menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش رونمایی از داستانهای طنز جلال سمیعی با عنوان “تاکسی هفت”

نود و دومین نشست «دگرخند» برگزار شد.

جلال سمیعی، نویسنده کتاب «تاکسی هفت»، گفت: خیلی‌وقت‌ها راننده خود منم، وقتی عصبانی هستم شخصیت راننده این داستان هم عصبانی است و دعوایش می‌شود، روزی که مهربان‌ترم، راننده هم با مردم مهربان‌تر است و …

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در نود و دومین نشست «دگرخند» که عصر دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ در سالن اوستا حوزه هنری برگزار شد، از کتاب داستان‌های طنزآمیز «تاکسی هفت» نوشته جلال سمیعی، رونمایی شد. در این نشست که با اجرای مهدی فرج اللهی برگزار شد، جلال سمیعی نویسنده کتاب، آرش خوشخو، حسام الدین مقامی‌کیا و بسیاری از علاقه مندان حوزه طنز به‌وی‍ژه طنز مطبوعاتی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، جلال سمیعی، درباره این کتاب توضیح داد: کتاب تاکسی هفت، مجموعه یادداشت های طنزآمیزی است که من در روزنامه «هفت صبح» می‌‌نوشتم. این روزنامه از سال ۱۳۹۰ منتشر شد و از شماره دوم این روزنامه به آن پیوستم که خوشبختانه این همکاری تا امروز ادامه داشته است. این کتاب، یادداشت‌های ستون ثابت من در روزنامه هفت صبح است که البته تا تابستان ۱۳۹۲ را شامل می‌شود و اگر استقبال خوبی از این کتاب صورت بگیرد و شرایط چاپ کتاب دوم هم مهیا باشد، از پاییز سال ۹۲ به بعد در جلد دوم تقدیم خوانندگان می‌شود.

جلال سمیعی

جلال سمیعی

این نویسنده و روزنامه‌نگار، با اشاره به اینکه خوشبختانه روزنامه هفت صبح همچنان در حال انتشار است، گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوب این است که مطبوعات در دوران جدیدی قرار دارند و امکان بازنشر در رسانه‌ها و فضاهای مجازی وجود دارد. این اتفاق، ارتباط مخاطب با روزنامه را حفظ کرده و می‌توان به فاصله کوتاهی بعد از انتشار روزنامه آن را روی سایت قرار داد و از نظر مخاطبان نسبت به مطالب منتشر شده باخبر شد.

وی درباره بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته است، گفت: تاکسی، از عجیب‌ترین لوکیشن‌های اجتماعی است. در این فضا مردم درباره هر چیزی اظهار نظر می‌کنند و راحت ابراز عقیده می‌کنند و حتی درباره خودشان حرف می‌زنند چون می‌دانند چند دقیقه بعد پیاده می‌شوند و دیگر همدیگر را نمی‌بینند. شاید یکی از مهم ترین واکنش‌هایی که صورت می‌گیرد این است که خوانندگان تاکسی‌هفت فکر می‌کنند من واقعا در تاکسی می‌نشینم و این حرف‌ها را می‌شنوم و همان موقع می‌نویسم. این به من نشان می‌دهد که در شخصیت‌پردازی و فضاسازی موفق بوده‌ام و توانسته‌ام به طرز باورپذیری این دیالوگ‌ها را به شخصیت‌ها نسبت بدهم که برایم جای خوشحالی دارد.

سمیعی با اشاره به اینکه دغدغه‌ام، قصه نوشتن بوده است، افزود: سختی این کار این است که باید طوری بنویسی که هم برای مخاطب امروز خواندنی باشد و موضوعات روز را شامل شود و هم برای مخاطب ۱۰ سال بعد جذابیت داشته باشد.

نویسنده کتاب «تاکسی هفت» گفت: گاهی در نوشتن مطالب تاکسی هفت، خودم هم خنده‌ام می‌گیرد. از خوبی‌های مداوم نوشتن این است که شخصیت‌ها تو را پیش می‌برند و شخصیت‌های داستان واکنشی انجام می‌دهند که من به عنوان نویسنده غافلگیر می‌شوم! باید اعتراف کنم خیلی‌وقت‌ها راننده خود منم، وقتی عصبانی هستم شخصیت راننده این داستان هم عصبانی است و دعوایش می‌شود، روزی که مهربانترم، راننده هم با مردم مهربان‌تر است و … .

وی ضمن تشکر از انتشارات سوره مهر حوزه هنری که این کتاب را با کیفیت خوبی منتشر کرده است، گفت: ناشر خوب داشتن، از خوش‌شانسی‌های هر نویسنده است؛ از ویژگی‌های انتشارات سوره مهر، در کنار توجه به گرافیک و کیفیت چاپ، این است که هم‌زمان کتاب را در فروشگاه‌‌های واقعی و مجازی ارائه می‌کند. به دلیل ایام محرم و صفر، رونمایی از این کتاب به تاخیر افتاد ولی الان این رونمایی در زمان بسیار مناسبی اتفاق افتاد و با توجه به طنزآمیز بودن این کتاب، می‌توان آن را جزو هدایای نوروزی به دوستان و آشنایان قرار داد.

تاکسی هفت در دگرخند

آرش خوشخو، سردبیر روزنامه «هفت صبح» در بخشی از این برنامه، اظهار کرد: ایده اولیه ستون تاکسی هفت در روزنامه ما، ایده باسابقه‌ای در حوزه طنز است. نمونه‌های موفقی از اینکه ساختار و قهرمانان ثابت باشند و آدم‌ها درباره موضوعات روز حرف بزنند را پیش از این نیز داشته‌ایم و شاید بتوان گفت گل‌آقا از مطرح‌ترین آن هاست. «قلدران پیژامه‌پوش» نیز که سیدعلی میرفتاح در روزنامه شرق می‌نوشت یکی دیگر از این نمونه‌هاست. این الگو، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و بر این اساس، ستون تاکسی هفت را در روزنامه هفت صبح ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: اینکه این ستون در این سال ها تداوم داشته، به دلیل دو موضوع بوده است؛ یکی اینکه جلال سمیعی فرد بانمکی است. طنزنویسان محترمی داریم که لایک‌های زیادی هم در فضاهای مجازی می‌گیرند ولی واقعا بانمک نیستند. جلال سمیعی بدون اینکه خودنمایی کند، حرفش را می‌زند و من هنوز گاهی که تاکسی هفت را می‌خوانم، با صدای بلند می‌خندم. این اتفاق نادری است که شخصیت تکراری شما را بخنداند اما جلال سمیعی در این کار موفق بوده است. ویژگی دیگری که باعث این تداوم همکاری شده، این است که سمیعی فرد منظمی است و این نظم در حوزه مطبوعات اهمیت زیادی دارد.

خوشخو همچنین افزود: کار مطبوعات هم سختی نوشتن را دارد و هم سختی کنترل را؛ این کنترل در ستون طنز بسیار بیشتر و سخت‌تر است مخصوصا اینکه زبان فارسی امکان شوخی‌های دوپهلو را به ما می‌دهد و باید مراقب باشیم که از هر کدام چه برداشتی می‌شود. نوشته‌های جلال پر از این شوخی‌های دوپهلو است، برای همین مطالب او را پیش از انتشار دو نفر می‌خوانند که این ستون طنزآمیز، کار دست‌مان ندهد؛ هرچند او حد و مرز شوخی را خوب می‌شناسد.

تاکسی هفت

در بخش دیگری از این نشست، حسام‌الدین مقامی‌کیا، طنزنویس، نیز بیان کرد: ستون روزانه نوشتن کار بسیار سختی است، این کار نوعی نظم، پشتکار و مداومت می‌خواهد که کار هر کسی نیست. ضمن اینکه خنداندن افراد و تامین سلیقه افراد مختلف، کار ساده‌ای نیست اما جلال سمیعی از پس این موارد به خوبی برآمده است.

وی با اشاره به اینکه معمولا حرف‌های عادی جلال هم درونمایه طنز دارد و نکته خاصی می‌توان در آن پیدا کرد، گفت: ستون تاکسی هفت، طوری نوشته می‌شود که هم می‌توان هر کدام از آن ها را مستقل خواند و هم اگر آن ها را پیوسته و مداوم بخوانیم، بیشتر شخصیت‌ها را شناخته، به یک خط مشترک می‌رسیم و از آن لذت بیشتری می‌بریم.

در پایان این نشست نیز، بخش‌هایی از کتاب «تاکسی هفت» توسط جلال سمیعی نویسنده آن خوانده و این کتاب با امضای نویسنده به حاضران در نشست تقدیم شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر