menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

موزه کاریکاتور تبریز

موزه کاریکاتور تبریز پذیرای علاقمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گـفت: کتابخانه تخصصی‌ «ادب و هنر» و موزه‌های کاریکاتور و آثار استاد «بهتونی» واقع در خانه هنر تبریز پذیرای علاقمندان است.

به گزارش شیرین طنز، محمد محمدپور، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خانه هنر تبریز در طول سال ها، محل رفت و آمد فرهیختگان، پژوهشگران و محققان حوزه فرهنگ و هنر بوده و ساختمان ۹۰ ساله آن با حدود ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع زیربنا در ضلع شمالی بوستان قدیمی «باغ گلستان» واقع شده و مخزن کتابخانه ملی تبریز است.

وی اظهار داشت: کتابخانه ملی تبریز در این مکان به سال ۱۳۳۳ شمسی توسط برادران نخجوانی بنیان گذاشته شد و در زمان حاضر صدها جلد کتاب با موضوع ادبیات و هنر شامل کتاب های پیشین و همچنین تازه های نشر در حوزه ادبیات و هنر در این مکان برای استفاده محققان، پژوهشگران و اصحاب فرهنگ و هنر قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه «موزه کاریکاتور» تنها موزه ایران و موزه استاد بهتونی از موزه هایی است که در خانه هنر تبریز واقع است، گفت: موزه کاریکاتور تبریز که به عنوان پنجمین موزه بزرگ کاریکاتور جهان و بزرگترین موزه آسیا شناخته شده، آثار کاریکاتوریست های بزرگ دنیا و ایران را در خود جای داده است.

محمدپور، ادامه داد: این موزه تنها موزه تخصصی کارتون آسیا و جزو ۳ موزه بزرگ کارتون جهان محسوب می‌شود و ١۶ هزار اثر برجسته از استادان و کارتونیست‌های مشهور جهان در آن نگهداری می‌شود.

وی یادآوری کرد: این بنای تاریخی با مجسمه‌های کارتونی و فضایی که در آن اطلاعات لازم ارائه می‌شود از جذابیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و بیش از یک هزار آلبوم در کتابخانه موزه به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی موجود بوده که مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گـفت: موزه مرحوم استاد بهتونی نیز نخستین موزه شخصی ایران است که به ابتکار این استاد، مجسمه های گچی و سیمانی میوه جات و غذاهای ایرانی در این موزه ساخته شده است.

محمدپور، افزود: از این هنرمند توانا مجموعه ای با بیش از ۱۰ هزار قطعه مجسمه حاصل تلاش ۴۳ ساله وی به یادگار مانده است.

وی اظهار داشت: علاقمندان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ برای استفاده از کتابهای کتابخانه‌ تخصصی هنر و ادبیات و همچنین بازدید از موزه های کاریکاتور و آثار استاد بهتونی به خانه هنر تبریز واقع در باغ گلستان مراجعه کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر