menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

خلیل جوادی

رسالت اصلی طنزپرداز، فهماندن است

جوادی شاعر طنز پرداز کشور معتقد است: در کنار ایجاد تبسم و خنده برای مخاطب، باید او را به تفکر در مورد موضوعات و مسائل اجتماعی وادار هم کنیم. طنز سرگرمی نیست بلکه سرفهمی است. خلیل جوادی شاعر طنزپرداز درباره شعر طنز امروز گفت: طنز یعنی شجاعت، نجابت، انصاف و دلسوزی؛ وقتی این موضوعات در شعر و موضوعات طنز رعایت شود مسلما نقد منصفانه انجام می شود. در کنار این مسائل اگر به طنز بها داده شود در حوزه های مختلف جامعه تاثیر دارد.

خلیل جوادی

وی با اشاره به اینکه طنز باید نوعی نقد منصفانه باشد تا شأن فرد را حفظ کند، تصریح کرد:در کنار تمام مشکلات و معضلاتی که وجود دارد باید به فکر مقام، منزلت و شأن فردی که نقد می کنیم باشیم. طنز به دور از هزل و هجو منصفانه ترین نقد است.

رسانه ملی در گسترش طنز فاخر تلاش کند
جوادی در ادامه برای جذب مخاطب و نهادینه کردن طنز میان اقشار جامعه، اظهار کرد: در زمینه طنز باید شیوه های نوینی را در نظر گرفت تا مخاطبان در هر سطح از فکر و معلومات که هستند آن را درک کنند، طنز باید زبان ساده و صریح داشته باشد تا از طرف مخاطب قابل درک باشد.
وی گفت: رسانه ملی در گسترش طنز فاخر باید تلاش کند، طنزی که مردم را به فکر فرو ببرد مورد استقبال قرار می گیرد. اما متاسفانه ما شاهد برنامه های طنز خوب از طرف صدا و سیما نبودیم، بیشتر آثار طنزی که نمایش دادند،نازل بوده تا فاخر.

سازمان ها و نهاد های دولتی با این بودجه ها چه می کنند؟
این شاعر طنزپرداز اظهار کرد: یکی از راهکارها برای گسترش طنز فاخر، فرهنگ سازی است، جامعه باید به سمتی سوق داده شود که به کتاب خواندن بیشتر بها دهد.
به گفته جوادی، در درجه اول مدیران و مسئولان باید فرهنگ را برای خودشان تعریف و تبیین کنند و بعد به فکر فرهنگ سازی درست و مناسب در جامعه باشند. به طور مثال: وقتی برای سازمان و نهاد دولتی ۲ میلیارد بودجه تعریف می شود، چرا با این بودجه کار درست و درمان انجام نمی دهند؟ با این بودجه ها چه کار می کنند؟

رسالت طنزپرداز قبل از خنداندن، فهماندن است
وی با اشاره به اینکه طنز سرگرمی نیست، بلکه سرفهمی است، گفت: در کنار ایجاد تبسم و خنده برای مخاطب، او رابه تفکر در مورد موضوعات و مسائل اجتماعی هم وادار کنیم. خندیدن خیلی خوب است اما رسالت اصلی طنزپرداز قبل از خنداندن، فهماندن است.
جوادی با اشاره به برنامه طنز قندپهلو با اجرا و تهیه کنندگی رضا رفیع، گفت: آقای رفیع آدمی مبتکر و متفکر هستند و با این برنامه جریان خوبی در زمینه طنز کشور راه انداخته اند که امیدوارم مثمرثمر واقع شود. مسلما طنز کلامی که در برنامه قند پهلو استفاده می شود اثرگذاری مستقیم و قدرتمندی بر مخاطب دارد.

باید اعتماد مخاطب و اهل فن را جلب کرد
وی درباره برنامه های طنز حوزه هنری در گذشته، خاطرنشان کرد: دوران طلایی طنز در زمان شاعرانی همچون قیصرامین پور و سید حسن حسینی بود که بهترین شاعران و طنزپردازان را پرورش دادند.
جوادی در پایان گفت: هر نهاد و سازمانی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در تمام عرصه های هنر، باید اعتماد مخاطب و اهل فن را جلب کند، اگر این اتفاق بیفتد، می توان اظهار کرد که کاری در عرصه فرهنگی دارد شکل می گیرد.

پایگاه خبری حوزه هنری – آپارات – http://khjavadi.blogfa.com

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر