menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پرویز روحبخش در هفتمین محفل نارنجک

«پرویز روحبخش» طنزپرداز و گوینده پیشکسوت را می‌شناسید؟

پرویز روحبخش ، گوینده پیشکسوت صدا و سیمای خراسان بزرگ، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، طنزپرداز، روانشناس و برنامه ساز.

به گزارش شیرین طنز، ایشان سوم تیرماه ۱۳۳۲ در مشهد متولد شد. تحصیلات ابتدایی متوسطه را در همین شهر به پایان رساند. در دوره تحصیلات عالی رشته روانشناسی را برگزید و از دانشگاه فردوسی مشهد در این رشته درجه کارشناسی گرفت.

از آغاز نوجوانی به ادبیات علاقمند شد و به مطالعه آثار شاعران معاصر و متقدم پرداخت و بسیاری از این آثار را حفظ کرد.

از نوجوانی خود نیز سرودن شعر را آغاز کرد و نخستین شعرهایش در روزنامه‌های آفتاب شرق خراسان درج شد. او به چاپ شعرهایش در صفحات ادب و هنر مجله جوانان امروز زیر نظر استاد علیرضا طبایی شاعر خوب شیرازی در دهه ۵۰ ادامه داد و نخستین بیوگرافی وی در همین مجله به چاپ رسید.

همکاری با رادیو

روحبخش همکاری‌اش با رادیو مشهد را با گویندگی در برنامه نوجوانان آغاز کرد و کمی بعد سید رحمت اله وظیفه دان مدیر وقت رادیو مشهد اجرای برنامه ادبی یک «شبچراغ» را به او سپرد. شبچراغ برنامه ادبی رادیو مشهد قدیم بود که شب ها از ساعت ۲۱ تا ۲۲ قبل از آمدن تلویزیون به مشهد پخش می شد و شنونده فراوانی داشت.

از سال ۵۷ او رسماً به صدا و سیما پیوست و گوینده اخبار استان خراسان بزرگ شد.

روحبخش از سال ۶۴ همزمان با کار اصلی به عضویت تحریریه روزنامه خراسان در آمد و تا سال ۷۴ صفحاتی چون آیینه هنر و اندیشه، فصل خوب شکفتن، خانواده و مردم و مسئولان را نوشت و در اواخر دهه ۶۰ صفحه طنز آمیز جنگ اجتماعی را نیز در روزنامه خراسان راه اندازی کرده و با اسامی مستعار «کارمندالشعرا، ابن مفلسون، هیچکاره، صاحب نشخوار الحقایق، خبرنگار ویژه، انگشت نما و …» طنز نوشت.

پیوستن به گل آقا

با انتشار مجله محبوب گل آقا، روحبخش به تحریریه این مجله پیوست و تا سال ۷۶ به نوشتن طنز مطبوعاتی و سرودن شعر طنز با هفته نامه و ماهنامه گل آقا همکاری کرده و اسامی مستعار «مهتاب الادبا روح الله پرویزی ‌و پرویز کوچولو هم در این دوران به اسامی قبلی اش افزوده شد. بیوگرافی وی نیز درهفته نامه گل آقا انتشار یافت.

در اردیبهشت ۷۴ دومین جشنواره مطبوعات کشور، عنوان مقام دوم طنز مطبوعاتی کشور، پس از کیومرث صابری فومنی «گل آقا» را به او داد و از مجموعه آثار او تقدیر کرد.

آثار پرویز روحبخش

از پرویز روحبخش تاکنون کتاب‌های «نوشخند» نشر کتابستان ۱۳۷۱، «شطحیات کارمندالشعرا و غزلواره های مهتاب الادبا» نشر سیاوش ۱۳۷۶، «ماهواره طنز» نشر سخن گستر ۱۳۷۸ و مجموعه رباعیات «جلوه دوست» نشرسخن گستر ۱۳۹۳ به چاپ رسیده است.

در ادامه ببینید : شعر خوانی پرویز روحبخش در محفل شعر طنز نارنجک
chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر