تعریفی که از طنز در جامعه ما به وجود آمده متاثر از تلویزیون است که متاسفانه تعریف درستی نیست. آن چیزی که باعث خنده مردم میشود فکاهی است که به اشتباه به طنز تعبیر شده است در حالی که تعریف طنز چیز دیگری است.
به گزارش شیرین طنز، علیرضا لبش در گفتگو با سوره مهر گفت: طنز یک روح تلخ دارد و صرفا سرگرمی و خنداندن مخاطب نیست. طنز انتقاد میکند و در جستجوی شرافت انسان و مبارزه با ریاکاری است و طنز شریف٬ طنزی است که به جستجوی شجاعت پنهان مانده انسانها٬ منزلت و ارزش واقعی انسانها است. طنز شریف چهره دیگری از لبخند را به انسان سفارش میکند.
لبش در تعریف طنز اظهار داشت: تعریفی که الان برای طنز وجود دارد برای دوران معاصر است و در زبان انگلیسی برای طنز آمده که خنده جزو ملزومات طنز نیست. تعریف درست طنز این است که طنز مخاطب را به خنده وا میدارد و بعد باعث تامل میشود؛ البته نقد کردن عنصر موثری در طنز است که در بسیاری از اوقات این مسئله نادیده گرفته میشود؛ در حالی که در کمدی و فکاهی عنصر نقد وجود ندارد.
لبش با بیان اینکه خط قرمزها جزو حساسیتهای جامعه هستند٬ گفت: متاسفانه عدهای میخواهند خودشان را جزو این خط قرمزها تلقی کنند و برای بسیاری از مشاغل این مسئله وجود دارد و وقتی یک شغلی در جامعه قدرتمند است٬ در جامعه واکنش منفی نسبت به آن شغل وجود دارد. در شعر و در طنز، شاعر و طنزپرداز این حق را دارند که به تمام حوزهها بپردازند؛ چرا که آنها اصلا طرفدارجریان خاصی نیستند و طنزپرداز نیازی به پول ندارد و طنزپرداز تنها باید لبخند را به لبان مخاطبان بنشاند؛ البته این مسئله نباید به هر قیمتی باشد.
لبش در ادامه با بیان اینکه طنزپرداز هیچگاه دروغ نمیگوید٬ اظهار داشت: مردم در سالهای آینده با خواندن اشعار طنز میتوانند بفهمند که در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده؛ در حالی که به نظرم در شعر غیرطنز این امکان وجود ندارد؛ چرا که یکی از عناصر در شعر غیرطنز دروغ است.
وی افزود: در شعر طنز ما بیشتر با مسائل روز درگیر هستیم و آیینه طنزپرداز آیینه بهتری برای شناخت امروز است تا آیینه غیرطنزپرداز.
این طنز پرداز ادامه داد: یکی از کارهای مثبتی که دفتر طنز حوزه هنری و انتشارات سوره مهر با انتشار کتابهایی مثل کبریت کم خطر و قهوه قند پهلو در حال تغییر رویکردهای موجود نسبت به طنز است. این آثار باعث تغییرات مثبتی در حوزه طنز شدند.