menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

قرآن کریم

نمایشگاه کاریکاتور «جدال نار با نور» افتتاح شد+بازدید مجازی

نمایشگاه «جدال نار با نور» با نمایش آثار هنرمندان در محکوم کردن جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنری آغاز به کار کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار ایسنا، این نمایشگاه با نمایش ۶۵ کارتون، کاریکاتور و پوستر در نگارخانه ابوالفضل عالی برپا شده است.

نمایشگاه «جدال با نور» عصر امروز ـ سه شنبه ـ سوم مرداد ماه افتتاح شد و تا ١۴ مرداد ادامه خواهد داشت.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی که به عنوان مسئول سایت ایران‌کارتون در برگزاری این نمایشگاه با حوزه هنری همکاری کرده است، با حضور در این نمایشگاه و در حاشیه آن اظهار کرد: بعد از اتفاق تلخی که به واسطه توهین به کتاب آسمانی مسلمانان در کشورهای سوئد و دانمارک رخ داد، طی یک اقدام واکنش سریع در حوزه کارتون و گرافیک، آثاری خلق و نمایشگاه برپا شد.

افشاگر پشت صحنه این اتفاق تلخ

او ادامه داد: این نمایشگاه ظرف سه روز برپا شد که افشاگر پشت صحنه این اتفاق تلخ است. ۶۵ اثر در دو بخش با عنوان «جدال نار با با نور» در این نمایشگاه به روی دیوار رفت.

شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: مضامین مرتبط با پشت صحنه این اقدام سخیف موضوع اغلب آثار است. اگر بخواهیم واکاوی کنیم پشت صحنه این اتفاق معطوف به رژیم صهیونسیتی و به دنبال حاشیه‌های مرتبط با آن است. جامعه هنری باید به این اتفاق واکنشی نشان می‌داد و برای این اقدام از ظرفیت پوستر و کاریکاتور که پویایی دارد استفاده کردیم.

او گفت: فراخوان در سه روز اخیر ارایه شد. در این نمایشگاه سه هنرمند توانمند یمنی و عراقی هم حضور داشتند. البته قطعا اگر زمان بیشتری به فراخوان اختصاص داده می‌شد استقبال بیشتری رخ می‌داد اما قصد داشتیم که پاسخ و واکنشی سریع داشته باشیم.

زبان هنر افشاگر است

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه زبان هنر افشاگر است و در حوزه طنز ترسیمی می‌توان به چنین اتفاقی پرداخت، گفت: طنز سیاه نوعی طنز برآمده از اتفاقات اعتراض‌آمیز و استفاده از آن واکنشی نسبت به اتفاق سخیف بود. در پسِ این اتفاق چیزی جز نفرت‌پراکنی نمی‌توان پیدا کرد.

او ادامه داد: این نمایشگاه اتفاقی در فضای حقیقی است اما کار اصلی ما در فضای مجازی صورت گرفت. از روز اول دوستان هنرمند ما از ایران و سایر کشورهای منطقه اقدام به انتشار آثار خود کردند. به نظر ما رسید که این آثار تبدیل به مجموعه شود و حتی آن را تبدیل به یک کتاب کنیم. بر همین اساس همچنان هم پذیرای آثار عزیزان از طریق سایت ایران کارتون هستیم.

کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای افتتاح نمایشگاه جدال نار با نور حضور پیدا کرد.

او پس از انجام افتتاحیه و بازدید از آثار نمایشگاه اظهار کرد: معجزه جاودان دین آسمانی ما و پیامبر عظیم الشأن ما قرآن است. کتاب معجزه پیامبر ماست. این نگاه عمیقی است که در آیین آسمانی و دین کامل ما، راه نجات بشر در قالب کتاب نازل و قوانین زندگی بشر ترسیم شده است.

اسماعیلی ادامه داد: این تمدن بزرگ اسلامی که مظهر آن قرآن است در معرض آسیب و توهین و اهانت کسانی قرار گرفته است که سابقه علم‌سوزی دارند. این کتاب مورد اهانت کسانی قرار گرفته که سابقه حمله به مراکز علمی و فرهنگی را دارند. قرآن کتاب آسمانی و برنامه کامل رهایی‌بخش انسان‌هاست اما آنها علنا و رسماً از اهانت به آن حمایت می‌کنند.

شاهد بودیم کاری که دولت‌های اروپایی انجام دادند سابقه نداشته است که به بهانه آزادی بیان به کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان توهین شود. اتفاقی که رخ داد واکنش‌های متفاوتی را در جهان اسلام در پی داشت اما همه مسلمانان پای کار آمدند. جامعه فرهنگی و هنری کشور ما نیز پا به پای همه بخش‌ها و جلوتر از برخی حوزه‌های دیگر همراهی کردند.

خادم فرهنگ و هنر کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من به عنوان خادم فرهنگ و هنر کشور خواهش کردم که اهالی فرهنگ و هنر در نشان دلدادگی خود به قرآن و تنفر از این اتفاق وحشتناک پیشتاز باشند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اقشار مختلف فرهنگ و هنر کشور بیانیه دادند و اجتماعات مختلف واکنش‌های مختلفی را نشان دادند. هنرمندان با سلایق مختلف و دوستان ما در حوزه تجسمی مانند همیشه پیشتاز بودند و نمایشگاه بسیار خوب را راه‌اندازی کردند.

کارهای خوبی انجام شده و آن‌طور که شنیدم ظرفیت نمایشگاه اجازه نداده همه کارها به نمایش گذاشته شود. همچنین در مدت سه روز این افراد مشارکت کردند. نشان می‌دهد که هنرمندان ما با علاقه در صحنه هستند.

وی افزود: این اقدامات به نظرم بهترین محل برای بروز انسجام دینی و نشان دادن وحدانیت امت اسلامی است و اهالی فرهنگ و هنر با ذوق هنری پیشتاز آن هستند.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: دوستان ما برنامه جامعی دارند و در بخش معاونت قرآن، پویش بزرگی برای روزهای تاسوعا و عاشورا تدارک دیده‌اند تا عشق و علاقه مردم سوگوار حسینی در اجتماعات را نشان دهند. همکاری خوبی با شعرا صورت گرفته است. این اقدامات (برپایی نمایشگاه) نیز بخش بزرگی از برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور است.

بیانیه مشترک همه ادیان

دیدید در روزهای اخیر در برنامه سوگواری بخش مهمی به ابراز ارادت به قرآن و انزجار از این اقدام اختصاص داشت که با سروده و نوحه‌های زیبا با همراهی مردم به نمایش گذاشته شد. اینچنین حرکاتی ادامه دارد. تقریبا هیچ صنفی نیست که اعلام موضع رسمی نکرده باشند. دوستان من در تدارک چنین برنامه‌هایی هستند که مجموع واکنش‌ها را جمع کنند و برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی در بازدید علاقه‌مندان قرار داده شود.

امیدواریم این بحث در این نقطه به انسجام و همگرایی در کشورها، جهان اسلام و کسانی که معتقد به احترام به مقدسات هستند، منجر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من هفته گذشته در کلیسایی حاضر شدم. همه ادیان همراه در آن جلسه ما بیانیه مشترک دادند. نمایندگان یهودیان، ارامنه و … تک به تک صحبت کردند و بیانیه انجمن های خود را خواندند و اعلام انزجار کردند. نقطه همدلی به وجود آمد و ان‌شاءالله این موضوع در ابراز ارادت به قرآن کریم تداوم داشته باشد.

آماده‌سازی چند پروژه بزرگ درباره عاشورا

او در پاسخ به اینکه سینما در باب مسائل و مفاهیم عاشورا چقدر غنی است؟ گفت: مکتب امام حسین (ع) و اتفاق عاشورا در تمام این ١۴٠٠ سال با عنصر فرهنگ و هنر پیوند خورده است. بهترین آثار هنری ما در حوزه کربلا و عاشورا خلق شده است که بازتاب آن دیده می‌شود و اقداماتی در حوزه سینما، موسیقی و … نیز صورت گرفته است.

الان در همین دوره که مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد بر عهده بنده است، در فارابی چند مجموعه جدید را برای مباحث مربوط به مناسبت‌ها و موضوعات مرتبط با عاشورا آماده می‌کنیم. فیلمنامه یکی از آن‌ها نوشته شده است و چند کار بزرگ توسط کارگردانان و عوامل هنری برجسته در حال تهیه است. ان‌شاءالله این اتفاق رخ داده، دور این قصه را تندتر خواهد کرد.

از مسکن هنرمندان پیشکسوت چه خبر؟

او در پاسخ به سوالی درباره تامین مسکن پیشکسوتان نیز گفت: اقدام خوبی انجام شد. با همکاری دوستان ما ثبت‌نامی از کسانی که مشکل مسکن داشتند در میان پیشکسوتان و غیرپیشکسوتان انجام دادیم. اجرای آن را آغاز می کنیم. باید از وزیر محترم راه و شهرسازی که همکاری خوبی با ما داشتند، تشکر کنم. در شهر پرند کار عملیاتی آن در حال آغاز است. کار ٢ هزار و ۵٠٠ واحد آغاز شده است.

در کنار آن در صندوق هنر هم فراخوان رسمی دادیم تا کسانی که عضو صندوق بودند ثبت نام کنند و به نظرم روزهای آخر آن است. برای آن هم بسته خوبی پیش بینی کردیم که با موارد حمایتی ویژه بتوانیم زمینه خانه دار شد همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را فراهم کنیم.


بازدید مجازی از نمایشگاه جدال نار با نور در سایت ایران کارتون


 

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر