.

معضلات جامعه با زبان طنز قابل بیان می‌شوند

در حاشیه این محفل، سید محمدجواد میرصفی درباره ضرورت پرداختن به شعر طنز به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: رسالتی که در فضای حال حاضر جامعه، شعر طنز می‌تواند ایجاد کند، شعر جدی قادر به انجام آن نیست و طنز می‌تواند کارساز‌تر باشد. جشنواره طنز سوره نیز تریبونی است که می‌تواند منجر به تولید اثر شود.

فرامرز ریحان صفت دیگر شاعر طنز‌پرداز نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت پرداختن به طنز، گفت: مشکلات و معضلات جامعه که نمی‌شود آن‌ها را به صراحت عنوان کرد با زبان شیرین طنز و با لطافتی که دارد قابل بیان هستند. به گفته او، حوزه هنری با کلاس‌های طنزی که برگزار می‌کند و جشنواره‌هایی مانند طنز سوره باعث استعدادیابی می‌شود و می‌تواند فضای طنز کشور را به سمت خوبی سوق دهد.

مهرداد صدقی، نویسنده طنز‌پرداز، نیز با بیان این که تنش‌ها در زندگی روزمره زیاد است، درباره گسترش فضاهای مربوط به طنز اظهار کرد: مردم ما متاسفانه در مصیبت‌ها و مشکلات، رفتار جمعی شان بهتر از زمانی است که می‌خواهند شاد باشند. شاید احساس کرده‌اند که انبساط خاطر و ایجاد فضای توام با لطافت و طنز بتواند در کاهش این مسائل اندکی مثمرثمر واقع شود. البته به نظرم راهکار این مسئله از مسیر طنز نمی‌گذرد و رسالت طنز تنها شاد کردن مردم نیست.

حجت الاسلام محمد عابدینی نیز با بیان این که هر کسی که تنها فکر تولید محتوا باشد و دغدغه‌ای برای انتقال محتوا به مخاطب نداشته باشد در کارش ناکام می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که طلبه‌ها و روحانیت انجام می‌دهند تبلیغ است. تبلیغ یعنی رساندن محتوا به مخاطب و اینجا راه رساندن محتوا به مخاطب اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. وی تاکید کرد: در حال حاضر در جامعه ما زبان طنز تاثیرگذار است و به همین دلیل باید به مقوله طنز بیش از پیش توجه کرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر