menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اکبر صحرایی

به بهانه انتشار «کتاب سنگر علاف ها» جدیدترین اثر اکبر صحرایی

یک نویسنده با بیان اینکه کتاب «سنگر علاف ها» طنزی دفاع مقدسی شامل ۵۵ داستان کوتاه است، گفت: دوست دارم «دارعلی» مانند شخصیت های معروف همچون بهلول عینی شود تا بتوان این قهرمان را بهتر معرفی کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «اکبر صحرایی» متولد ۱۳۳۹ در شیراز است که نویسندگی را از سال ۱۳۶۵ آغاز کرده است. وی در زمینه دفاع مقدس کتابهای زیادی را در قالبهای رمان، داستان بلند و کوتاه، زندگینامه و خاطرات به رشته تحریر در آورده است.

رمان صحرایی با عنوان «حافظ هفت» برگزیده پنجمین جایزه جلال آل احمد شد. ورود ممنوع، کانال مهتاب، آنا هنوز می خندد، آرزوی چهارم، سامورائی جزیره مجنون، ۲۷۰ شاخه گل سرخ و پرونده ۳۱۲ از جمله کتابهایی است که صحرایی نوشته است.

آثار وی در بسیاری از جشنواره ها همچون دومین جایزه صادق هدایت، همایش مردان سرزمین من، جایزه ادبی اصفهان و نخستین جشنواره مطبوعات برگزیده شناخته شده است. به بهانه انتشار «سنگر علافها» یکی از جدیدترین آثار صحرایی ، گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

موضوع کتاب« سنگر علاف ها» چیست؟

موضوع کتاب، دفاع مقدسی است که در قالب داستان طنز نوشتم.

این کتاب از سوی کدام انتشارات و چه زمانی چاپ شده است؟

«سنگر علاف ها» اردیبهشت سال ۹۸ در ۸۴ صفحه در قطع رقعی از سوی انتشارات به نشر چاپ شده است.

مخاطب «سنگر علاف ها» چه کسانی هستند؟

این کتاب را برای گروه سنی نوجوانان نوشتم و برای جوانان هم قابل استفاده است.

توضیحی در مورد کتاب «سنگر علاف ها» بدهید؟

این کتاب در راستای مجموعه طنزهایی که داشتم و با نام «دار و دسته دارعلی» چاپ شده بود، است. «دار و دسته دارعلی» در مورد شخصیتی به نام دارعلی بود که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. این کتاب با توجه به استقبالی از آن شد به چاپ پنجم رسید. در نظر داشتم موضوع طنز و شخصیت دارعلی ادامه داشته باشد. با توجه به استقبال مخاطبان و همچنین ضرورت انتقال مفاهیم دفاع مقدس برای نوجوانان و جوانان مجموعه «سنگر علاف ها» را نوشتم.

قالب «سنگر علاف ها» چیست؟

این کتاب شامل ۵۵ داستان کوتاه کوتاه است. هر کدام از داستان ها یکی دو صفحه هستند و به ندرت برخی از آنها سه صفحه هستند. داستان ها به هم پیوسته هستند و مخاطب با شخصیت ها و نگاه های جدیدی آشنا می شود.

میزان استقبال از کتاب «سنگر علاف ها» چقدر است؟

خوشبختانه با استقبالی که از این کتاب شد، خیلی زود به چاپ دوم رسید. این مجموعه تقریبا در تکمیل و ادامه مجموعه «دار و دسته دارعلی» است. از مجموعه « دار و دسته دار علی » نیز استقبال خوبی شد.

پس می توان گفت که «سنگر علاف ها» ادامه مجموعه «دار و دسته دارعلی» است؟

بله. شخصیت کتاب «سنگر علاف ها» هم دارعلی است با تیم خود که شخصیت ها و تیپ ها همان هستند و در داستان ها بسط و گسترش می یابند. دوست داشتم شخصیت دارعلی مانند شخصیت های داستانی معروف همچون بهلول عینی شود تا بتوان بهتر این قهرمان را معرفی کرد.

در یکی از داستان های کتاب «سنگر علاف ها» با عنوان «سیبل» می خوانیم:

دم ظهر داخل میدان تیر، کل ایاز،پیرمرد زهوار در رفته تحمیلی دسته یکم، هرچه با اسلحه کلاشینکف تیر قلق گیری می اندازد به سمت سیبل؛ تیرها به همه جای عالم می خورد غیر از سیبل مشکی و بزرگ تیرا اندازی! نوبت شلیک تیرهای اصلی می رسد. می روم زیر سیبل کل ایاز ، چهار زانو می نشینم.فرمانده گردان، مرتضی، مبهوت خودش را به من می رساند و تشر می زند:

-از جونت سیر شدی دار علی؟! واسی چی رفتی زیر سیل کل ایاز نشستی؟! لبخند کش داری تحویل فرمانده می دهم و می گویم:«با تیر اندازی و نشانه گیری کل ایاز، هیچ جا امن تر از سیبل نیست قربون!»


گفتنی است، کتاب «سنگر علاف ها» نوشته «اکبر صحرایی» مشتمل بر ۵۵ داستان کوتاه کوتاه با ۸۴ صفحه و قیمت ۱۳۰۰۰ تومان از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) برای دومین بار چاپ و روانه بازار کتاب شده است.


پایان پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر