menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

هفتمین محفل ادبی «قول و غزل» با طنزپردازان

هفتمین محفل ادبی قول و غزل عصر روز شنبه سوم خردادماه با حضور اسماعیل امینی و علاقه مندان به عرصه شعر و شاعری برگزار شد.

در این جلسه که طبق روال گذشته با اجرای سعید بیابانکی برگزار شد، شاعران به شعرخوانی پرداختند.
امینی در این محفل با تشریح “معناگریزی در شعر” گفت: این اصطلاح به هیچ عنوان به معنی آشفتگی معانی و بی معنایی در شعر نیست بلکه در واقع شعر کلامی ست که معنای واحد ندارد و دارای معانی متکثر است و در ارتباط با کلمات و اجزا، معنای جدیدی تولید می کند.

هفتمین محفل قول و غزل

وی افزود: بسیاری از اشعار سستی که به نام پست مدرن عرضه می شوند، برگرفته از مصادیق بیرونی هستند و در آشفتگی نحوی شکل می گیرند. شعر عالمی ست که در میان خود منطق و انسجام معنایی دارد اما مصداق بیرون از ذهن ندارد و ذهن فرهیخته شنونده معنای مورد نظر شاعر را بازآفرینی می کند.
امینی با تاکید براینکه شاعر باید اشعار زیادی بخواند، گفت: شاعری که می خواهد شعر خوب بگوید، باید اشعار زیادی را با دقت بخواند. با عجله و شتاب خواندن شعر باعث سرایش اشعار شتابزده می شود که با سرعت هم فراموش می شوند.

در ادامه این محفل ادبی شاعران مختلفی شعرخوانی کردند که از آن جمله رسول پیره برگزیده جشنواره شعر فجر دو شعر سپید را قرائت کرد. قطعه اول او با موضوع “مادر” این طور آغاز شد: “لبخند تو درخت پرتقال است که حیاط را نارنجی می کند، لبخند تو خواندن آیه ای کوتاه در نماز صبح”

حافظ ایمانی دیگر شاعر حاضر در این مراسم بود که شعر خود را با مطلع “حالت تو در آینه آهی قرمز/ تو بخواهی همه رنگ است نخواهی قرمز” را قرائت کرد.

رضا احسان پور شاعر و مجری برنامه “قند پهلو” هم غزلی با مطلع ” وسط شعرخوانی ام بانو چشمم افتاد و دیدم ناگاه/ باورت می شود با چشمت عاشقم کردی خاطرخواه” را برای حاضران خواند.

دیگر شاعری که برای شعرخوانی پشت تریبون قرار گرفت، بابک نبی بود که قطعه شعر سپیدی با آغاز ” باران ادامه اشک هایی است که نریختی، ادامه ابرهایی ست که بغض کردی. سالهاست در این کویر یک روز در میان باران می بارد” قرائت کرد.

همچنین صابر قدیمی شعری با آغاز “روزا فکرای عجیبی حمله می کند به من/ شبا از ترس خودم قایم می شم زیر پتو/

 و فوژان احمدی مجری صدا و سیما نیز شعری با مطلع ” سایه اش روی سایه ام تا شد/ نرم و آهسته پیش من جا شد” را قرائت کردند.

آرش شفایی شاعر و روزنامه نگار هم که با دعوت مجری برای شعر خوانی به روی صحنه آمد، شعری با مطلع “میرسی اخم می کنی که چرا باز بوی سپند می آید/ چه کنم با وجود این همه چشم به وجودت گزند می آید” را قرائت کرد.

سعید فرمانی، مختار شکری پور، مسعود آرمان، پیمان طالبی، میثم داوودی، سیامک روشن، مبین اردستانی و سعیده هاشمی دیگر شاعرانی بودند که اشعار خود را برای حاضران قرائت کردند.
اجرای موسیقی زنده در محفل قول و غزل، بخشی بود که با استقبال حاضران روبرو شد. در بخش اول اجرای موسیقی دو قطعه توسط شبیر عبیری اجرا شد و در بخش دوم، گروه اورانوس به یاد محمدرضا لطفی قطعاتی را برای حاضران نواختند.
گفتنی است طبق روال جلسات گذشته، چهار شاعر برتر در پایان معرفی می شوند که در این جلسه علی سلیمانی، مبین اردستانی، صابر قدیمی و حافظ ایمانی شاعران برگزیده هفتمین محفل قول و غزل اعلام شدند.

پایگاه خبری حوزه هنری

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر