menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نشست خبری مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش با حضور مسعود شجاعی طباطبایی

مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه «کارتون و کاریکاتور داعش» با بیان این که سرکرده داعش و 5 سیاستمدار حامی این جریان در آثار کاریکاتوریست های جهان تصویر می شوند، از اعتراض قطر نسبت به این موضوع خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه در انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

شجاعی در این نشست درباره این مسابقه توضیح داد: از مدتها پیش در حال برنامه ریزی برای برگزاری این مسابقه بودیم و حدود 2 ماه پیش رایزنی های خود را در این زمینه انجام دادیم، قصد ما نیز از برگزاری آن روشنگری درباره این پدیده و حمایت های بی دریغ استکبار جهانی از این گروهک است که به نام اسلام شکل گرفته و فعالیت های ضد اسلامی دارد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری زبان کاریکاتور در روشنگری نسبت به این مسائل توضیح داد: کاریکاتور زبانی بین المللی، قابل فهم و تصویری است که از آن بارها استفاده کرده ایم و جالب این است که با وجود اطلاع رسانی این مسابقه در اندازه یک خبر، تاکنون 80 اثر از 6 کشور به این دبیرخانه این مسابقه ارسال شده است و پیش بینی می کنیم که هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا علاقه مند به شرکت در این مسابقه باشند.

شجاعی درباره بخش های این مسابقه بیان کرد: این مسابقه در 2 بخش کارتون موضوعی وکاریکاتور چهره برگزار می شود که در بخش کارتون موضوعی هنرمندان تحلیل ها و نگاه خود را نسبت به این موضوع به تصویر می کشند و در بخش کاریکاتور چهره نیز 6 شخصیت سیاسی را به عنوان حامیان جریان داعش انتخاب کرده ایم که هنرمندان آنها را تصویر می کنند.

دبیر مسابقه کاریکاتور داعش، این 6 شخصیت سیاسی را شامل ابوبکر البغدادی، امیر قطر، بنیامین نتانیاهو، فرانسوا اولاند، باراک اوباما و دیوید کامرون ذکر کرد و افزود: انتخاب این افراد کاملا هدفمند و معنادار است چرا که همه این افراد از جمله حامیان آشکار و پنهان جریان داعش بوده و هستند. وی افزود: هنرمندان برای شرکت در هر بخش این مسابقه می توانند 5 اثر ارسال کنند که این آثار قبلاً نباید برنده جایزه از دیگر جشنواره ها شده باشند.

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش

دبیر مسابقه کاریکاتور داعش درباره جوایز این مسابقه هم گفت: نفرات اول تا سوم این مسابقه به ترتیب جوایز نقدی شامل 1500 دلار، هزار دلار و 700 دلار به همراه لوح تقدیر و تندیس مسابقه را دریافت خواهند کرد و همچنین 6 جایزه 500 دلاری دیگر نیز در نظر گرفته شده است که به دیگر برگزیدگان اهدا می شود. وی مهلت ارسال آثار را 10 اردیبهشت ماه سال 94 اعلام کرد و افزود: علاقه مندان می توانند آثارشان را به سایت جشنواره هنر مقاومت ارسال کنند.

محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز در سخنانش به این موضوع تأکید کرد که این مسابقه از سوی سازمان هنری رسانه ای اوج و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری برگزار می شود. رییس خانه کاریکاتور ایران افزود: مراسم اختتامیه این مسابقه 3 خردادماه سال آینده برگزار می شود و آثار این مسابقه نیز علاوه بر فرهنگسراهای تهران و مراکز حوزه هنری استان های مختلف کشور در 2 کشور عراق و سوریه نیز به نمایش درخواهد آمد.

در ادامه این مراسم شجاعی طباطبایی از انتشار کاتالوگ آثار این مسابقه خبر داد و گفت: کاتالوگ این مسابقه همزمان با مراسم افتتاحیه ارائه می شود. وی درباره هیأت داوران این مسابقه هم توضیح داد: هنوز هیأت داوران آن مشخص نشده است اما شامل 3 هنرمند ایرانی و 2 هنرمند خارجی خواهد بود.

شجاعی که در طول سال جاری دبیری جشنواره های متعددی در زمینه کاریکاتور را بر عهده داشته است، درباره برگزاری این جشنواره ها به صورت مجزا توضیح داد: در بحث مسابقه کاریکاتور غزه نیز هدف ما روشنگری در این زمینه بود و در موضوع کاریکاتور هولوکاست نیز با توجه به این که یک جریان تحریک آمیز غربی به سرکردگی فرانسه و به دنبال انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از پیامبر در نشریه شارلی ابدو صورت گرفت، ما با برگزاری این مسابقه کاریکاتور خواستیم نشان دهیم که اگر آزادی در غرب بی حد و حصر است پس باید بتوان درباره موضوع هولوکاست نیز اظهار نظر کرد و دوم این که چرا به بهانه هولوکاست، فلسطین اشغال می شود و سوم این که ما نگران بروز هولوکاست های جدید در دنیای معاصر هستیم.

این هنرمند یادآور شد: در موضوع کاریکاتور داعش نیز که ساخته و پرداخته دولت های غربی است و از سوی آنها حمایت می شود، این مسابقه می توان روشنگری کند که این گروهک هویت جعلی دارد و مسلمان نیست و بنابراین تصور می کنم که هر یک از این موضوعات باید به شکل جداگانه مورد بررسی قرار می گرفت.

شجاعی در پاسخ به سوال مهر درباره دیده شدن این آثار متنوع در سطح شهر تهران و در برابر دید عموم مردم بیان کرد: در بحث کاریکاتور غزه این اتفاق افتاد و تعدادی از این آثار در روز 13 آبان ماه در مقابل لانه جاسوسی آمریکا به نمایش درآمد اما این امکان وجود دارد که بتوان از این آثار باز هم در سطح شهر استفاده کرد و ما امیدواریم که این اتفاق عملی شود.

وی در بخش پایانی سخنانش درباره بازخورد برگزاری این مسابقه کاریکاتور داعش اظهار کرد: سفیر قطر برخورد بسیار تندی در این زمینه داشت و از بابت گنجاندن اسم امیر قطر در لیست کاریکاتورهای چهره این مسابقه ابراز ناراحتی کرد و ما هم پاسخ دادیم که وقتی شما از جریان داعش حمایت می کنید باید در این زمینه پاسخگو هم باشید.

شجاعی درباره گنجاندن اسم پادشاه عربستان هم بیان کرد: اسم او نیز در لیست ما بود اما چون از دنیا رفته است، به آن نپرداختیم اما با توجه به اظهار نظرهای اخیر پادشاه جدید عربستان، احتمال دارد که اسم او را نیز به این لیست اضافه کنیم.

شجاعی درباره بازخوردی که از مسابقه کاریکاتور هولوکاست دریافت کرده است، گفت: برخلاف دوره قبلی این مسابقه که بازخورد تند در سطح جهانی به همراه داشت، این بار تلاش می کنند که نسبت به آن با سانسور خبری رفتار کنند، چهار روز پیش خبرنگاری آلمانی به خانه کاریکاتور آمد که مفصل گفتگو کردیم و در پایان گفت که بعید می داند این گفتگو در رسانه ای امکان انتشار پیدا کند و این نشان می دهد که سانسور خبری در این زمینه وجود دارد.

شجاعی در پایان آماری از روند رو به افزایش بازدیدکنندگان سایت «ایران کارتون» ارائه کرد و گفت: صهیونیست ها بیشترین بازدید را از این سایت در زمان برگزاری مسابقه کاریکاتور غزه داشته اند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر