menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نهمین جشنواره طنز سوره1

نجمه زارع : کتاب هایی که در حوزه ی پژوهش طنز وجود دارد بسیار کم است

نجمه زارع یناد کوکی رتبه سوم بخش مقاله هشتمین جشنواره طنز سوره معتقد است؛ رواج ساده نگری و اندیشه سطحی در میان مخاطبان باع شده تامخاطب بیشتر تمایل به شنیدن طنز کوچه و بازاری داشته باشد.

به گزارش شیرین طنز، نجمه زارع یناد کوکی رتبه سوم بخش مقاله هشتمین جشنواره طنز سوره در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری درخصوص جایگاه طنزدرجامعه هنری بیان داشت: شاید طنز درمقابل شعری با مضمون اجتماعی ارزش هنری کم تری داشته باشد و نگاهی که توسط مردم و حتی قشر هنرمند جامعه به آن می شود به عنوان یک هنر والا نیست و همواره سعی داریم تا به طنز به عنوان یک موضوع سطحی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک محقق نباشید و متن را خوب بررسی نکنید نمی توان تشخیص داد که طنز چقدر سخت است. هر کسی که قلم دست می گیرد نمی تواند دراین حوزه فعالیت کند. طنز یکی از ارکان جامعه عامه محسوب می شود و اینقدرمتعدد است که اگر فردی در جمعی چند لطیفه بیان کرد فکرمی کنیم که خیلی در زمینه طنز پرداری ماهر است در حالی که کسی که می خواهد در این زمینه کارکند باید با پیش زمینه فکری به سراغ آن برود و سعی کند تا به کسب به دانش بپردازد.

این پژوهشگر حوزه طنز تأکید کرد: متأسفانه این ساده نگری و اندیشه سطحی در میان مخاطبان هم رواج یافته است و اگر طنزی با موضوعات اجتماعی بیان شود که سعی در بیان نکات اخلاقی داشته باشد مخاطب آن را بر نمی تابد و بیشتر تمایل به شنیدن طنز کوچه و بازاری دارد.

زارع کوکی منابع آموزشی، اشعار و داستانهای طنز را بسیار کم دانست و اظهار داشت: تعداد کتاب هایی که در حوزۀ پژوهش طنز وجود دارد بسیار کم است و دراین زمینه حمایت هایی که توسط مراجع و نهادها از یک طنز نویس و قلم وی می شود فقط در حد شعار است و وقتی در مقام عمل می آئیم هیچ چیز مشاهده نمی شود.وقتی یک نویسنده و شاعری مصونیت ندارد چگونه می توان انتظار داشت تا اگر مطلبی کنایه آمیز نوشت و درحوزه ای خواست ورود پیدا کند با او مقابله نشود.

وی کتاب گریزی مردم را در روزگار فعلی مزیدی بر علت دانست و بیان داشت: پیش رفتن همسو با پیشرفت های جامعه همواره گریز ناپذیر است و اینکه بخواهیم خلاف پیشرفت جامعه حرکت کنیم از اساس دور ازانتظار است اما باید در نظر داشت که استفاده از فضای مجازی باید با منطق صورت گیرد و سعی کرد تا خیلی دچار سطحی نگری نشویم.

وی حس مسئولیت پذیری را درکار طنز بسیار زیاد توصیف کرد و خاطر نشان کرد: کسی که دراین حوزه فعالیت می کند باید سعی کند تا با مطالب خود به کسی توهین نکند و از نظری هم باید خط قرمزهایی که وجود دارد را کم کرد تا راحت طنزنویس به کار خود مشغول شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر