menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گفتگو با طنزپرداز شیرازی در دومین دوره شب های شعر در آستانه فردا

شاعر برگزیده دومین شب شعر فردا در آستانه برگزاری این شب شعر ، شعر فارس را در قیاس با دیگر استان ها از نظر کمیتِ شاعر و فراوانی استعداد شعر بدون رقیب در ایران خواند و اظهار داشت: با این همه به سبب عدم حمایت از شاعر و نداشتن پشتوانه مالی و مادی و … اکثر شعرای با استعداد یا ترک شعر کرده یا شعر را به صورت حرفه ای دنبال نمی کنند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس محمود برزین در آستانه این مراسم که عصر روز چهارشنبه دوم اسفندماه از ساعت ۱۶در تالار اندیشه حوزه هنری فارس برگزار می شود گفت: در چنین جوی آنچه که میماند، ظهور ناشاعرها و جولان افراد خودنما در انجمن ها و شب شعرهاست. البته متاسفانه، افراد مستعدمان نیز علاوه بر جدی نگرفتن شعر و نوشتن، از نظر مطالعاتی نیز عقب هستند. یعنی شاعر منتقد و با معلومات کم داریم.

این شاعر جوان با بیان این مطلب که اکثر شاعرهای خوب ما فقط خوب شعر می نویسند گفت: با این همه این گروه در تسلط داشتن بر علوم جامعه شناسی، اجتماعی و فلسفه و ادبیات و روانشناسی بسیار ضعیف هستند. حتی نثر آنها نیز ضعیف است و در نوشتن یک نامه اداری معمولی و دقت در علائمِ نگارشی نیز ضعف دارند .

وی افزود: اینها نشان میدهد که اکثر شاعرهای شهر ما فقط از روی عادت مینویسند. البته همانقدر که افراد مستعد داریم ده برابر ان شاعرنما نیز داریم و در مجموع جایگاه شعر فارس در قیاس با خودش و پیشینه اش در کل خوب نیست ..

برزین با اشاره به وجود انجمن های ادبی گفت: انجمن های ادبی برای شروع ادبیات و شعر گفتن عالیست و معتقدم اصلا کسی که جوّ انجمن را تجربه نکند مطمئنا شاعر نمی شود. حُسنی که انجمن دارد اینست که شاعر جایگاه خود را نسبت به افراد دیگر پیدا میرکند، با شعر ضعیف و قوی اشنا شده و با سلیقه های مخاطب امروزی اشنا می شود.

وی انجمن های امروز را، فقط برای شروع خوب دانست و گفت:معنی این سخن رساندنِ سطحِ فردِ مبتدی به سطح نرمال است اما برای رسیدن سطح نرمال شاعر به سطح حرفه ای، فعلا هیچ انجمنی نداریم یا اصلا انجمن ها تاثیر چندانی ندارد. چرا که بقیه مسیر پیشرفت در ادبیات در گِرو ی تلاش فردی ست و ثبات و استمرار در مطالعه و نوشتن ..

برگزیده جشنواره طنز سوره سال ۹۶با بیان این نکته که من با اصلاح “شاگردی” در شعر و شاعری زیاد موافق نیستم در تبیین دلایل این سخن اظهار داشت: ما استاد به تمام معنا در ادبیات کم داریم(در شیراز) و آنها را هم اصلا نمیبینیم، پس کدام رابطه استاد و شاگردی؟؟

وی با طرح این سوال شاعرِ نوپایی که در عرض دو سه سال با تلاش مستمر و مطالعه میتواند از استادان ادبیات کشور و دانشگاهی جلو بزند و بهتر بنویسد، نامش استاد است یا شاگرد؟ گفت: کدام شاعر بزرگی با شاگردی کردن در شعر، شاعر شده؟؟

برزین افزود: به نظر من آنچه که هست فقط تمرین و تجربه است، نه شاگردی و استادی، چون هر فردی در ادبیات تجربیات شخصی و سبک شخصی خود را کسب می کند. اگر بحث احترام به پیشکسوت ادبی ست که باید بگویم ربطی به ادبیات ندارد ..

وی در تبیین تاثیرات فضای مجازی بر شعر امروز اظهار داشت: در کل شبکه های مجازی باعث شده مطالب شاعران و مطالب علمی و ادبی راحت تر در اختیار ما قرار گیرند و شاید باعث افزایش مطالعه و دسترسی بهتر شود،اما بزرگترین خطر برای حضور فیزیکی مخاطبین و شعر دوستان در انجمن ها و شب شعرها، همین شبکه های مجازی ست.

میهمان دومین دوره شب های شعر در آستانه فردا اضافه کرد: کم شدن تعداد افراد در انجمن ها، خالی ماندن این همه صندلی خالی در شب شعرها، عدم حضور فیزیکیِ چهره های سرشناس در مکان های ادبی و …تماما علتش همین شبکه های مجازی است

وی با اشاره به انتشار کتاب های متعدد شعر از شاعران جوان اظهار داشت: چاپ بی رویه کتاب توسط شاعران، و مجوز دادن به مطالبی که تحت عنوان “شعر” چاپ میشوند، بزرگترین خیانت به جامعه ادبی و حتی بشری ست و امروز اکثر کتاب های شعر، با چاپ شدنشان فقط باعث ایجاد زباله و قطع درختان می شود .

این شاعر جوان مقصر این وضعیت را نهاد ناظر یعنی فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: متاسفانه این مجموعه در ممیزیِ چاپ کتاب فقط مسائل اخلاقی و سیاسی را ملاک قرار داده، نه کیفیت مطلب را

وی با اشاره به نقش انتشار کتاب در توسعه فعالیت های ادبی گفت: انتشار کتاب ادبی تاثیر دارد .. اما انتشار چه کتاب ادبی؟؟ این مهم است. ضمن آنکه معتقدم برای توسعه و رونق فعالیت ادبی، مهمتر از انتشار کتاب ادبی، حمایت مادی و معنوی مسئولین از شاعرهای جوان است‌.

برزین گفت : حتی در ادبیات و شعر هم اکثر هزینه ها و بودجه ها به تهران خلاصه میشود. سوال اینجاست که بودجه سالانه ی ارشاد اسلامی و حوزه هنری برای رونق ادبیات استان چقدر است؟

وی در پایان اظهار داشت: آیا اصلا بودجه ای به اندازه شان فارس به این نهادها داده می شود یا فقط بودجه ها مخصوص شب شعرهای موضوعی است و چرا به طنز و شعرجد اهمیتی که باید داده شود نمی شود؟؟

شایان ذکر است دومین شب از شب های شعر در آستانه فردا عصر روز چهارشنبه دوم اسفندماه از ساعت ۱۶در تالار اندیشه به نشانی شیراز انتهای بلوار رحمت (چهارراه ترمینال باربری) پشت باغ جنت انتهای بلوار استاد فراشبندی جنب موسسه فرهنگی ورزشی ایثار حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس برگزار می شود و حضور علاقه مندان شعر و ادب در این مراسم آزاد است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر