menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

راشد انصاری

معرفی سه مجموعه جدید طنز خالو راشد

معرفی سه مجموعه طنز راشد انصاری (خالو راشد)/ درهم، مرباعیات و خالوبندی/۱۳۹۶

اکبر اکسیر :

شعر طنز، زیر مجموعه طنز مکتوب،این روزها جایگاه ویژه خود را بین طنزدوستان پیدا نموده است. هردم از این باغ بری می رسد/تازه تر از تازه تری می رسد. با هر مجموعه، طنزنویس ماهری به جامعه ادبی ما معرفی می شود که اگر این رشد بی سابقه ادامه پیدا کند، تمام شاعران و نویسندگان و شاید اغلب هنرمندان ما کتاب های طنز منتشر نمایند.
امید که کسادی بازار نشر به سال ۹۷ سرایت نکند و سال جدید پیش روی، سال پرنشاط و پربرکتی برای طنزپردازان سرزنده و تیزهوش ما باشد. چراکه وفور سوژه های طنز در جامعه، به تکثیر طنزپردازان خوشفکر منجر خواهد شد. طنزپردازان در حوزه طنز تلخ و فکاهه از کاستی ها و کژی های موجود می گویند تا گوش شنوایی به حمایت از آنها برخیزند؛ اما این کار غیر ممکن است. چرا که زبان طنز و شوخی و فکاهه، گزنده است و مسئولین ما هرگز به واکسن طنز روی خوش نشان نداده اند.
از شمال تا به جنوب، از غرب تا به شرق ایران، طنزپردازان جوان و باذوقی در حال نوشتن اند که در انتظار انتشار آثارشان لحظه شماری می کنند. امید که دفتر طنز حوزه هنری به لطف جناب ناصر فیض در کشف و معرفی این عزیزان، طبق سنوات ماضیه، اقدام ضروری به عمل آورند.(البته با جذب بودجه خاص از کمیته امداد!).
نقدینه این هفته را دو دستی در اختیار راشد انصاری (خالو راشد) هرمزگانی دیده بانی قرار می دهیم تا صدای مظلومیت فکاهیات شریف این طنزپرداز چیره دست به اقصی نقاط ایران برسد.

از راشد عزیز سه کتاب خالوبندی، مرباعیات و درهم را دریافت نموده ام که خالوبندی مجموعه ای از شعرهای برگزیده کتاب های قبلی و آثار جدید شاعر نکته سنج را دربردارد و به همت حوزه هنری استان هرمزگان از سوی نشر امینان انتشار یافته است.
استاد رضا رفیع، سردبیر محترم همین ضمیمه هفتگی ادب و هنر، برای راشد شعر زیبایی تقدیم کرده که بیت اول آن (به خاطر تسریع در چاپ !) تقدیم می شود:
آن که طنزش پر ز شیرین کاری است
نازنینم «راشد انصاری» است

* مرباعیات، شامل رباعیات و دوبیتی های شیرین مدیر کل طنز استان هرمزگان است که نشر شانی افتخار چاپ آن را داشته و امید است که به چاپ های متعدد برسد. رباعی خانه تکانی و دوبیتی شب عید را از این مجموعه می خوانیم:
*عید آمد و فصل بی ریالی شده است/هر گوشه دچار خشکسالی شده است/ دزد آمد و برد هر چه در منزل بود/ خوشحالم از اینکه خانه خالی شده است!
* سراپا عرضی و طولی نداری/ کلاس خوب و معقولی نداری/ از اینها بگذریم ای مرد برخیز/ شب عید آمد و پولی نداری !

مجموعه درهم از راشد انصاری، مجموعه ای از تک بیت های برگزیده شاعران طنزپرداز سراسر ایران است که راشد با هوشیاری و دقت نظر خاصی آنها را در کنار هم گرد آورده تا نمونه ای از ذوق سرشار طنزپردازان پیر و جوان ایران را یک جا داشته باشیم. این کتاب از انتشارات تدبیر روشن است. امید است که سال به سال با تدوین مجموعه های دیگر به آیینه ای ماندگار از آثار اهالی طنز و فکاهه ایران به فرهنگ جامع تک بیت های شاعران طنرپرداز بدل شود. چند نمونه از آثار چاپ شده با نام شاعر تقدیم می شود:
*صابر قدیمی: گشت در کوچه ما هشت و نِ گشت مقیم/ گشت می گشت پی من که کند ارشادم!
* شروین سلیمانی: از نقوش تخت جمشید آشکاراست این که ما/ در صف ارزاق و خوارو بار بودیم از قدیم!
*راشد انصاری: یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور/ من خودم تا انتها سریال آن را دیده‌ام!
* سعید بیابانکی: تو تیغ می گذاری و هی ریش می زنی/ من ریش می گذارم و هی تیغ می زنم!
*ناصر فیض: کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر/ باشد کز آن میانه یکی کارگر شود!
*محمد رنجبری: سنگ قبر پدرم مشکل املایی داشت/ چند سالی ست به گور پدرم می خندم!
* رسول سنایی: آن قدر سیخ شده موی سر نسل جوان/ در خیابان همه را شانه به سر می بینم!
*محمد سلمانی: ممیزان، گره از چاپ و نشر باز کنید/ نه این که اهل قلم را فقط درازکنید!
* رحیم رسولی:در حیرتم با این همه سلاخ خانه باز/ هرجا نوشته:گوسفند زنده موجود است!
*مسلم حسن شاهی: لطفی که«می» به حضرت خیام کرده است/ هرگز به ما وزارت نیرو نکرده است!با آرزوی توقیف ریزگردهای جنوب و توفیق راشد عزیز دیده بان حقوق ناچیز بشر در کره زمین و حومه!

منبع : روزنامه اطلاعات

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر