menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دغدغه های طنزپردازان شهرستانی درباره ی طنز امروز

طنز به معنایی که امروزه رایج شده و اغلب هم در حوزه شعرو ادبیات تعریف می شود، شهرستان های کشور را هم در بر گرفته و طنزپردازان شهرستانی نوید روزهای خوبی در این عرصه می‌دهند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری طنز مکتوب در سال‌های اخیر، بدل به مقوله‌ای جدی شده و توجه بسیاری از اهالی ادبیات و همچنین مسئولان فرهنگی و هنری کشور را معطوف به خود کرده است. پیش‌تر اگر سخن از طنز به میان می‌آمد، تصور عامه بر این بود که سخن از چیزی مانند فکاهه و شوخی و هجو و کمدی رانده شده است؛ در حالی که امروز و پس از سال ها تلاش طنزپردازان شهیر کشور، چهره های ماندگار شعر همچون سعدی و حافظ و … را هم طنزپردازان و رندان ادبیات کهن می‌دانیم.

البته چنین فضای جدی که در طنز شکل گرفته، تنها به استان تهران و هنرمندان و ادبای مرکز نشین ختم نمی‌شود و شهرستان‌های کشور نیز، در این جریان غوطه ور شده و تلاش می‌کنند تا سلیقه عمومی را نسبت به طنز ارتقاء دهند و فهم روشن‌تری از طنز و چگونگی آن به مخاطبانشان بدهند.

در همین راستا به برخی از طنزپردازان شهرستان های کشور به گفت‌وگو نشستیم تا کلیتی از جریان طنز امروز شهرستان ها به دست آید و دغدغه های این قشر را بهتر و بیشتر از گذشته نمایان کند.

راشد انصاری

راشد انصاری: در دهه طنز به سر می‌بریم

امیدوارم با برگزاری شب‌های شعر طنز در شهرستان‌ها، شاعران هم به این سمت بیایند که اشعار طنز بسرایند و استعدادهای طنزپردازی در این زمینه کشف شود.

راشد انصاری طنزپرداز هرمزگانی درباره حال و هوای طنز در شهرستان های کشور گفت: مردم جنوب کشور از شعرهای طنز استقبال می‌کنند و تصور می کنم، در دورانی هستیم که‌ می توانیم از آن به عنوان دهه طنز نام برد. عدم حمایت مسئولان از طنز بندرعباس از مشکلات این شهر است. حتی برای چاپ و انتشار اشعار طنز هم در استان هرمزگان حمایت های لازم از سوی مسئولان مرتبط صورت نمی گیرد و به نظر می آید در اغلب شهرستان های کشور، مسئولان هنوز طنز را نشناخته اند و به همین دلیل هم توجه لازم را به این بخش از ادبیات و هنر کشور ندارند.

وی افزود: امیدوارم با برگزاری شب‌های شعر طنز در شهرستان‌هایی همچون هرمزگان، شاعران هم به این سمت بیایند که اشعار طنز بسرایند و استعدادهای طنزپردازی در این زمینه کشف شود. بسیاری از شاعران طنزپردازی که امروز به شکل حرفه ای فعالیت می کنند، پیش از ورود به این مقوله، اشعار جدی داشتند و پس از آن، متوجه چنین استعدادی در خود شده اند.

شاعران طنزپرداز شهرهای مختلف کشور، دغدغه مندانه و با جدیت تمام به سراغ طنز رفته‌اند و در این راه با وجود تمام کاستی‌ها، ثابت قدم هستند. آن‌ها تلاش دارند تا طنز مکتوب را همچون بسیاری از مقولات دیگر هنر و ادبیات، از انحصار مرکز خارج کنند و خود مولد طنزهای ماندگار در سطح کشور باشند.

عباس احمدی

عباس احمدی: مشکلات مالی، جدی‌ترین مسئله طنز در استان قم است

عباس احمدی شاعر طنزپرداز قمی با بیان اینکه طنز مکتوب به همت حوزه هنری از سال ۹۰ و ۹۱ حرکت‌هایی را در استان قم آغاز کرده است، اظهار کرد: با برگزاری کارگاه‌های طنز مکتوب و شیوه طنزپردازی در استان قم و همچنین برگزاری دو دوره جشنواره «سوهان روح» طنز مکتوب در استان قم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

وی مشکلات مالی را جدی‌ترین مسئله طنز در استان قم دانست و ادامه داد: حوزه هنری از جمله نهادهایی است که بودجه زیادی ندارد و و دستگاه‌های دیگر هم با فضای طنز آشنا نیستند و یا انتقاد را برنمی‌تابند و خیلی حمایت نمی‌کنند و به همین دلیل برگزاری برنامه ها و کارگاه های طنز در استان قم دشوار است.

آنگونه که طنزپردازان خطه های مختلف کشور از استقبال مردم سخن گفته اند، به نظر می آید طنز ریشه در خون این مردم دارد و جای جای کشور عزیزمان، مردم طنازان و رندان شهرشان را دوست دارند و از آن ها به گرمی استقبال می کنند.

فرهاد باغشمال

فرهاد باغشمال: در روحیه مردم ترک زبان طنز وجود دارد

اگر بتوانیم پکیج‌های مناسبی را تولید کنیم و در قالب آثار ادبی، نمایشی و مولتی مدیای طنز به مردم عرضه کنیم، مخاطبان هم طنزهای مناسب، خلاقانه و اثرگذار را بهتر می شناسند.

فرهاد باغشمال، طنزپرداز اهل تبریز در این زمینه گفت: در روحیه مردم ترک زبان طنز وجود دارد و در گفتارهای روزانه هم از این طنازی‌ها استفاده می کنند که بسیاری از آن ها معادل فارسی ندارد. حتی ضرب المثل‌هایی که مردم ترک زبان استفاده می‌کنند طنزهای زیبا و ظریفی دارد. اساتید بسیاری هم در شهرهای ترک زبان کشور وجود دارند. همچون آقای کریمی مراغه‌ای که استاد بی نظیری در طنز مکتوب هستند.

این شاعر و نویسنده طنزپرداز با تاکید بر اینکه مردم باید طنز فاخر را بشناسند، گفت: اگر بتوانیم پکیج‌های مناسبی را تولید کنیم و در قالب آثار ادبی، نمایشی و مولتی مدیای طنز به مردم عرضه کنیم، مخاطبان هم طنزهای مناسب، خلاقانه و اثرگذار را بهتر می شناسند. معتقدم برای معرفی طنزهای خوب باید در شهرستان‌ها به سمت کادرسازی برویم.

برخلاف تصور برخی از دست اندرکاران عرصه فرهنگ و ادب ساکن تهران، مخاطبان شهرستانی طنز، به ادبیات و آثار فاخر این حوزه آشنا هستند و در میان انبوه رخ دادها و تولیدات منتسب به طنز در کشور، آثاری را بر می گزینند که به معنای واقعی کلمه در جلگه طنز بگنجند.

مجتبی احمدی

مجتبی احمدی: مخاطب کرمانی به هر مطلب فکاهی نمی‌خندد

مجتبی احمدی، شاعر طنزپرداز کشور با بیان اینکه کرمان به لحاظ سابقه تاریخی، کارنامه قابل توجهی در حوزه طنز دارد، اظهار کرد: حکیم قاسمی کرمانی با مجموعه «خارستان» که نقیضه‌ای بر گلستان سعدی است از طنزپردازان شهیر کرمان است. شیخ محمدحسن زیدآبادی معروف از دیگر طنزپردازان به نام کرمان است که مجموعهٔ آثار و نامه‌های او در کتاب «پیغمبر دزدان» توسط محمدابراهیم باستانی پاریزی جمع‌آوری شده است.

این شاعر طنزپرداز خاطرنشان کرد: مخاطب کرمانی، امروز به جایی رسیده است که به هر اجرا و مطلب فکاهی و مبتذلی نمی‌خندد و اثر خوب و عمیق را شناخته است. مردم کرمان به بلوغی در حوزه طنز رسیده‌اند و طنز خوب را می‌شناسد و رندی‌های طنزپرداز را درک می‌کنند.

سعید سلیمان پور

سعید سلیمان‌پور: طنزپردازان باید به فنون ادبی در شعر و داستان مسلط باشند

سعید سلیمان‌پور طنزپرداز استان آذربایجان غربی استقبال از طنز در استان آذربایجان غربی را بسیار خوب دانست و افزود: به دلیل تبلیغات خوبی که زمینه طنز صورت گرفت، این بخش از ادبیات کشور گسترش پیدا کرد و تعداد طنزپردازان و علاقه‌مندان به طنز زیاد شدند. در حال حاضر تعداد جلسات طنز هم بیشتر شده است و تنها حوزه هنری عهده دار این مهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه پیشرفت‌هایی که در حوزه طنز صورت گرفته، اهالی ادبیات به ویژه جوانان و نوقلمان باید توجه کنند که کیفیت آثار خود را در کنار کمیت بالا ببرند. بسیاری از جوانان در این زمینه مستعد هستند، اما از آنجایی که طنز با شوخی همراه است، آن را جدی نمی‌گیرند. در حالی که باید به فنون ادبی در شعر و داستان مسلط باشند و آثارشان از پختگی لازم برخوردار باشد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر