menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهدی نژاد : شوخ طبعی را در آثار جنگ تحمیلی بیشتر از دوره انقلاب می‌بینیم

سردبیر مجله طنز «سه نقطه» انقلاب اسلامی را واقعه مهمی توصیف کرد که خیلی‌ها ممکن است وقایع روز را بخواهند در امتداد آن مطرح کنند و از این رهگذر به زوایای ناگفتۀ انقلاب بپردازند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری؛ امید مهدی‌نژاد، نویسنده و شاعر طنزپرداز، با بیان اینکه همه آثار منتشر شده در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار نداده است، اظهار کرد: به همین دلیل نمی‌توانم قضاوت درستی از چند و چون روند شکل‌گیری داستان انقلاب داشته باشم.

وی در رابطه با طنز در ادبیات انقلاب اسلامی گفت: در حوزه جنگ تحمیلی نویسنده‌های طنزپرداز خیلی بیشتر از انقلاب اسلامی کار کرده‌اند. شاید دلیل‌اش همین است که جنگ با فاصله کوتاه زمانی از انقلاب اسلامی شروع شد و انقلاب را تحت تأثیر خود قرار داد. از جنگ که فاصله گرفتیم به انقلاب هم توجه شد. البته در حوادث اجتماعی مانند انقلاب اسلامی، وقتی در کوران و بحبوحه حوادث هستیم، معمولاً کمتر با دید طنز به سراغ ماجرا می‌رویم و کمی که از آن فاصله می‌گیریم کم‌کم نگاه طنز به ماجراها شروع می‌شود.

مهدی نژاد هفته طنز

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه چند سال قبل پژوهشی در حوزه شعارهای طنزآمیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داشتم، عنوان کرد: چه در شاخه هجو و چه طنز این شعارها را مورد بررسی قرار دادم. معتقدم همان گونه که در جریان دفاع مقدس شوخ طبعی وجود دارد، در انقلاب اسلامی هم وجود داشته است. کتاب «لحظه‌های انقلاب» محمود گلاب‌دره‌ای یکی از آثاری است که به خوبی توانسته علاوه بر جنبه های سیاسی و اجتماعی، بخشی از جلوه های طنز را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش بگذارد.

این نویسنده و شاعر طنزپرداز خاطرنشان کرد: جزئیات وقایع جنگ پیش از انقلاب اسلامی ثبت شده است و به همین دلیل حضور شوخ طبعی را در آثار مربوط به دوره جنگ تحمیلی بیشتر از دوره انقلاب می‌بینیم.

سردبیر مجله طنز «سه نقطه» با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی واقعه مهمی است که تاریخ معاصر کشورمان را به دو بخش قبل و بعد از آن تقسیم می‌کند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی مهم ترین واقعه قرن کشورمان است و طبیعی است که چنین سوژه‌ای دغدغه بسیاری از اهالی ادبیات برای خلق اثر شود. البته حواشی هم وجود دارد. مثلاً ممکن است کسانی باشند که برای فرار از قضاوت درباره وقایع روز ، به سراغ موضوعات تاریخی از جمله انقلاب اسلامی می‌روند. اما خیلی‌ها هم ممکن است وقایع روز را بخواهند در امتداد انقلاب اسلامی مطرح کنند و از این رهگذر زوایای ناگفتۀ انقلاب را تشریح کنند. نویسندگان با انگیزه‌های مختلفی به سراغ چنین موضوعاتی می‌روند. اما اینکه اتفاقی بوده که هنوز امتدادش در دوره ما ادامه دارد چیزی نیست که قابل انکار باشد.

وی تصریح کرد: قوت و ضعف اثر و میزان دیده شدن و استقبال از آن بیش از آنکه به موضوع اثر مربوط باشد به شکل اجرا و روایت آن مربوط می شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر