menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید مسعود شجاعی طباطبائی

در مراسمی از کاریکاتوریست انقلاب تجلیل شد

مراسم تجلیل از کاریکاتوریست انقلاب، برگزارکننده مسابقات بین المللی غزه، هولوکاست و … در موسسه اوج برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم پاسداشت کاریکاتوریست انقلاب سید مسعود شجاعی طباطبایی بعدازظهر 24 شهریور در موسسه فرهنگی اوج برگزار شد.

هنرمندی که با راه اندازی مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع هولوکاست در جهان تن عده ای را لرزاند و 20 کشور جهان او را ممنوع الورود اعلام کردند.

در این مراسم افرادی چون کامیبز درم بخش، پرویز سروری (عضو شورای شهر) یوسفعلی میرشکاک، مازیار بیژنی، محمد حسین نیرومند، علیرضا ذاکری، محمدحسین قدمی، علیرضا ساعد، حجت الاسلام دعایی و چندین تن دیگر از حوزه فرهنگ و هنر حضور داشتند.

*قدرت هنر در انعکاس سیاست
ابتدای این برنامه علیرضا ذاکری طی صحبت هایش بیان کرد: از شجاعی گفتن کار مشکلی است ولی باید گفت کسانی مثل او و آقای نیرومند با کارهای خود باعث شدند تا کاریکاتور انقلاب شکل فاخر به خودش بگیرد. همچنین گروه کاسنی که توسط او تشکیل شد از اولین گروه های تاثیرگذار بعد از انقلاب بود که به صورت حرفه ای در این خصوص فعالیت کردند.

وی افزود: من برای دفعه های اول با دیدن این آثار متوجه شدم که چه قدر هنرمند می تواند به صورت موثر در مسائل سیاسی و اجتماعی وارد شود.

ذاکری در ادامه از شروع کار این هنرمند که در دهه 60 بود گفت و اشاره ای هم به مجله کیهان کاریکاتور داشت، هم چنین وی شجاعی را عامل انگیزه اش برای پیوستن به کاریکاتور و کار مطبوعاتی دانست و در خصوص حضور او در جبهه ها تصریح کرد: سید مسعود در زمان جنگ در جبهه های حق علیه باطل با دوربین و هنرش مبارزه می کرد و الان هم در جنگ نرم فعالیت می کند و با برگزاری نمایشگاه ها و برنامه های مختلف به موضوعات روز جهان می پردازد که این باعث می شود پرچم کاریکاتور و هنر انقلاب بالا نگه داشته شود.

وی در پایان عنوان کرد: امروزه نقدها و تحلیل های ناعادلانه و تخریب گونه ای درباره او گفته می شود، که چرا اینقدر به این موضوعات و همین طور کاریکاتوریست های جوان تر بها می دهید و من امیدوارم که دیگر در این موارد شاهد چنین نقدهایی نباشیم.

*حرف های امین انقلاب جدی گرفته نمی شوند
پس از این هنرمند، حسین قرایی یکی از مسئولین موسسه به روی صحن آمد و ابتدا ضمن تشکر از حضور دو خانواده شهید علم الهدی و رحیمی گفت: خوشحالیم که این مراسم در حالی برگزار می شود که افرادی چون میر شکاک و ذاکری در آن حضور دارند چرا که هنرمندان این چنینی هستند که تراز انقلاب و هنر و فرهنگ کشور را ارتقا می دهند.

وی سپس قطعه ای از منشور انقلاب خمینی (ره) که در قسمتی از آن می گوید هنری زیبا و پاک است که نابودکننده اسلام تجمل، سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی درد و در یک کلام اسلام آمریکایی باشد را خواند وافزود: هنر این هنرمندان نیز دقیقا همان چیزی است که امام قید کرده است.

قرایی اظهار داشت: فکر می کنم صحبت های امین انقلاب در این حوزه جدی گرفته نشده و توجه دولتیان به عنوان منشا اثر باید گسترش پیدا کند ولی ما مسیرمان را در این راه ادامه می دهیم حتی اگر مثل مسعود 22 کشور ممنوع الورودمان کنند.

وی در پایان شعری از یکی از دوستانش درباره این هنرمند خواند و سپس محسن طاها خواننده جوان و نوظهور کشورمان قطعه ای را اجرا کرد.

*لنگه کفشی در بیابان کاریکاتور
پس از این مازیار بیژنی کاریکاتوریست کتاب تاریخ مستطاب آمریکا طی حرف هایش شجاعی را عامل گرویدنش به این عرصه معرفی کرد و گفت: خوشحالم که چنین مراسمی در قربت هنر انقلاب برگزار شده و معتقدم این برنامه ها باید به صورت وسیع تر و در ابعاد بزرگتری انجام بگیرند ولی در همین حد نیز به عنوان لنگه کفشی در بیابان کاریکاتور اتفاق خوبی است.

پرویز سروری عضو شورای شهر تهران کسی بود که در ادامه جلو آمد و ضمن بیان حدیثی از امام علی(ع) اظهار داشت: من از لحاظ تخصصی به این حوزه اشرافی ندارم ولی تجربه همکاری با سعید مسعود را در جبهه های جنگ دارم و باید بگویم این خیلی اهمیت دارد که آدم مراحل و مسئولیت های مختلف را طی کند اما تغییری در رفتارش نداشته باشد؛ شجاعی نیز از 30 سال گذشته تا الان هیچ گونه تغییری نکرده و همان روحیات، انگیزه، اخلاص و تواضع را دارد که این چیزی است که من را شیفته کرده است.

وی با اشاره به دوران جنگ و همکاری با این هنرمند افزود: من به یاد دارم از یک عملیات که شهدا را می آوردند دوستان ما تا صبح بیدار بودند و عکس شهیدان را می کشیدند تا به دست خانواده هایشان برسانند و هر چه کار بیشتر می شد روحیه اخلاص و بدهکاری وی به انقلاب هم افزایش می یافت.

سروری اذعان داشت: این خیلی مهم است که آدم در مجامع افراد روشن فکر نما حضور داشته باشد ولی مثل آن ها نشود و امیدوارم چنین چهره هایی تطهیر پیدا کنند و همان طور که زحمات انقلاب دست شما را می گیرند ما می خواهیم شما هم دستگیر ما باشید.

*حتما باید اتفاقی بیفتد تا یاد هنرمندان بیفتیم؟
در بخش دیگر این مراسم محمدحسن نیرومند کاریکاتوریست و عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری که از دوستان شجاعی است صحبت های خود را با خاطره ای از کتاب قاب های ماندگار این هنرمند که عکس های او از زمان جنگ است تعریف کرد که در آن کودکی از شجاعی درخواست می کرد که از او عکس بگیرد و با اصرار می گوید حتما باید شهید شوم تا از من هم بگیری وقتی طباطبایی عکس را می اندازد لحظه بعد خمپاره ای باعث شهادت این کودک می شود نیرومند در راستای این خاطره گفت: برگزاری این برنامه ها مصداق همین داستان است که آیا حتما باید برای این هنرمندان اتفاقی بیفتد تا یادشان بمانیم و این نقص فرهنگی کشور است.

وی افزود: مسعود 30 سال است که در حوزه فرهنگ و هنر یک خط شکن است و اگر او را یک بسیجی فرهنگی بدانیم 30 سال است که وی هم چنان در جبهه جنگ پیش روی می کند و متاسفانه در این 30 سال کسانی هستند در حوزه فرهنگ و هنر او را نمی بینند و فکر می کنند که مفقودالاثر است، بعضی ها هم جرات این را ندارند که به او نزدیک شوند زیرا بعد از برگزاری جشنواره هلوکاست خیلی ها از او دور شده اند و حتی در برنامه هایش نیز شرکت نمی کنند.

*اگر شجاعی نبود اکثر دو سالانه ها هم نبودند
نیرومند در ادامه به سمت ها و مسئولیت های پیشین این هنرمند مانند سردبیری کیهان کاریکاتور، بنیانگذاری دو سالانه کاریکاتور ایران و از این دست موارد اشاره کرد و گفت: به جرات می گویم اگر شجاعی نبود بسیاری از این دو سالانه ها برگزار نمی شد و تاریخ کاریکاتور بعد انقلاب مدیون مسعود است چرا که وی در امور اجرایی بی نظیر است و تاکنون در کشورهای مختلف به عنوان داور جهانی حضور داشته است.

وی در انتها عنوان کرد: با این وجود او باید برای برگزاری یک جشنواره معمولی با 100 نفر تماس بگیرد و این مشکل یکی از سختی های رفاقت و کار با مسعود شجاعی است.

*اساس ارشاد خیانت است
یوسفعلی میرشکاک منتقد و نویسنده کشورمان با حضورش ابتدا ویژگی ها و محاسن شجاعی طباطبایی را با لحن طنز آمیز و خاص خودش بیان کرد.

وی در قسمتی از صحبت هایش از معیارهای نادرست وزارت ارشاد برای گزینش هنرمندان گلایه کرد و از آن ها خواست تا برای یک بار هم که شده با نگاهی متواضعانه و عادلانه تری برای دسته بندی افراد تصمیم بگیرند.

وی هم چنین با اشاره به همکاری و کمک شجاعی به جوانان افزود: وقتی من می بینم هنرمندان میانسال حاضر نیستند برای هنرمند جوان بلند شوند و تواضع کنند من از هنر انقلاب ناامید می شوم ولی او و افرادی از این دست هستند که به بالا ماندن پرچم مان در عرصه هنر کمک می کنند.

*نفسی که به برکت وجود شهدا می آید
در پایان سید مسعود شجاعی به روی سن آمد و ضمن تشکر از افشین علایی، مازیار بیژنی و چندی دیگر از دوستان و همکاران و حاضران گفت: ما به برکت شهدا است که نفس می کشیم و کار می کنیم و تا آخر عمر نیز مدیون خانواده آن ها هستیم.

من خیلی خوشحالم که خانواده این دو شهید (علم الهدی و رحیمی) در اینجا حضور دارند.

وی هم چنین از رضا برجی و کاظم حسن وند یاد و خاطر نشان کرد: اگر در حوزه کارتون و کاریکاتور کاری انجام شده یا اتفاقی رخ داده است همه آنها به کمک دوستان و اساتید دیگرم بوده و امیدوارم که بتوانیم همچنان گام موثری در این حوزه برداریم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر