برنامه دگرخند با موضوع “شگرد طنزنویسی در رادیو” دوشنبه ۲ تیر با حضور مهدی استاد احمد، رضا ساکی و مهدی فرج الهی در سالن اوستای حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی استاد احمد طنزپرداز نوشتن طنز برای برنامه رادیویی را نسبت به دیگر گونه های طنز سخت دانست و گفت: طنزهایی که در روزنامه و یا مجلات نوشته می شود پس از گذشت چندین شماره ذائقه مخاطب را شناسایی و مخاطب را به سمت خود جذب می کند در حالی که در رادیو چنین امکانی وجود ندارد.
به گفته استاد احمد، در طنز رادیویی لحظه جذب مخاطب «آن» است و باید در لحظه پسند مخاطب را گرفت. وی در ادامه گفت: در چند سال اخیر طنز رادیویی، بسیاری از قالب های مرسوم و رایج را استفاده کردیم. مخاطبان به غیر از خبرهای ورزشی و اخبار، به بخش سرگرمی هم احتیاج دارند و مخاطبان طنز نمایشی در رادیو را بیشتر می پسندند.
رضا ساکی در برنامه دگرخند گفت: طنزنویسی سازوکاری است که قابل تمرین و آموختن است، البته وجود استعداد در کسانی که می خواهند طنزپرداز شوند باید باشد. وی گفت: اصولی را که باید در طنز رعایت کرد متاسفانه در اکثر نوشته های طنز دیده نمی شود. فرق نسل ما با نسل های جدید و البته قدیم در این است که ارتباط مان را با پیشینیان قطع کرده ایم.
ساکی تصریح کرد: اگر تهیه کننده و نویسنده در برنامه طنزرادیویی حرفه ای عمل کنند، آن طنز می تواند میان مخاطبان تاثیر بگذارد. وی در ادامه بیان کرد: یکسری اتفاقات و موضوعات مختص رادیو هستند، بعضی مواقع باید از اقتضائات رسانه ای استفاده کرد تا کار انجام شده، مثمر ثمر واقع شود.
به گفته ساکی، طنز رادیویی باید سرگرم کننده باشد تا مخاطب را جذب کند، اگر هیچ موضوع سرگرمی در آن وجود نداشته باشد، مطمئناً هیچ گونه جذابیتی برای مخاطب ندارد. وی کوتاه بودن زمان برنامه طنز رادیویی را مهم دانست و گفت: ذات طنز رادیویی، به کوتاه بودن آن است. نمایش رادیویی در زمان کوتاه است که بر مخاطب تاثیر می گذارد. در برنامه طنز رادیویی، کوتاه بودن شگفتی آفرین است.