menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اسماعیل امینی

به جای جوایز ادبی ریز و درشت، جلسات نقد شعر برگزار شود

شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی معتقد است برگزاری جوایز ادبی مختلف در حوزه ادبیات موجب رونق شعر نمی‌شود و به جای آن باید جلسات آموزشی و محافل نقد برنامه ریزی شود.

به جای جوایز ادبی ریز و درشت، جلسات نقد شعر برگزار شود

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا هر ساله جوایز ادبی مختلفی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی در سطح ملی و با اهداف گوناگون؛ از جمله تشویق و معرفی شاعران خوب و جوان، رونق فروش کتاب های شعر، گسترش حوزه مخاطبان شعر و بهبود سطح فرهنگ عمومی با استفاده از ابزار شعر و نظایر آن برگزار می شود.
جشنواره شعر فجر، جایزه کتاب شعر خبرنگاران، جشنواره شعر و داستان انقلاب، جایزه شعر جم، جایزه شعر شاملو، جایزه شعر بهاران، جایزه شعر تجربه گرا و جایزه شعر جوان تنها بخشی از جوایزی است که به طور تخصصی در زمینه شعر برگزار می شود.

اما آیا برگزاری این جایزه ها و جشنواره ها به اهداف خود از جمله رونق بازار کتاب های شعر منجر می شود یا خیر؟

اسماعیل امینی (متولد ۱۳۴۲) شاعر، نویسنده منتقد و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد برگزاری این رویدادهای ادبی از جمله جشنواره شعر فجر و جشنواره شعر و داستان انقلاب در سال ۹۷ گفت: از جشنواره شعر و داستان انقلاب اطلاع چندانی ندارم.

اما در جشنواره شعر فجر امسال داور بخش «دربارۀ‌ شعر» بودم.

بنابراین نمی‌توانم جشنواره را بی‌طرفانه ارزیابی کنم.

امینی افزود: به نظر من رویدادهایی مانند جشنواره شعر فجر اگر با امکانات و فراگیری بیشتر برگزار شود مؤثرتر است.

از جمله تعدد مراجع داوری و در نتیجه تعدد کتاب های برگزیده در هر رشته که موجب مشارکت گروه‌های مختلف فکری و صنفی در این رخداد ملی خواهد شد.

*جایزه های ادبی ریز و درشت راه به جایی نمی برد

وی در مورد اقداماتی که می تواند به بهبود وضعیت حوزه شعر در سال ۹۸ کمک کند توضیح داد: به نظر من هزینه کردن برای جایزه‌های ریز و درشت ادبی و چاپ بی رویۀ کتاب شعر، راه به جایی نمی‌برد.

به جای آن اگر برای گسترش جلسات آموزشی و محافل نقد شعر و دوره‌های علمی، برنامه ریزی شود رهاوردی ماندگار خواهیم داشت.

نویسنده کتاب «بوستان بی درخت» در مورد بهترین آثاری که در سال ۹۷ در حوزه شعر و ادبیات خوانده اظهار داشت: من کتاب‌ها را بر اساس سال انتشار مطالعه نمی‌کنم.

بنابراین کتاب‌های خوبی را که امسال مطالعه کردم نام می‌برم.

* کتاب های خوب به داوری امینی

وی با برشمردن برخی آثار خوبی که در سال جاری خوانده گفت: کتاب های «فن بدیع در زبان فارسی» (بررسی تاریخی – تحلیلی صنایع بدیعی از آغاز تا امروز) نوشته دکتر یحیی کاردگر از انتشارات تهران معاصر چاپ اول سال ۹۶، دیگری کتاب «بوطیقا و سیاست در شاهنامه» تالیف دکتر محمود امید سالار و ترجمه فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی از انتشارات سخن چاپ ۹۶، همچنین کتاب «تاثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» نوشته دکتر حسن جوادی از انتشارات سمت در سال ۹۷ از جمله این کتاب ها هستند.

نویسنده کتاب «نشر اکاذیب» ادامه داد: کتاب شعر «لحظه‌های بی ملاحظه» از مبین اردستانی چاپ شهرستان ادب در سال ۹۷، کتاب «بانگ نی» از هوشنگ ابتهاج چاپ نشر کارنامه در سال ۹۶، کتاب شعر «التیام» از سمانه کهربائیان چاپ ۹۷ و مجموعه غزل های «لیلی آذر» از اعظم سعادتمند نیز از دیگر کتاب های خوبی بود که در سال جاری مطالعه کردم.

* انتخاب کتاب بر اساس علاقه مندی نه به تبعیت از موج‌های خبری

نویسنده کتاب «تبسم صبح» در مورد پیشنهاد برای مطالعه نوروزی علاقه مندان شعر کدام گفت: علاوه بر کتاب‌هایی که نام بردم، به نظرم انتخاب و خواندن کتاب باید براساس نگاه جست و جوگر علاقه مند به مطالعه و آموختن باشد نه به تبعیت از موج‌های خبری و مُدهای رایج.

وی افزود: هر چند وقت یک بار هیولای تبلیغات و تجارت فرهنگی یک نفر را به شهرت کاذب می‌رساند و مؤلف پرفروش و شاعر پرفروش درست می‌کند و سودش را می‌برد و اصلاً کاری به کار کیفیت آثار آن چهره‌های برساخته ندارد.

* دو کتاب در راه انتشار

این شاعر و استاد دانشگاه در مورد اثر یا آثار در دست تالیف یا چاپ خود گفت: کتابی در دست چاپ دارم به نام «طنز با کلاس» که نقیضه‌ای است طنزآمیز از کتاب مشهور نصاب‌الصبیان اثر ابونصر فراهی، این کتاب شامل منظومه‌هایی است آموزشی که در مکتب‌خانه‌های قدیم تدریس می‌شده است.

وی افزود: کتابی دیگر نیز به نام «جلسۀ طنز» که مجموعه‌ای است از مباحث آموزشی و تحلیلی به زبان ساده دربارۀ خواندن و نوشتن و تحلیل طنز منظوم و منثور در دست چاپ دارم.

انتهای پیام /

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر