menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس احمدی دبیر سوهان زوح

دکتر عباس احمدی چه کتاب طنزی را برای نوروز ۹۷ معرفی کرد؟

عباس احمدی در آستانه ایام نوروز سال ۹۷ دو اثر «همیشه استاد» و «بی‌کتابی» را به علاقه‌مندان به ادبیات معرفی کرد.

به گزارش شیرین طنز، عباس احمدی، شاعر و طنزپرداز کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان اینکه اهدای کتاب در ایام عید هنوز تبدیل به فرهنگی مرسوم در جامعه نشده است، اظهار کرد: متاسفانه مردم به اسکناس علاقه بیشتری دارند و شاید برای ترویج کتاب‌خوانی باید اسکناس را لای کتابی پنهان و سپس کتاب را به عنوان عیدی اهدا کرد.

وی در معرفی آثار مناسب برای مطالعه در ایام نوروز گفت: کتاب «همیشه استاد» یادنامه‌ زنده‌یاد ابوالقاسم حالت که به همت سیدعمادالدین قریشی گردآوری و تالیف شده، از آثار مناسبی است که علاقه‌مندان به ادبیات و طنز می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز تهیه و مطالعه کنند. این اثر توسط نشر سوره مهر به چاپ رسیده است.

استاد ابوالقاسم‌ حالت‌، شاعر، مترجم‌ و محقق‌ توانای‌ معاصر در سال‌ ۱۲۹۸ هجری‌شمسی‌ در تهران‌ به‌ دنیا آمد. وی‌ پس‌ از تحصیلات‌ مقدماتی‌ و متوسطه‌ به‌ استخدام‌ شرکت‌ نفت‌ ایران‌ درآمد و تا زمان‌ بازنشستگی‌ در خدمت‌ این‌ سازمان‌ بود. ابوالقاسم‌ حالت‌ در جوانی‌ به‌ فراگیری‌ زبان‎های‌ عربی‌ و انگلیسی‌ و فرانسه‌ پرداخت‌ و از سال‌ ۱۳۱۴ ه.ق‌ به‌ شعر و شاعری‌ روی‌ آورد و به‌ سرایش‌ شعر در قالب‌ کهن‌ و تذکره‌‌نویسی‌ همت‌ گماشت‌. دیوان‌ حالت‌ که‌ مشتمل‌ بر قطعات‌ ادبی‌، مثنوی‌‌ها، قصاید، غزلیات‌ و رباعیات‌ است‌، خود نمایانگر عمق‌ دانش‌ ادبی‌ این‌ محقق‌ است‌. وی‌ از سال‌ ۱۳۱۷ همکاری‌ خود را با مجله‌ معروف‌ فکاهی‌ توفیق‌ آغاز کرد و بحر طویل‌های‌ خود را با امضای‌ هدهد میرزا و اشعارش‌ را با اسامی‌ مستعار خروس‌ لاری‌، شوخ‌، فاضل‌‌ماب‌ و ابوالعینک‌ به‌ چاپ‌ می‌رساند. حالت‌ در آن‌ سال‌ها با نشریات‌ امید، تهران‌ مصور و پیام‌ ایرانی‌ نیز همکاری‌ داشت‌ و ملک‌الشعرا بهار او را به‌ کنگره‌ نویسندگان‌ ایران‌ دعوت‌ کرد. حالت‌ در زمینه‌ موسیقی‌ اصیل‌ ایرانی‌ نیز فعالیت‌ داشت‌ و سراینده‌ نخستین‌ سرود جمهوری‌ اسلامی‌ بود. وی‌ پس‌ ازانقلاب‌ اسلامی نیز علی‌رغم‌ کهولت‌ سن‌، مدت‌‌زمانی‌ نسبتا طولانی‌ با مجله‌ گل‌‌آقا همکاری‌ داشت. از استاد ابوالقاسم‌ حالت‌ آثار ادبی‌ و فرهنگی‌ فراوانی‌ در زمینه‌های‌ طنز، شعر وادبیات‌ و ترجمه‌ باقی‌ مانده‌ است‌. استاد حالت‌ در سال‌ ۱۳۷۱ بر اثر سکته‌ قلبی‌ درگذشت‌.

کتاب «همیشه استاد» نوشته سیدعمادالدین قریشی، در ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

احمدی در ادامه به اثر دیگری که این روزها در حال مطالعه است اشاره کرد و افزود: رمان «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان است که از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. این اثر برگزیده دهمین جایزه جلال شد و رمان قابل توجه و خواندنی است. رمان شرفی خبوشان در ژانر رمان‌های تاریخی طبقه‌بندی می‌شود و به موضوع «کتاب» و ارزش‌گذاری به کتاب توسط ایرانیان می‌پردازد.

در بخشی از رمان «بی‌کتابی» آمده است: «نکند ملک قرطاس از همان زمان که عفریت دمبل گرفته، مقراض به جان کتاب زد و نسخه‌ها و نگاره‌های بدیع را به دامن اجنبی انداخت و کتاب‌ها را در حوض نابود کرد، نفرینش را به سرمان انداخته؟

الان به سر من، قبل‌تر به سر آن زکیه و آدمم و بلکه به سر همه مردم طهران، بلکه ایران خراب شده. این به توپ بستن مجلس و خفه کردن و شکم پاره کردن‌ها مگر تقاص نیست؟ تقاص این بی‌حرمتی به کاغذ؟

همه ما لایق نفرین قرطاسیم، همه ما بد کردیم به کاغذ؛ از آن مظفرالدین میرزای بی‌شعور بی‌درک خفیف‌العقول مریض که نمی‌دانست کتاب چیست و پسر کله پر گوشتش بگیر تا بیا برس به کتابدارباشی دزد و رئیس مجلس و نماینده دزد و عتیقه فروش دزد و عمله دزد و کنیز دزد و نوکر دزد و حتی من دزد!

این تقاص تک تک ماست. قرطاس آمد و نفریشن را از دهان توپ، به صورت ما تف کرد. با خودم گفتم: «بکش میرزا یعقوب! تقاص تو تازه شروع شده.»

رمان «بی کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان در ۲۶۰ صفحه با قیمت ۲۰هزار تومان از سوی انتشارات شهرستان ادب روانه بازار کتاب شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر