menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حوزه هنری

در “مکتب خانه طنز ۲” چه گذشت؟

دومین جلسه از سلسله جلسات مکتب خانه طنز با حضور ناصر فیض، رضا ساکی و علی زراندوز در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در این نشست که یکشنبه در سالن استاد مهرداد اوستای حوزه هنری برگزار شد، تعداد زیادی از مشتاقان طنز و برخی چهره های برجسته و فعال در زمینه طنز حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم، رضا ساکی که اداره جلسه را بر عهده داشت، ابراز امیدواری کرد با ادامه این نشست ها، مشتاقان بیشتری حاضر شوند و سالن بزرگ تری به مکتبخانه طنز اختصاص پیدا کند. این طنزپرداز سپس درباره این که عده ای می گویند طنز لزوما نباید خنده دار باشد، گفت: اگر در منابع دست اول خارجی بگردیم چنین جمله ای نمی بینیم که طنز نباید خنده دار باشد و به نظرم این موضوعی است که عده ای از منتقدان خودمان آن را ابداع کرده و به آن ایمان آورده اند.

ساکی ادامه داد: وقتی ما به جایی دعوت می شویم یعنی قرار است لبخند روی لب مخاطبان بیاید و اگر مخاطب طنز نخندید باید مشکل را در خودمان جست و جو کنیم و نمی شود گفت این هم نوعی از طنز است اما خنده دار نیست. او همچنین با اشاره به این که در شعر طنز هم باید ساختارهایی حفظ شوند بیان کرد: شعر طنز از لحاظ وزنی و قافیه ای فرقی با شعر جدی ندارد و از ویژگی های شعر اساتید طنز این است که ساختار دارند.
ساکی همچنین گفت: از صدر مشروطه در شعر ایرج میرزا و نسیم شمال که به تبع وضعیت سیاسی و اجتماعی کلمات خارجی وارد ادبیات شد، آنها هم آن کلمات را در شعر طنز به کار بردند و این که چطور این کلمات قافیه شوند و در شعر به کار بروند جزو نکات مهمی است که شاعران باید به آن توجه کنند.

ناصر فیض: فرقی ندارد کلمات خارجی را بنا به هجا استفاده کنیم
پس از آن ناصر فیض پشت تریبون قرار گرفت تا درباره به کار بردن کلمات خارجی در شعر طنز سخن بگوید. این شاعر طنزپرداز شناخته شده، در ابتدا با بیان این که در این جلسات خوب است که هم افراد مبتدی و هم افراد حرفه ای در کنار هم حضور داشته باشند، گفت: خوشحالیم که چنین جلساتی شکل گرفته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و با جلسات شعری که برگزار می شود و همه شعرها یکسان است تفاوت داشته باشد.
او سپس درباره استفاده از کلمات خارجی و به کار رفتن آن ها در زبان فارسی و شعر طنز گفت: فرقی ندارد که کلمات خارجی را بنا به هجا استفاده کنیم یا عروضی بلکه حتی جا به جا کردن آن ها می تواند بار فکاهه را بالا ببرد.

فیض با اشاره به این که ابوالفضل زرویی نصرآباد از افراد باسابقه در حوزه طنز است و به خوبی در شعرش از این کلمات استفاده کرده است، گفت: در ۱۰۰ سال اخیر است که کلمات خارجی وارد زبان ما شده اند. بنابراین قاعده ای از گذشته برایشان وجود نداشته که چطور استفاده شوند و شاعر بنا به موقعیت و ذوق خودش می تواند قواعدی را ایجاد کند.
فیض همچنین تاکید کرد: به نظر من این مسئله معضل اصلی شعر امروز ما نیست بلکه معضل اصلی این است که شعر شاعران جوان شبیه هم شده و اصلا نمی توان تشخیص داد شاعر هر شعر کدام است در حالی که حتی با یک موضوع مشخص، می توان شعر سعدی و مولانا و حافظ و بقیه شعرا را از همدیگر تشخیص داد. بنابراین باید کاری کنیم شعرهایمان مشخصه داشته باشند و آیندگان بتوانند تشخیص دهند که کاربرد واژه و فعل مربوط به چه شاعری است.

زراندوز: ویژگی طنز آقای صابری نجابت بود
علی زراندوز فعال عرصه طنز هم در این برنامه حضور داشت و درباره نشریات طنز و ستون های معروف مجلات توفیق و گل آقا سخن گفت. وی با بیان این که در ابتدا اصلا نشریات طنز نبود و بیشتر کاریکاتور محور بود تا طنز مکتوب، گفت: اما کم کم طنز مکتوب هم رواج پیدا کرد و نسلی مانند آقایان احترامی، صلاحی و صابری شروع به کار کردند و جریان سازی نمودند که به گل آقا منتهی شد.
زراندوز با خواندن بخش هایی از آثار طنز موفق آن دوره اشاره کرد: هشت روز هفته از ستون های موفق بود که در توفیق وجود داشت. وی با نجیب خواندن طنز آقای صابری گفت: یکی از مشخصه هایی که معلوم می کرد این اثر، اثر آقای صابری است این بود که از آنچه در آن زمان رواج داشت به دور بود و نجابت خاصی در کارهایش دیده میشد.
زراندوز از محمد پورثانی هم به عنوان کسی که یکی از موفق ترین ستون های طنز را داشت نام برد. در این برنامه همچنین بخش هایی از فیلم طنز برادران مارکس به نمایش درآمد، شاعر شناخته شده ای مانند صابر قدیمی به شعرخوانی پرداخت و چند نفر از مشتاقان فعالیت در زمینه شعر طنز هم آثارشان را خواندند و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر