menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

یکصد و سی و پنجمین نشست دگرخند

شباهت‌های طنز رادیویی و طنز مطبوعاتی در دگرخند بررسی شد

۱۳۵اُمین نشست «دگرخند» دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور علی زراندوز، مهدی استاد احمد، محمد‌علی مومنی و مهدی فرج‌اللهی و با بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های طنز رادیویی و طنز مطبوعاتی در سالن زنده‌یاد فردی حوزه هنری برگزار شد.

در تازه‌ترین نشست دگرخند مطرح شد: رسالت اصلی طنز در رادیو از یاد رفته است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، محمد‌علی مومنی گوینده رادیو و روزنامه‌نگار با بیان اینکه در موضوع طنز رادیویی کمتر صحبت و نظریه‌پردازی شده است، اظهار کرد: در ایران در زمینه طنز، دچار فقر منبع و آثار پژوهشی هستیم.

آثار نظری کمتر نگاه شده است. این موضوع وقتی به طنز رادیویی می رسد شرایط بدتری دارد.

وی ادامه داد: طنز در رادیو بیش از مطبوعات دچار سوتفاهم است؛ حدود ۱۰ سال است که در رادیو کار می کنم، اما هنوز انتظار دارند رادیو کمی بخنداند. از این سوءتفاهم‌ها در مطبوعات هم وجود دارد.

مومنی با بیان اینکه خیلی جاها می بینیم که از برنامه طنز به عنوان برنامه ای شاد که تنها در پی شاد کردن مخاطب است یاد می کنند، عنوان کرد: رسالت اصلی طنز از یاد رفته است. وقتی برنامه ای شاد شده طنزنویسان هم خیلی دنبالش نرفته اند که طنز بنویسند.

مومنی همچنین گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که رسانه ها آزاد‌تر شده‌اند و مرحله به مرحله کمتر توانسته‌ایم طنز را به شکل درستی ارائه کنیم.

زراندوز: طنز در مطبوعات و رادیو دو فضای کاملا متفاوت است

در ادامه علی زراندوز، طنزنویس، روزنامه نگار و برنامه ساز با تاکید بر اینکه رادیویی نیز در ادامه کارم را با مطبوعات شروع کردم و بعدها به رادیو رفتم، عنوان کرد: طنز در مطبوعات و رادیو دو فضای کاملا متفاوت است.

نباید فکر کنیم طنز مطبوعاتی و رادیویی در امتداد هم هستند. برای من که با مطبوعات شروع کردم و بعد وارد رادیو شده ام این موضوع کاملا روشن است که نوشتن در این دو حوزه تفاوت های بسیاری دارد.

زراندوز خاطرنشان کرد: شما باید طنزی را بنویسید و مخاطب شنونده با آن ارتباط برقرار کند. در نگارش پلاتو رادیویی با مجری و گوینده طرف هستیم که در بهترین حالت باید امیدوار باشیم طنز را بفهمد و بتواند متن را به شکل درستی اجرا کند.

برخی گویندگان رادیو نسبت به متن طنز غریبه هستند و اگر کمی متن پیچیده شود از پس اوج و فرود ها و مکث ها و ظرافت های بیانی آن بر نمی آیند.

این روزنامه نگار با تاکید بر اینکه برخی آثار نمایشنامه رادیویی بازنویسی از روی آثار معروف است، عنوان کرد: برخی نمایشنامه های طنز هم برای خوانش در رادیو نوشته می شود.

وی افزود: نویسنده ای که در رادیو می نویسد باید زمان بندی را رعایت کند.

نمایش های بلند طنز برای رادیو جواب نمی دهد. اگر در یک دقیقه اول نتوانی گوش مخاطبت را بگیری شبکه را عوض می کند.

شروع کار در طنز رادیویی خیلی مهم است. فرم هم بسیار مهم است. فرم های رادیویی بسیار زیاد است و باید فرم مناسب را برای یک متن پیدا کرد تا در جذب مخاطب موفقیت حداکثری را پیدا کنیم.

زراندوز در ادامه با انتقاد از مسئولان رادیو، عنوان کرد: متاسفانه مسئولان صدا و سیما برای رادیو ارزش خاصی قائل نیستند و در واقع رادیو باری به هر جهت شده است. دستمزدهای پایین بین خود اهالی رادیو مسئله مهمی است.

نویسنده رادیو چند ماه برآورد مالی نمی گیرد و به اندازه یک کارگر ساده به نویسنده طنز پول داده نمی شود. در عین حال نمی توان به این موضوعات اعتراض کرد. برخی توقعات از بچه های رادیو بیجاست.

اگر قرار است اتفاقی رخ دهد باید هزینه هایش را هم متقبل شد تا اهالی رادیو انگیزه برای کار داشته باشند. هیچ‌گاه مدیری نداشتیم که از قابلیت های طنز در رادیو به درستی استفاده کند.

استاداحمد: جذب مخاطب رادیو کار سختی است

مهدی استاداحمد، شاعر، نویسنده و مجری رادیو، نیز در ادامه این برنامه با تاکید بر اینکه از طنز مطبوعاتی اطلاعات بیشتری داریم، عنوان کرد: بیشتر طنز مطبوعاتی را جلو خود دیده ایم. رادیو حاصل چند اتفاق با هم است.

ما داریم روی نوشتن کار می کنیم. وقتی می خواهیم هر اثری را تولید کنیم روی نوشتن تمرکز می کنیم.

وی ادامه داد: کسی که طنز مطبوعاتی می خواند، خود را ملزم کرده که این کار را کند و بیشترین تمرکز را برای این کار گذاشته است. اما در رادیو خیلی کم پیش می آید که کسی تنها وقت خود را برای گوش کردن به رادیو بگذارد و به همین دلیل جذب کردن مخاطب رادیو تا حدودی سخت تر است.

کلمه های کلیدی در یک متن مطبوعاتی می تواند مخاطب را جذب کند. کلمات کلیدی باید در یک متن طنز مطبوعاتی بیشتر باشد تا مخاطب را همراه کند.

در نویسندگی رادیو گاهی آسان می گیرند و چیزی گفته می شود. در نوشتن خیلی ها کارشان این نیست، اما ورود می کنند. در نویسندگی به روی بسیاری باز است و برای کسانی که وارد این کار می شوند خوب نیست.

در ادامه مهمانان این نشست تازه ترین آثارشان را برای حضار خواندند.

مهدی فرج‌الهی، مسئول سلسله نشست های دگرخند و برنامه ساز و گوینده رادیو، از مهمانان دعوت به همکاری کرد تا با ارسال متون طنز خود بتوانند در ساخت برنامه رادیویی مشارکت کنند.

انتهای پیام

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر