menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شعر طنز مسئله‌ای فراتر و جدا از باور عامیانه است

به گزارش شیرین طنز، علیرضا بدیع، شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شعر طنز در واقع مسئله‌ای فراتر و جدا از باور عامیانه است که هر شعر همراه با بی ادبی را شعر طنز می‌دانند و هر نوع از ادبیات را که به تحلیل اجتماعی و سیاسی جامعه می‌پردازد و نیشخندی را بر لب مخاطب خود می‌نشاند را شعر طنز می‌نامند با این تعریف شعر حافظ و بسیاری از اشعار ادبیات ما طنز محسوب می‌شود.

وی افزود: در کنار شعر طنز شعر دیگری را می‌بینیم که آن را هجو و هزل می‌نامیم و در اشعار عبید زاکانی، سعدی و ایرج میرزا دیده می‌شود. در روزگار این افراد، هزل گویی توجیه داشته است این شاعران رفتارهای بد جامعه را در شعر خود یادآوری می‌کردند.

علیرضا بدیع

این شاعر ادامه داد: امروز شعر طنز در بسیاری اوقات به لومپنیزم و شعر هجو کشیده شده است در اشعار یکی از دوستانمان در کرج که مجموعه شعر خود را چاپ کرده همچنین در شعرهای ناصر فیض، محمد سلمانی و سعید بیابانکی طنز فاخر را می‌بینیم. بدیع تصریح کرد: تلویزیون برنامه قند پهلو را در زمینه طنز پخش می‌کند این برنامه در جذب مخاطب تأثیر داشته است و جزء موفق ترین برنامه‌های ساخته شده سازمان صدا و سیما به شمار می‌رود.
این برنامه بیشتر جنبه و شوخی کردن و خنداندن مردم را دارد رویکرد مسئولان و مجریان برنامه قند پهلو به سمتی پیش می رود که با طنز واقعی مواجه شویم. وی عنوان کرد: همه مردم به سمت شوخی کردن گرایش دارند این برنامه تعریف مردم عامه را از طنز فاخر تغییر می‌دهد.

chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. رحیم پور:

    سلام یکی مشکلات کنونی جامعه ی ما آن است که هر کسی در هر رشته ای خود را صاحب نظر می داند….مثلا جناب بدیع یکی از شاعران خوب غزلسرای کشور هستند اما جدی سرا و نه طنزپرداز!!
    آیا می شود یک مکانیک در خصوص بنایی نظر کارشناسانه داشته یاشد!؟ ای کاش آقای بدیع گفته بودند بیشتر شعرهای طنز امروز فکاهه و سطحی هستند نه هجو که کارش و ماموریتش چیز دیگری است!
    اما واقعا اگر کمی انصاف داشته باشیم شعر طنز امروز ایران بسیار جلوتر است از رمان طنز و نثر کوتاه و بلند و همچنین داستان طنز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر