menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فیض در تشییع زرویی

ناصر فیض : زرویی نماینده واقعی طنز ایران است

ناصر فیض، طنزپرداز، درباره ویژگی شخصیتی زنده‌یاد زرویی نصرآباد گفت: زرویی نصرآباد با مراعات انصاف، اخلاق و کرامت انسانی نماینده واقعی طنز ایران است. او با تسلط بر همه گونه‌های ادبی در عمر کوتاهش دستاوردهای بزرگی را برای ادبیات کشور به ارمغان آورد.
به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض، رئیس دفتر طنز حوزه هنری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره شخصیت مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: بسیاری از شاعران و نویسندگان شبیه به نوشته‌ها و افکارشان نیستند. ابوالفضل زرویی نصرآباد جزو نادرترین افرادی بود که به آنچه می‌نوشت اعتقاد داشت. اینکه بسیاری در سخنرانی‌های خود تاکید می‌کنند که او انسانی متعهد بود، به‌راستی که زرویی نصرآباد متعهد به خیلی از چیزها بود. او متعهد به اخلاق و صفات پسندیده بود. او متعهد به رعایت همه خوبی‌ها بود؛ رفتارهایی که همه پارامترها برای خوب بودن انسان با آن‌ها تعریف می‌شود. زرویی نصرآباد کسی بود که از عنصر طنز به عنوان یک ظرفیت استفاده می‌کرد. او به واسطه شناختی که ادبیات فارسی و ظرایف آن داشت، دست به خلق آثاری زد که به معنای واقعی ماندگار است.

وی ادامه داد: او ادبیات را به‌خوبی می شناخت و از این شناخت برای اثرگذاری بیشتر و عمیق‌تر بر روی مخاطب استفاده می‌کرد. او می‌دانست که باید چگونه معنا و محتوای جدی را با زبان طنز بیان کند، اتفاقا در مورد موضوعات ریشه‌ای و جدی بشری برای جلوه بیشتر، آذین دادن بیشتر به سخن، جذب مخاطب و دیده شدن به سراغ طنز می‌رفت. اما زمانی که به اصل ماجرا رجوع می‌کردیم می‌دیدیم که دغدغه زرویی نه یک موضوع طنز بلکه یک مسئله کاملا جدی و قابل توجه بوده است. در آثار زرویی نصرآباد شاهد دفاع از کرامت و شرافت انسانی بودیم. او اگر می‌خواست به مسئله‌ای بتازد، ادب را رعایت می‌کرد. به‌شدت انصاف را مد نظر داشت و به هیچ عنوان به قصد مضمحل کردن یک جریان یا یک فرد خاص دست به قلم نمی‌زد.

این طنزپرداز تصریح کرد: او زمانی دست به قلم می‌برد و زمانی وقت صرف می‌کرد که امید اصلاح داشته باشد. او وقتی احساس می‌کرد که جامعه باید در جریان یک مسئله قرار بگیرد و آن مسئله زشت است. دست به کار می‌شد و به امید اصلاح آن زشتی شعر یا مطلبی را می‌نوشت. او کاری می‌کرد که سوژه‌ها با دیدن ان متن شرم کنند و دست از آن کار ناپسند بردارند. این بسیار هدف والایی است. وقتی می‌گویند که قلم مقدس است چون به این ظرایف و موضوعات دقت می‌کند مقدس است، برای اینکه به دنبال آنچه که دل و هوای نفس می‌خواهد نمی‌رود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و نویسنده نه برای خودش بلکه برای جامعه خود وارد عرصه می‌شود می‌توانیم به او بگوییم که این نویسنده متعهد است، حال اگر در هر جایگاهی قرار گیرد، این تعهد سبب رشد و پاک شدن بدی‌ها و زشتی‌ها خواهد شد.

ناصر فیض تاکید کرد: زرویی به‌شدت به اعتقاداتش پایبند بود. او به‌شدت نسبت به دغدغه‌های خودش متعهد ماند، همین تعهد اوست که او را نسبت به همه چیز متمایز می‌کند. او وارد عرصه جدی می‌شود، درباره ارزش‌های دینی شعر می‌سراید، قصیده او درباره حضرت عباس به‌شدت قابل توجه و تاثیرگذار است و اگر این شاعر در دوران دیگری بود قطعا مورد توجه منتقدین قرار می‌گرفت و به‌شدت درباره او سخن می‌گفتند. زرویی نصرآباد با مراعات انصاف، اخلاق و کرامت انسانی نماینده واقعی طنز ایران است. او با تسلط بر همه گونه‌های ادبی در عمر کوتاهش دستاوردهای بزرگی را برای ادبیات کشور به ارمغان آورد.

گفتنی‌ست؛ مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد زرویی نصرآباد چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر