menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

میر جعفری : طنز به نوعی در پرده و پوشش سخن گفتن است

یک شاعر و منتقد ادبی گفت: بخشی از چیزی که ما با تسامح به آن طنز می‌گوییم در واقع همان شوخ‌طبعی است که در آثار داستانی مربوط به جنگ تحمیلی بیش از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم.

به گزارش شیرین طنز، سید اکبر میرجعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب اسلامی رک‌گویی نیاز بود که در ادبیات آن دوران رخ می‌داد، اظهار کرد: طنز به نوعی در پرده و پوشش سخن گفتن است و یکی از خصوصیات طنز این است که به صراحت به سراغ یک موضوع نمی‌رود. در حالی که اقتضای موضوعات مربوط به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صراحت است.

وی ادامه داد: البته یکی از دلایلی که در دوران پیش از انقلاب برخی نشریات و اهالی ادبیات به زبان طنز پناه می آورند این است که قدرت در دست نیروهای انقلابی نیست و این نیروها نیاز به نقد حکومت دارند. همین نیروهای انقلابی با پیروزی انقلاب اسلامی به جهت آنکه قدرت را در دست دارند دیگر از زبان طنز برای نقد استفاده نمی کنند.

سید اکبر میر جعفری

میرجعفری همچنین گفت: بخشی از چیزی که ما با تسامح به آن طنز می‌گوییم در واقع همان شوخ‌طبعی است که در آثار داستانی مربوط به جنگ تحمیلی مشاهده می کنیم. در فضای جنگ تحمیلی این شوخ طبعی ها دیده می‌شد در حالی که فضای انقلاب اسلامی متفاوت از این فضا بود.

این شاعر و منتقد ادبی خاطرنشان کرد: شوخ طبعی هایی که در جنگ تحمیلی رخ می دهد، مربوط به کسانی است که در مدت نسبتا طولانی از خانواده و جامعه دور شده اند و این جماعت برای آنکه سرزندگی و روحیه خود را حفظ کنند به شوخ طبعی گرایش پیدا می کنند. اما حوادث انقلاب اسلامی در کوچه ها و خیابان های شهر رخ می داد و کسی از خانه و خانواده برای مدت طولانی جدا نمی شد و به همین دلیل هم فضای جدی تری را در این موضوع شاهد هستیم.

وی افزود: نویسندگان نیز در خلق آثار مربوط به دفاع مقدس عموما به همین شوخ طبعی‌ها رجوع می‌کنند که ما به اشتباه آن را طنز می خوانیم و در موضوع انقلاب اسلامی این شوخ طبعی کمتر دیده می شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر