menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

طنز، بیان شیرین تلخکامی ها و نامتناسبی هاست

مصطفی مشایخی، شاعر طنز‌پرداز کشورمان، درباره جایگاه طنز در جامعه امروز گفت: مردم امروزه استقبال زیادی نسبت به طنز نشان می‌دهند.

به گزارش شیرین طنز، مشایخی با بیان این که هیچ وقت بین مردم جامعه ما و طنز وقفه نیفتاده است، به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: طنز، بیان شیرین تلخکامی ها و نامتناسبی هاست و در جامعه امروزمان هم بی‌تناسبی کم نداریم؛ بنابراین استقبال خوبی از طنز می‌شود؛ چون مسائلی را که مردم با آن درگیرند، از زبان طنزپرداز‌ها می‌شنوند.

این طنز‌پرداز باتجربه، با تاکید بر این که می‌توان دردهای مردم را با زبان طنز بیان کرد، گفت: متاسفانه شرایط طوری است که به شاعران طنز به عنوان شاعران درجه دو نگاه می‌شود. البته این موقعیت الان بهتر شده و حتی افرادی که شعر جدی می‌گفته‌اند هم به شعر طنز رو آورده‌اند و طنز رفته رفته جایگاه خودش را پیدا می‌کند. چند سال پیش در مراسم «در حلقه رندان» شاعران به سختی حاضر می‌شدند شعر طنز بخوانند؛ ولی حالا به راحتی و با افتخار در مراسم شعرخوانی طنز حاضر می‌شوند.

مشایخی همچنین گفت: طنز را باید هدایت کنیم؛ در حالی که اکنون می‌بینیم طنز بیشتر به سمت فکاهه و لودگی پیش می‌رود. سوژه‌هایی مانند مادرزن و مادرشوهر، یا خربزه خوردن و پای لرز آن نشستن مشکل امروز جامعه ما نیست بلکه طنزپرداز‌ها باید به مسائل اخلاقی و اجتماعی مهم بپردازند؛‌‌ همان کاری که حافظ و سعدی هم به شیوایی خاصی در زمان خودشان انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: اکنون دو پایگاه شعر طنز در ایران داریم؛ یکی “شکرخند” و دیگری “در حلقه رندان“. این‌ها طنز را در ایران زنده کرده‌اند و باعث شده‌اند مردم طنز را جدی بگیرند که اتفاق خوبی است.

مشایخی در پایان با بیان این که‌ ای کاش مسئولان نگذارند قطار طنز فاخر از ریل خارج شود، پیشنهاد کرد: مدیران پایگاه‌های طنز به خاطر مصالح مدیریتی خودشان، طنز را به سمت فکاهی سوق ندهند. گاهی دیده شده به شاعران تذکر داده می‌شود که تندروی می‌کنند و باعث می‌شوند شعر طنز به سمت مسائل پیش پا افتاده سوق پیدا کند در حالی که جایگاه طنز بالا‌تر از این مسائل است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر