menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

قبر دو طبقه

رزرو قبر در بهشت زهرا / شوخی یک طنزپرداز با قبرهای دوطبقه

حدود ۱۰ سال پیش، در پی چاپ شعر طنزی از صاحب این ستون با این مطلع که: «درد من درمان ندارد، فکر یک تابوت کن/فکر تابوتی به قدر جسمکی فرتوت کن …..و الی آخر»؛ مدیر وقت بهشت زهرا اعلام کرد که: «در قطعات جدید این سازمان، امکان رزرو قبر که مدتی فراهم نبود، فراهم شد.»

تک مضراب: کاش چیز بهتری از مسؤولان خواسته بودم!….کم کم دارم توهّم می‌زنم که مستجاب الدعوه ام!

تشویش اذهان: البته مسؤولان محترم معمولاً در همه موارد این جوری سرعت عمل ندارند. حالا در این مورد خاص چی شده؛ خدا می‌داند.

مدیر آن زمان بهشت زهرا در ادامه عرایض عدالت محور خود با اشاره به آغاز طرح دفن اموات در قبور عمومی و خصوصی، در راستای گسترش رفاه و تأمین آسایش و راحتی بیشتر هموطنان افزوده بود که:

« نزدیکان در زمان دفن متوفی می‌توانند قبور جنبی را نیز رزرو کنند، اما طبقه دوم قبر نیز خود به خود به آنها واگذار می‌شود……روز گذشته نیز با حضور مسؤولان سازمان، از قطعات جدید استفاده شد و مراجعان با مشکلی روبه رو نبودند.»

بابت رزرو قبر:

بگشای قبر من را بعد از وفات و بنگر
کز آتش هزینه اش، دود از سرم در آید

نکاتی چند:

در حاشیه آنچه که اجمالاً در راستای رزرویشن قبرجات(!)بدون هیچگونه یکسونگری عرض شد و مشروح آن متعاقباً از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع نزدیکان و متوفیان آنان خواهد رسد؛ نکاتی چند قابل ذکر است که ذکر می‌کنیم:

۱ـ یکی بخر، دوتا ببر:

درست است که ابتکار اجرایی کردن طرح «یکی بخر، دوتا ببر» ‌متعلّق به یک شرکت مایع ظرفشویی و سپس شرکت ارتباطاتی ایرانسل بوده است؛ اما این دلیل نمی‌شود که سایر ادارات و سازمان ها به صرافت استفاده از این طرح خوب نیفتند.

این که نزدیکان شخص متوفی (میت سابق!) با رزرو قبور جنبی، طبقه دوم آن نیز خود به خود ـ و نه بیخود ـ مال آنها می‌شود؛ خیلی فکر خوبی است و خانواده ها را ـ ولو با قرض و قوله ـ به هم نزدیک می‌کند. یک مرده می‌دهند، دوتا قبر می‌خرند. مرد آخربین، مبارک بنده‌ای است. مبارکه ان شاء الله!

۲ـ لزوم تسهیلات بیشتر:

تسهیلات رفاهی فقط مختص بیرون بهشت زهرا نیست. کسانی هم که به هر دلیل داخل این مکان هستند، باید از این تسهیلات برخوردار شوند.

ما همان زمانی هم که خط متروی بهشت زهرا راه افتاد، شدیداً از آن استقبال کردیم؛ چون قطعاً باعث رفاه حال شهروندان و شادی روح متوفیان آنان خواهد شد. به خصوص شب جمعه که معروف است. رزرو قبر هم از همین مقوله است.

علی الخصوص اگر در ساعات اداری صورت پذیرد که کارمندان یهشت زهرا هم بتوانند به زندگی‌شان برسند. در همین راستا اگر چند دستگاه خودپرداز بانک نیز در فضای بهشت زهرا در نظر گرفته شود، برای همگان مفید فایده خواهد بود. مرده داری هم خرج دارد.

۳ـ حضور مسؤولان در بهشت زهرا:

این که مدیر عامل آن وقت بهشت زهرا در سخنان خود گفته ‌که قطعات و قبرهای جدید این سازمان با حضور مسؤولان سازمان مورد استفاده واقع شد و مشکلی نبود، خیلی واضح و روشن نیست که منظور چیست؟….

یعنی چه جوری با حضور مسؤولان از قبرها استفاده شده است؟……این که مشکل خاصی نبوده؛ یعنی این که هیچ مرده ای پس از استقرار در قبر، از داخل آن ابراز نارضایتی نکرده است؟…..نکند سکوت میت، علامت رضاست؟!….اگر در این خصوص، کمی توضیحات بیشتر می‌دادند، برای آدم مسأله داری مثل ما، از هر جهت بهتر بود. بله، حتی از همان جهت!

نویسنده : رضا رفیع در روزنامه اطلاعات

کارتون : سعید صادقی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر