menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

الهام خلیلی مهر - شب یلدا

راهکارهای پیشنهادی یک طنزپرداز برای شب یلدا

نترسید، هیچ منبع رسمی حقیقی و حقوقی خصوصی یا دولتی، بلندی شب یلدا را تکذیب نکرده؛ بلکه خود ما کردیم. ما هم که از حیث حقوقی، با این حقوق کمی که می گیریم، همچین منبع رسمی موثقی محسوب نمی شویم.

البته ما نیز این طور نیست که این قضیه را از بیخ تکذیب کرده باشیم، اصلا و ابدا؛ بلکه منظور ما این است که میزان بلندی و درازی شب یلدا به این شدتی هم که شایع کردند، نیست. از ما بپرسید.

سعدی فرماید:

درازی شـب از مژگــان من پـرس که یک دم خواب در چشمم نگشته است

یک دقیقه بلندتر

اسنادش هم موجود است. نقل است که این شب، یک دقیقه بلندتر است؛ اما خدمت با سعادت شما عرض شود، ما اندازه گرفتیم دیدیم که خیر، نسبت به شب قبلش فقط در حد چهارثانیه بلند تراست. همین! این مطلب را ما از خودمان هم در نیاوردیم. پایه علمی نجومی قرص و محکمی دارد.

زنگ زدیم از استاد مسلم این رشته، دکتر ایرج ملک پور، استاد نجوم دانشگاه تهران سؤال کردیم. فلذا نسل امروز همچین خیال نکند که حالا امشب چه خبر است و هی شب بیدار باشد و چشم انتظار که مگر تمام بشود.

آن چیزی که الان خیلی بلند است، نمودار رشد نرخ بنزین و ارز و سکه و مسکن و خودرو و غیره است که نمی دانیم در توضیح و تحلیل آن چه عرض کنیم. بس که در این راستا عرض کردیم، دیگر جز عرض معذرت، چیز تازه ای در بساط نداریم. حالا بلند شدن نرخ مایحتاج عمومی جای خود دارد.

مثلاً همین شب یلدایی ــ جوری که در جراید رسمی کشور ثبت و مندرج است؛ البته اگر سیاه نمایی نکرده باشند ــ قیمت انواع تنقلات و میوه ها و اصطلاحاً شب چره های ویژه این شب، نسبت به روزهای قبلش باز افزایش داشته است. البته دستگاه های متولی کنترل نرخ بازار تا حدودی حق دارند؛ چون امسال هم باز شب یلدا غافلگیرمان کرد. انتظار نداشتیم این جور زود از راه برسد.

بسته پیشنهادی:

حالا ما صحت و سقم درصد افزایش قیمت میوه جات و در رأس آنها هندوانه جات، و ایضاً تنقلات و در رأس آنها تخمه جات، نداریم. درصدش هر مقدار که می خواهد باشد. چند درصدی از قیمت را هم رحم و انصاف خود فروشنده جنس به بنی آدم ــ‌ که اعضای یک پیکرند ــ مشخص می کند.

در عین حال ما طبق روال معمول خودمان، راهکارهای پیشنهادی خودمان را در آستانه شب یلدا تقدیم می داریم. شما هدیه شب چله ای حسابش کنید!… تحویل بگیرید:

۱ـ بی خیالی طی کردن:

نخبگان قدیم معتقد بودند که یک شب، هزار شب نمی شود. خب این افزایش قیمت شب یلدا هم موقتی است. از فردا که شب ها کوتاهتر می شود، زبان گرانی این مواد خوراکی نیز کوتاهتر خواهد شد. تخمه و هندوانه که بلانسبت، ارز و سکه نیست که نشود کشیدش پایین به هیچ وجه من الوجوه نقدی یا غیرنقدی!

۲ـ هندوانه مشارکتی:

مشارکت در پاره ای جاها خوب جواب می دهد. حتماً که نباید سیاسی باشد و اقتصادی اش هم خوب است. مثل همین پاره کردن هندوانه. اگر وسع شما نمی کشد که مثل قدیم ــ که جد بزرگ ما گاهی یک خر هندوانه می خرید و خالی می کرد در خانه ــ یک هندوانه کامل و درسته بخرید؛ خب با مشارکت همسایه بغل دستی تان که او نیز وسعش نمی کشد؛ به طور مشترک یک هندوانه بخرید. «نصف لی و نصف لک والله خیرالرّازقین»که گفتند، یعنی همین! (الان در اروپا که جزو ممالک به اصلاح پیشرفته هستند، مردمش گاهی یک قاچ هندوانه می خرند.)

۳ـ تغییر رویکرد:

باز هم اگر توانایی خرید مایحتاج شب چله را به هر دلیلی ندارید، به صورتی هدفمند به شمردن جوجه های خود بپردازید. امروز، طوری که مرکز آمار ایران اعلام کرده، روز آخر پاییز است. از قدیم الایام که ملت و دولت صبر می کردند جوجه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و …غیره شان را روز آخر پاییز می شمردند.

به این طریق، شب یلدایی یک دل مشغولی سالم برای خودتان دست و پا کردید. شما به این شایعات که عده ای از مأموران سرشماری آبانماه ۹۰ هنوز دستمزد خود را نگرفته اند، گوش ندهید. شمردن جوجه فرق می کند. زیرلب نگویید که: برو جوجه!….می شنوم، بهم بر می خورد.

۴ـ دخالت بانک مرکزی:

از مسؤولان دلسوز و زحمتکش بانک مرکزی بخواهیم تا یک امروز و امشبی را عجالتاً به عوالم ارز و سکه کاری نداشته باشند و موقتاً متوجه کنترل قیمت هندوانه و تنقلات شب یلدا شوند. بلکه در این اثنا نرخ ارز و سکه هم بهتر شد. و این یعنی زدن دو نشانه با یک تیر. یعنی زدن هردوانه!…

منبع : روزنامه اطلاعات – رضا رفیع

کارتون : الهام خلیلی مهر

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر