menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فردین کوراوند شاعر طنزپرداز

شعر طنز از عناصر جدا نشدنی فرهنگ است

شعر طنز از عناصر جدا نشدنی فرهنگ است.

یک شاعر و روزنامه‌نگار گفت: طنزپردازی افزون بر اینکه بنیه ادبی است به عنوان سویه اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از آثار شعر و نثر ما دیده می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، فردین کوراوند در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در آثار بسیاری از شاعران بزرگ کهن‌ ایران از جمله فردوسی، رودکی تا شاعران معاصر این رویه را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: شعر طنز از عناصر جدا نشدنی فرهنگ است و در طول تاریخ ادبیات ایران و جهان همواره کارکردهای متفاوت و متنوعی داشته است.

انواع ادبیات طنز

این شاعر با اشاره به اینکه ادبیات طنز انواع و اقسام مختلفی دارد، بیان کرد: این نوع شعر در جایگاه‌های مختلف استفاده می‌شد. در فرهنگ عامه طنز مورد علاقه افراد فکاهه بوده و نوعی سطحی‌تر از شعرطنز به شمار می‌آمد و در گذشته بین مردم جامعه رواج داشته و کارکردهایی داشته که گاهی برای کاهش تلخی شرایط جامعه گفته می‌شد.

وی اضافه کرد: فکاهه در میان افراد دارای روحیه طنز و هنرمندانی بوده که آگاهانه گفته‌هایی را با محتوای عمیق فلسفی و انسانی در لفافه‌ای از طنز به مخاطب منتقل می‌کردند. بنابراین فکاهه اغلب باعث می‌شد که تندی و تلخی‌ها قابل هضم‌ باشند.

شعر طنز معاصر

این روزنامه‌نگار یادآور شد: شعر طنز در دوره معاصر همگام با فراگیر شدن جریان مشروطه و آشنایی ادیبان ایرانی با جریان‌های طنز که در شعر کهن فارسی و همچنین در کشورهای همسایه مشاهده می‌شد با سابقه‌ای که در ادبیات کهن ما وجود دارد پیوند داده شد.

کوراوند با بیان اینکه شعرطنز در سال‌های گذشته فرم و قالب مشخص‌تری به خود گرفت، افزود: قالب‌هایی که اختصاصی به طنز می‌پرداختند فراوان شدند و این فرایند به حدی پیش رفت که هم‌اکنون برخی از ادیبان بزرگ ایران تنها با داستان و شعر طنز شناخته می‌شوند.

وی معتقد است: یکی از درخشان‌ترین دوره‌ها برای ادبیات طنز حضور کیومرث صابری فومنی با الگویی مانند «گل‌آقا» بود که به عنوان نشریه‌ای موفق توسط طنزپردازان شاخص و موفق بعد انقلاب تولید شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر