menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناهید زمانی در آیدین دوغان

گفت و گو با ناهید زمانی ، کارتونیست موفق اصفهانی

ناهید زمانی ، بانوی کارتونیست اصفهانی متولد ۳۱ خرداد ۱۳۶۷ ، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارد و از سال ۸۸ سراغ کارتون رفته و در چندین جشنواره ی داخلی و خارجی رتبه های درخشانی کسب کرده است. در ادامه گفت و گوی پایگاه خبری شیرین طنز با این بانوی هنرمند اصفهانی را بخوانید :

شیرین طنز : از چه زمانی و چرا سراغ هنر کاریکاتور رفتید؟

از تابستان ۱۳۸۸ آموزش کارتون را به صورت رسمی شروع کردم با کلاس های کارتون حوزه هنری اصفهان. پیش از آن هم در مدرسه و دانشگاه کارتون می¬کشیدم. از نوجوانی علاقه خیلی زیادی به ستون کارتون روزنامه ها و مجلات داشتم و بیان مشکلات، مسائل و اخبار، به زبان کارتون با کنایه و تفسیرهای ریزبینانه، خیلی برای من جالب بود.

شیرین طنز : چه کسانی مشوق شما در هنر کاریکاتور بودند؟

اوایل سال ۸۹ اولین کارتون¬ های حرفه¬ایم را کشیدم که با استقبال دوستان کارتونیستم در اصفهان مواجه شد و برنده جایزه از چهارمین جشنواره سالانه خانه کاریکاتور اصفهان شدم که مشوق بسیار خوبی بود برای من. آغاز همکاری من با مطبوعات از همان دوره بود که به علت علاقه همیشگی من به این حوزه، انرژی مضاعفی برای ادامه به من میداد.

شیرین طنز : آثار کدام کاریکاتوریست های ایران و جهان را دنبال می کنید؟

تقریبا آثار تمامی کارتونیست های مطبوعاتی ایرانی را دنبال می¬کنم که می¬توانم از آقایان نعیم تدین و محمدرضا میرشاه ولد در این زمینه نام ببرم. از میان کارتونیست های خارجی هم کارتون های آنجل بولیگان و دیوید راو (David Rowe) را بیشتر از دیگران دنبال می¬کنم.

شیرین طنز : آیا در آثارتان از کسی الهام می گیرید؟

مطمئنا مطالعه و بررسی آثار بزرگان کارتون ایران و جهان به شکل گیری خط فکری و سبک کاری من بسیار کمک کرده، مخصوصاً سادگی در عین پختگی و شیرینی آثار کینو و سمپه، که علاقه زیادی به آن ها دارم.

شیرین طنز : در چه مسابقاتی شرکت کرده و چه جوایزی کسب کرده اید؟

  • برنده جایزه سوم از هشتمین دوره جشنواره کاریکاتور تورهان سلجوق ترکیه – ۱۳۹۷
  • برنده مدال افتخار جشنواره بین المللی ورلدپرس کارتون پرتغال – ۱۳۹۶
  • برنده جایزه دوم از دهمین دوره جشنواره مطبوعات و نمایندگی خبرگزاری های استان اصفهان – ۱۳۹۶
  • برگزیده بخش جنبی دهمین دوره جشنواره مطبوعات و نمایندگی خبرگزاری های استان اصفهان با موضوع مدیریت مصرف آب – ۱۳۹۶
  • برگزیده اولین جشنواره مطبوعاتی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان – ۱۳۹۶
  • برنده جایزه ویژه ۳۳امین دوره جشنواره بین المللی آیدین دوغان ترکیه – ۱۳۹۵
  • برنده جایزه دوم از نخستین جشنواره سراسری کاریکاتور مطبوعاتی تبریز – ۱۳۹۴
  • برنده جایزه اول از هشتمین جشنواره مطبوعات و نمایندگی خبرگزاری های استان اصفهان – ۱۳۹۲
  • برنده جایزه اول از هفتمین دوره جشنواره مطبوعات و نمایندگی خبرگزاری های استان اصفهان – ۱۳۹۱

شیرین طنز : موضوع کاریکاتورهای شما اجتماعی است یا سیاسی؟

قریب به اکثر کارتون های من در حیطه آسیب های اجتماعی مخصوصاً معضلات زنان و کودکان و همینطور مشکلات زیست محیطی است که هر سه از دغدغه های شخصی من هستند.

شیرین طنز : با کدام مطبوعات همکاری دارید؟

من فعالیتم در زمینه مطبوعات را با روزنامه اصفهان زیبا و اصفهان امروز شروع کردم و با ماهنامه طنز نیمروز ادامه دادم تا سال ۱۳۹۷. از سال ۱۳۹۶ همکاریم با روزنامه ایران را آغاز کردم که تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت. در سال ۱۳۹۶ چند شماره با روزنامه بی قانون همکاری داشتم و در سال ۱۳۹۸ همکاریم با روزنامه شرق را شروع کردم که متاسفانه مصادف شد با بحران کاغذ و تعطیلی ستون های کارتون در بیشتر روزنامه ها و مجلات کشور. در این سال ها همکاری های کوتاهی با مجله خط خطی، روزنامه جام جم و همشهری سری قدیمی هم داشتم.

شیرین طنز : تاکنون کارتون هایتان دردسرساز هم شده است؟

با توجه به اینکه این یکی دو سال اخیر با تغییر لحظه به لحظه تعریف “خط قرمز در مطبوعات” مواجه هستیم، دبیران سرویس کمتر ریسک می¬کنند و بیشتر ترجیح میدهند ستون حتی خالی بماند تا اینکه کاری با ذره ای ریسک به چاپ برسد و چندین و چند نفر بیکار شوند که البته حق هم دارند. اما من هم به عنوان یک کارتونیست وظیفه خودم میدانم به عنوان یک منتقد فعالیت کنم و بیان کم و کاستی ها را ترجیح میدهم به انتشار کارم، به همین خاطر کارهای سانسور شده یا چاپ نشده خیلی زیاااادی دارم.

شیرین طنز : شما به هنر کاریکاتور به عنوان یک شغل درآمد زا نگاه می کنید؟

با شرایط فعلی که تعداد بسیار محدودی از مطبوعات در این زمینه فعالیت دارند، خیر. این روزها به سختی میشه کارتون را درآمد زا دونست.

شیرین طنز : در پایان اگر صحبتی دارید در خدمتیم.

امیدوارم به زودی شاهد رونق مطبوعات و کارتون و کاریکاتور در کشورمان باشیم. روزهایی که کارتون از شکل سفارشی و جشنواره ای به شکل خاص فاصله بگیرد و بتواند آزادانه به رسالتش در مطبوعات و نقد اجتماعی و سیاسی بپردازد و رشد فرهنگ نقدپذیری را در جامعه به وضوح ببینیم.

همینطور لازم است تشکر کنم از آقای پورفلاح ، مدیریت خانه کاریکاتور اصفهان و جمع خوب کارتونیست های اصفهانی که حتی در این شرایط هم چراغ خانه کاریکاتور اصفهان را روشن نگه داشتند و بدون پشتوانه و حمایت مالی و فقط با اشتیاق و پشتکارشان هنرمندان نوپا و علاقه مندان به کارتون را حمایت می کنند.

سید علی روح الامین مهر ۹۸

آثار صاحب جایزه ی ناهید زمانی :

 برنده ی جایزه ی سوم از هشتمین دوره ی جشنواره ی کارتون تورهان سلجوق ترکیه ۱۳۹۷ 
 برنده ی مدال افتخار از جشنواره ی ورلدپرس کارتون پرتغال ۱۳۹۶
 برنده جایزه ی ویژه ی جشنواره ی آیدین دوغان ترکیه ۱۳۹۵
پایان/
chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر