menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گشتِ رمضان و رم از آن؟

رضا رفيع
كسي نترسد و در نرود. ازگشت تعزيراتي رمضان كسي بايد بترسد و از آن رم كند كه حتي در اين ماه مبارك هم دست از خلاف برندارد؛ يا كم فروشي كند، يا گران فروشي،يا حتي بدفروشي. بله، گاهي شيطان در ماه رمضان هم ول كن عده اي نيست. بيخود كه جناب مولانا در اين ماه مهماني خدا هشدار نداده است كه:
طفل جان از شيرشيطان باز کن
بعد از آنش با ملک انباز کن
اگرچه بعضي آدمها آن قدر در شيطنت پيشرفت كرده اند كه دست شيطان را هم ممكن است از پشت ببندند. اسنادش هم موجود است. نقل مي كنند كه شيطان را ديدند كه خيلي پكر و ناراحت است و داغون. گفتند چي شده؛خدا بد نده؟!…. گفت: والا از دست بعضي آدمها خيلي شاكي ام. چون خيلي بي وفا و نامردند. تمام راههاي كلك زدن و دروغ گفتن و افترا بستن و حق الناس خوردن و اختلاس كردن و امثالهم را از من ياد گرفتند و به نان و نوايي رسيده اند و برج و بارويي ساخته اند و هرچه دارند از من دارند؛ آن وقت بر سر در برج خود نوشته اند:«هذا من فضل ربي»!
بگذريم. حالا ممكن است سؤال شود كه گشت رمضان ديگرچيست و آيا ربطي به گشت ارشاد معروف دارد؟… بايد عرض كنيم كه خير،ندارد. گشت رمضاني تعزيرات از سوي اداره كل تعزيرات حكومتي راه اندازي شده است كه قرار است در ايام ماه مبارك در سطح شهر تهران بگردند وبه تخلفات صنفي رسيدگي كنند. علي الخصوص به گفته‌ رئيس گشت هاي مشترك اداره كل تعزيرات حكومتي، بر سلامت كالاها و خدمات عرضه شده و رعايت قوانين صنفي،به ويژه در مورد گوشت،مرغ،شيريني، آش، هليم و لبنيات.

بسته پيشنهادي:

حالا كه اين گشت خوب تعزيراتي ويژه ماه مبارك رمضان، از امروز در سطح شهر تهران راه افتاده است؛ اميدواريم كه حتماً موارد زير را مدنظر داشته و سري به آنها بزنند:

1ـ بازبيني ديگ هاي آش:

ماه رمضان كه مي شود،نه تنها رستوران ها و ساندويچي ها و پيتزافروشي ها، كه بعضاً مشاهده شده است، حتي كفاشي ها و لحاف دوزي ها و امثال اينها هم اقدام به پختن آش و فروش آن در لحظات ملكوتي افطار مي كند كه فهميده اند آش خيلي مي چسبد. اما خب به چه قيمتي؟ با چه گوشت و سبزي و نخود و لوبياي بهداشتي و استانداردي؟…

2ـ كنترل زولبيا و باميه:

در هر گشت رمضاني تعزيراتي بايد چند نفر كارشناس با گرايش زولبيا شناسي و باميه پژوهي حضور داشته باشند كه اينها دقيق و علمي، مواد سازنده زولبيا و باميه و پشمك عزيز را بشناسند و بتوانند جنس روغن و تخم مرغ و شكر استفاده شده در آنها را شناسايي كنند كه طرف مثلاً تمام روغن هاي فاسد شده و ريخته شده اش را نذر ساخت زولبياي دوست داشتني مردم نكند. امان از اين شيطان كه اگر بتواند،از طريق همين زولبيا و باميه هم اعمال نفوذ مي كند!

3ـ تذكر لساني لازم:

گشت رمضاني تعزيرات به كساني كه ادعاي داشتن روزه مي كنند،اما در حال دروغ گفتن و كلك زدن و مال مردم خوردن و….. مشاهده مي شوند؛ تذكر بدهد كه چون روزه شان به درد عمه شان مي خورد، يا دست از اين اخلاقيات منفي بردارند،يا كه بيخود رنج گشنگي و تشنگي را تحمل نكنند؛يا كه اصلاً به ما چه؛ خودشان مي دانند و خداي خودشان.

4ـ دعوت به نخوردن:

بعضي ها به عوض روزه اي كه مي گيرند؛افطار و سحر آن چنان مي خورند كه بيش از ديگر ماهها آمار مصرف مرغ و گوشت و برنجشان بالا مي رود. حال آن كه جناب مولانا گفت:«چند خوردي چرب و شيرين از طعام/امتحان كن چند روزي در صيام»… همين بود امتحان؟… مگر بازنگفتند:«گر تو اين انبان زِ نان خالي كني/پر ز گوهرهاي اجلالي كني»؟…. خب پس چطو شد؟…. آبش را گرفتيم،چلو شد؟!… اين گشت مورد نظر به اين قبيل روزه داران پرخوار مي تواند يادآوري كند كه برادرمن،خواهر من،عزيز من؛ يواشتر و كمتر! ظاهراً قرار است با فقرا همدردي كنيم و حال آنها را بفهميم. كدام فقيري افطار و سحر، دو من اطعمه و اشربه چرب و چيلي مي خورد به اضافه‌ قرص هاي تقويتي تكميلي؟!

منبع : روزنامه اطلاعات – 2 تیر 94

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر