menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طنز كاری صرفا برای خنداندن نیست

علی نصیریان كه داوری بخش نمایش هشتمین جشنواره طنز سوره را بر عهده دارد معتقد است پرداختن به طنز یك ضرورت است و در این زمینه ذوق مردم از سطح درست و دلخواه پایین آمده است.

به گزارش شیرین طنز، علی نصیریان، بازیگر پیش كسوت تئاتر، سینما و تلویزیون كشورمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری پرداختن به طنز را یك ضرورت دانست و اظهار كرد: ذوق مردم ما نسبت به مسائل كمیك بالاست و با موضوع طنز تطبیق می كند و به نظرم خیلی لازم است و در این زمینه كمبود داریم.
وی ادامه داد: البته اجرای نمایش طنز بسیار دشوار است. چرا كه صحبت از تئاتر است نه یك نوع لودگی و فكاهیاتی كه فقط به صرف خندادن، هر كاری در آن مجاز باشد. نمایش طنز و كمدی باید در چهارچوبی تولید شود كه رعایت زیبایی شناسی، زبان، شخصیت پردازی در آن لحاظ شده باشد. آنچه كه یك درام نیاز دارد یك نمایش كمدی و طنز هم نیاز دارد و یك اثر تئاتری اگر در چهارچوب طنز اجرا شود بسیار ارزشمند است.

علی نصیریان

طنز كاری صرفا برای خنداندن نیست
این بازیگر پیش كسوت كشورمان با بیان این كه اتفاقاتی كه در طول سال های اخیر در عرصه فرهنگ و هنر رخ داده است ذوق مردم را از سطح درست و دلخواه پایین آورده، عنوان كرد: این پایین آمدن ذوق مردم نسبت به طنز اتفاق مطلوبی نیست. اگر اثر درست و خوبی وجود نداشته باشد مردم جذب آثاری می شوند كه شرایط لازم تئاتر كمدی را ندارند و فقط با لودگی یا اعمال و كارهایی صرفا برای خنداندن مخاطب را جذب می كنند؛ در حالی كه طنز كاری صرفا برای خنداندن نیست. در طنز معنا، اندیشه و تفكر وجود دارد و همان طور كه تاكید كردم مانند یك چهارچوب اثر درام، كاراكتر، شخصیت، موضوع و تم دارد.
طنز خوب، می تواند از آثار تراژیك تاثیرگذارتر باشد
نصیریان خاطرنشان كرد: اگر اثر فاخری در زمینه طنز ساخته شود مردم به آن توجه می كنند و ذوقشان به آن سمت و سو كشیده می شود اما اگر چنین آثاری تولید نشود و مراكز و نهادهای هنری از چنین فعالیت هایی حمایت نكنند، مردم به سمت و سویی می روند كه جنبه فرهنگی، هنری و ارزشی و تفكری طنز را نداشته باشد. در حالی كه طنز خوب، حتی می تواند از برخی آثار تراژیك هم تاثیرگذارتر باشد.
وی با تاكید دوباره بر این كه اگر آثار خوب در حوزه طنز تولید شود مردم به سمت نمایش های سخیف و مبتذل نمی روند، اظهار كرد: كار نمایش صرفا خنداندن مخاطب نیست، البته ساختار نمایش طنز به گونه ای ست كه موقعیت های خنده آور و كمیك ایجاد می كند و در این شكی نیست. این ویژگی را نباید فراموش كرد اما به هر قیمت خنداندن مخاطب هم درست نیست.

پوستر هشتمین جشنواره طنز سوره

طنز چهارچوب و شخصیت دارد
بازیگر فیلم “گاو” با بیان این كه طنز چهارچوب و شخصیت دارد، گفت: برخی نمایش ها تنها برای خنداندن مردم اجرا می شود، البته مردم هم توجه می كنند و می خندند و ممكن است خیلی شب ها سالن نمایش پر شود، اما این ارزش نیست. بلكه این گونه نمایش ها اتفاقی زودگذر و تفریحی است و ماندگار نیستند.
این بازیگر پیش كسوت با اشاره به این كه جوانان هنرجو و علاقه مند به هنرهای نمایشی باید بیشتر به فرهنگ طنز در كشورمان توجه كنند، عنوان كرد: جوانان در عرصه نمایش باید به آثاری كه دارای جنبه های طنز فاخر هستند توجه كنند و كتاب هایی كه در این زمینه منتشر شده اند را بخوانند.
وی افزود: داریوش مودبیان كتاب هایی در زمینه طنز به نگارش در آورده است كه هم به لحاظ متن نمایشنامه و هم ساختار طنز در تئاتر قابل توجه است و علاقه مندان می توانند به این كتاب ها رجوع كنند و نمایشنامه ها را بخوانند تا بیشتر با این عرصه آشنا شوند. البته كتاب های دیگر هم در زمینه طنز در در بازار كتاب موجود است و هنرجویان و علاقه مندان می توانند به این گونه آثار رجوع كنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر