menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

زرویی در محفل طنز : بسیاری از آثار طنزنویسان گذشته نابود شده اند

ابوالفضل زرویی نصرآباد در محفل طنز گفت: در طول این سال‌ها افرادی را دیده‎ایم که شاید کار آن‌ها آن‌طور که باید ارزش برجسته شدن توسط رسانه ملی را نداشته است؛ در حالی که هیچ اثری از فعالیت طنزنویسانی که سال‌ها وقت خود را صرف نوشتن کرده‌اند، دیده نمی‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محفل طنز روز یک‌شنبه ۲۹ فروردین علاوه بر حضور جمعی از طنزنویسان کشور، میزبان داریوش کاردان کارگردان و مجری تلویزیون بود که بعد از سال‌ها دوباره به فضای طنز حوزه هنری بازگشت.

شعر طنز ابوالفضل زرویی در حضور رهبر

ابوالفضل زرویی نصرآباد، مدیر این جلسه، به کارهای فاخر و قابل ستایش تنی چند از طنز نویسان کشور اشاره کرد که هنوز بعد از گذشت سال ها و تحریر مطالب طنز بسیاری در رسانه های کشور، آدمی را از خواندن آن ها خسته نمی کند.
نویسنده «مجموعه مقالات طنزپژوهی حدیث قند» نبود حمایت از طنزنویسان کشور توسط سازمان‌های فرهنگی و هنری را در روزگاری که بسیاری از مسائل بی ارتباط در آن‌ها مطرح می شود، دور از انصاف خواند و گفت: بسیاری از آثار طنزنویسان گذشتۀ ما در نبود نهادی برای حمایت از آن ها نابود شده اند و این مایه تأسف است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال صادق تفکری ملقب به پرچانه که مجموعه ای از کارهای پرنغز و ارزنده از وی تألیف شده است الان چرا هیچ اثری از آن ها نیست و یا حتی خانواده آن ها هم نسبت به آن آثار بی اطلاع هستند.
دبیر اجرایی «سالنامه گل آقا» در دهۀ ۷۰ با اشاره به اینکه رسانه ملی ما در حمایت های خود از هنرمندان، جنبۀ عدالت را در پیش نگرفته است، این طور گفت: در طول این سال ها بسیاری از افراد را دیده ایم که شاید کار آن ها آن طور که باید ارزش برجسته شدن توسط رسانه ملی را نداشته است ولی به هر حال مدتی را در تلویزیون مطرح شده اند و دیگر خبری از آن ها نیست؛ در حالی که هیچ اثری از فعالیت طنزنویسانی که سال ها وقت با ارزش خود را صرف نوشتن کرده‌اند، دیده نمی شود.
زرویی نصرآباد تصریح کرد: بسیار جای تأسف است افرادی مثل کاردان‌ها که سال ها در فضای طنز کشور فعالیت می کردند الان هیچ مسئولی سراغ از آن ها نگیرد و از تجربیاتی که سال ها فعالیت پشت آن ها است و در حافظه خود ذخیره کرده اند، استفاده نکند.
پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری خاطرنشان کرد: محمد امین محمدی ملقب به طوطی، نادر قضایی، منتظری و… که در زمینه زبان طنز و کارهای پژوهشی در این خصوص فعالیت های چشمگیری داشته اند چرا نباید در روزگار فعلی و با توجه به کمبود مطالب فاخر طنز چند خطی از آثار آن ها را به صورت چاپ شده موجود باشد.

نادر ختایی

ختایی: خطر زوال ادبیات مان را دریابیم
نادر ختایی، از طنزنویسان کشور، هم با اشاره به اینکه بسیاری از پیشنهادهای ما در حوزه طنز توسط مسئولان فرهنگی با بی توجهی روبه‌رو شده است خاطرنشان کرد: در حالی که باوجود گسترش شبکه های اجتماعی و تهاجم مجموعه ای از کلمات نامأنوس در ادبیات با خطر نابودی ادبیات مان روبه‌رو هستیم، باید رادیو و تلویزیون ما با ایجاد شبکه هایی درصدد مبارزه با این ناهنجاری ها باشد.

3اسماعیل امینی

امینی: پشتوانه مطالعاتی خودمان را بالا ببریم
اسماعیل امینی هم در این برنامه ضمن بیان اینکه کارکردن در حوزه فرهنگی نیازمند پشتوانه مطالعاتی است، عنوان کرد: در حوزه های مربوط به فرهنگ مثل تئاتر، سینما و … ما باید سعی کنیم تا دانشی را کسب کنیم و این مهم در حوزه طنز هم باید کاربرد داشته باشد.

داریوش کاردان

کاردان: رسانه ملی کجایی؟ دقیقا کجایی؟
در ادامه این برنامه داریوش کاردان، کارگردان با تجربه عرصه طنز سینما و تلویزیون به حضور گسترده استعدادهای فرهنگی در کشور اشاره و از نبود حمایت مسئولان از آن ها گلایه کرد و گفت: چرا رسانه ملی ما بعد از سال ها اجرای برنامه و کسب تجربیات فراوان در عرصه طنز هنرمندان خود را به حال خود رها می کند و از آن ها برای تربیت نسل جوان استفاده نمی کند.
وی ادامه داد: بنده به عنوان کسی که سال ها در عرصه طنز در رسانه ملی فعالیت کردم چرا باید اندوخته هایم در ذهنم خاک بخورد و هیچ کسی برای استفاده از آن ها سراغ من نیاید.

رضا ساکی

رضا ساکی: جای خالی بزرگان طنز در رادیو احساس می شود
همچنین رضا ساکی، از مجریان رادیو و سردبیر نشریه طنز وقایع تهرانیه، در خصوص صحبت های کاردان نیز این طور گفت: هنوز بعد از گذشت سال ها از حضور افرادی مثل شما در رادیو باید گفت که یاد شما در اذهان زنده است و در بسیاری از فضاهای اجرا، تقلیدی از کار شما بزرگان را توسط مجریان جوان می بینیم و اگر هم از شما استفاده ای نمی شود به خاطر روابط معنوی و مادی میان مسئولان با مجریان جوان است.

امید مهدی نژاد 1

مهدی نژاد: حمایت از رسانه های طنز را جدی بگیریم
همچنین امید مهدی نژاد مدیر مسئول نشریه «سه نقطه» به تعطیلی این نشریه طنز اشاره کرد و از مسئولان طنز تقاضا کرد تا با توجه به کمبود رسانه های طنز در کشور و نیاز جامعه به این مسائل، حمایت خود را از این نشریه قطع نکنند.

گفتنی است، در سال گذشته نگاه ویژه به طنز در مطبوعات، طنز در صدا و سیما، بررسی ویژه جشنواره طنز مکتوب، طنز در آثار صوتی، نگاه جدی به طنز در محافل گوناگون و بسیاری موضوعات دیگر در این سلسله نشست ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

یادآور می شود، محفل طنز، یک‌شنبه آخر هرماه بعد از برنامه شب شعر «در حلقه رندان» و با حضور طیف وسیعی از طنزپردازان و علاقه مندان طنز برگزار می شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر