menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

افتتاح محفل طنز یزد

اولین محفل طنز استان یزد با حضور طنزپردازان برگزار شد

«محفل ماهانه طنز» استان یزد با حضور ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور و جمعی از طنزپردازان و هنرمندان آغاز به کار کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: به مناسبت دهه مبارک فجر «محفل ماهانه طنز» حوزه هنری استان یزد شامگاه دوشنبه ۱۸بهمن با حضور ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد و جمعی از طنزپردازان استانی و کشوری از جمله اکبر کتابدار، مهدی استاد احمد، امید مهدی‌نژاد، علیرضا لبش و اکبر میرجعفری فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور با گرامی‌داشت دهه مبارک فجر، این محفل را حرکتی در جهت شناسایی استعدادهای طنز استان یزد دانست و گفت: در این گونه محافل طنزپردازان مستعد و جوان رشد می‌کنند و با تعریف درست طنز آشنا می‌شوند.

ناصر فیض به ظرفیت‌های طنز برای انتقاد و نقد سالم اشاره کرد و افزود: اگر به این مقوله درست نگاه کنیم نه تنها مزاحمتی برای کسی یا جریانی ایجاد نمی‌کند بلکه خیلی از کژی‌ها از جمله رفتارهای فردی و اجتماعی ما با انتقادهای دوستانه، درست خواهد شد چون طنزپرداز دوست جامعه است.

خالق مجموعه‌ شعر طنز «فیض بوک» با بیان اینکه طنزپرداز باید خط قرمزها را در آثارش رعایت کند، اظهار داشت: طنزپرداز مجاز نیست به اعتقادات، فرهنگ، آداب و رسوم، لهجه و … مردم معترض شود یا با آن شوخی کند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری افزود: طنزپرداز می‌تواند معضلات رفتاری یا اخلاقی موجود در جامعه را با زبان شرین طنز زیر سؤال ببرد.

فیض به ظرفیت‌های شعر استان یزد اشاره و خاطر نشان کرد: این استان در شعر جدی (سخن جد) یا طنز آمیز چهره‌های شاخص و مهمی با سوابق درخشان داشته و امروز هم خیلی از شاعران جوان و فعالان طنز استان یزد در جشنواره‌های مختلف حضور دارند و خوش می‌درخشند.

وی با اشاره به گویش و زبان شیرین مردم یزد افزود: اصطلاحات و ضرب‌المثل هایی که در این گویش وجود دارد و شاید خیلی جاها شنیده نشده، می‌تواند مفهومی شوخ طبعانه داشته باشد.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینکه می‌توان با طنز جاذبه سالم برای جوانان ایجاد کرد تا به طرف جاذبه‌های ناسالم نروند، اظهار داشت: بخشی از این مهم می‌تواند با طنز پوشش داده شود؛ یعنی در کنار نقد اجتماعی و رفتاری، انبساط خاطر و فرصت تفریح برای مخاطبان ایجاد شود، البته طنزپرداز قصد تفریح ندارد و جدی است اما اثرش می‌تواند فرح انگیز باشد.

فیض با تأکید بر اینکه نباید بر اساس شنیده‌ها یک رخداد را بی جهت بزرگ کرد، گفت: اگر در رفتار و اخلاق فردی و اجتماعی یک زشتی وجود داشته باشد، طنز آن را درشت‌تر می‌کند تا مردم بفهمند و در صدد اصلاح بر آیند.

وی با بیان اینکه دفتر طنز حوزه هنری همواره سعی کرده تعریف درستی از طنز ارائه دهد، گفت: جریانی در حوزه هنری راه افتاد که الان حداقل به عنوان یک جریان سالم طنز مطرح است.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری افزود: شاید برخی بگویند در دفتر طنز محدودیت وجود دارد اما واقعیت این است که آنجا تعریف درست تری از طنز وجود دارد.

فیض با بیان اینکه تلاش ما این است که طنز به بیراهه نرود، ادامه داد: با برگزاری دوره‌های آموزشی و نقد کتاب‌های منتشر شده در حوزه طنز با حضور مؤلف یا مترجم سعی کرده‌ایم تعریف درست‌تری از طنز ارائه کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با حضور حجت الاسلام پرنیان مسئول دفتر طنز حوزه هنری یزد که از طنزپردازان مطرح و خوش ذوق کشوری است و با همراهی طنزپردازان یزدی شاهد اتفاقات خوبی در عرصه طنز این استان باشیم.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینکه در یزد کسانی کار می‌‌کنند که دلسوزانه دغدغه فرهنگ و هنر دارند، ضمن دعوت از طنزپردازان یزدی برای شرکت در محافل دفتر طنز در تهران گفت: ما نیز با اعزام کارشناس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از محفل ماهانه طنز حوزه هنری یزد حمایت می‌کنیم.

مهدی پرنیان

مسئول دفتر طنز حوزه هنری یزد هم ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از امروز به بعد نشست‌های ماهانه طنز با حضور یکی از مهمانان یا کارشناسان دفتر طنز مرکز در حوزه هنری استان برگزار خواهد شد که امیدواریم جریانی سازنده و اثر بخش در عرصه طنز استان شکل بگیرد.

حجت الاسلام پرنیان از همه نویسندگان و شاعران طنزپرداز استان برای شرکت در این محفل دعوت کرد و افزود: دومین محفل طنز استان اسفندماه برگزار خواهد شد.

در این محفل صمیمانه که با استقبال مخاطبان همراه بود علاوه‌ بر استاد ناصر فیض، طنزپردازان مطرح کشوری از جمله اکبر کتابدار، مهدی استاداحمد، امید مهدی‌نژاد، علیرضا لبش و اکبر میرجعفری و طنزپردازان یزدی همچون مهدی پرنیان، حسن حاتمی، امیر رضا شجریان، سید جمال موسوی هفتادُر، محمود صادق منش، احمد خادم، مصطفی کرم پناه و وحید حسنی اشعار و آثار طنز خود را خواندند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر