سعید طلایی :
خبر: شرکت میتسوبیشی، شانزدهمین تولید کننده خودرو در جهان پذیرفت که آزمایش موتور بیش از ۶۰۰ هزار خودرو را دستکاری کرده است. مدیرعامل میتسوبیشی ژاپن ابتدا بسیار ناراحت شد و سپس به دلیل افشای رسوایی این شرکت در ارائه اطلاعات نادرست در مورد مصرف سوخت خودروهایش از مردم عذرخواهی کرد. پس از انتشار این خبر ۱۵ درصد از ارزش سهام این شرکت کاسته شد تا بار آخرش باشد که اطلاعات غلط به مردم میدهد.
سوال: چرا شرکتهای خودروسازی داخلی تا به حال در هیچ موردی از هیچکسی عذرخواهی نکردهاند؟
پاسخهایی که بلادرنگ به ذهن هرکس متبادر میشود:
۱ـ دلیلی برای عذرخواهی وجود ندارد. شرکتهای خودروساز داخلی همین قدر که خودروهایی دارای چهارچرخ، یک داشبورد و دو آینه بغل تولید میکنند، سقف انتظارات ما را برآورده کرده و عزیز دل ما هستند. ما که راضی به زحمت نبودیم.
۲ـ این مردم هستند که باید از خودروسازهای داخلی عذرخواهی کنند. زیرا با همت و تلاش این عزیزان بود که شیشههای جلوی اکثر خودروهای داخلی برقی شد و در آن برهه هیچکس حتی زحمت تشکر کردن هم به خود نداد.
۳ـ اصولاً چیزی بهعنوان اطلاعات مصرف سوخت درباره خودروهای داخلی در عالم واقع وجود ندارد که بخواهد اشتباهی در ارائه آن صورت بگیرد.
۴ـ آزمایش موتور؟ شیب؟ بام؟
۵ ـ رسوایی در کشور ما خیلی هم خوب است و رسوایی ۲ بهتر هم هست.
۶ ـ عذرخواهی خارج از شان ما است و ژاپنیها به علت عدم برخورداری از شان هر چقدر هم عذرخواهی بکنند مشکلی پیش نمیآید.
۷ـ این کارها خود شیرینی است و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی داخلی از این لوس بازیها بدشان میآید.
۸ ـ اگر ۱۵ درصد از ارزش سهام خودروسازهای داخلی کاسته شود خیلی زشت است و بازار بورس تحمل چنین شوخیهایی را ندارد.
۹ـ دفعه آخرتان باشد چنین سوالهایی میپرسید.
منبع : روزنامه جام جم – ستون نیشدارو