menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مجتبی احمدی

مجتبی احمدی : مردم کرمان در حوزه ی طنز به بلوغ رسیده‌اند

مجتبی احمدی معتقد است که شوخ‌طبعی‌های مردم کرمان نوعی گنجینه است و باید به دقت مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد.

به گزارش شیرین طنز، مجتبی احمدی، شاعر طنزپرداز کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه کرمان به لحاظ سابقه تاریخی، کارنامه قابل توجهی در حوزه طنز دارد، اظهار کرد: حکیم قاسمی کرمانی با مجموعه «خارستان» که نقیضه‌ای بر گلستان سعدی است از طنزپردازان شهیر کرمان است. شیخ محمدحسن زیدآبادی معروف از دیگر طنزپردازان به نام کرمان است که مجموعهٔ آثار و نامه‌های او در کتاب «پیغمبر دزدان» توسط محمدابراهیم باستانی پاریزی جمع‌آوری شده است.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان کرمان با تاکید بر اینکه در دهه اخیر در این استان فعالیت های زیادی در حوزه طنز صورت گرفته است، گفت: حوزه هنری کرمان از سال ۸۷ با تاسیس دفتر طنز، شورایی تشکیل از طنزپردازان این استان تشکیل داد و با همفکری آن شورا، برنامه های متنوعی را طراحی کرد.

وی ادامه داد: جشنواره طنز کرمان توسط شورای طنز حوزه هنری این استان طراحی شد و تا به حال هم شش دوره برگزار شده است. شب‌های شعر طنز «دولخ (به معنای گرد و غبار)» نیز در کرمان برگزار شد و در ادامه گاهنامه دولخ هم توسط دفتر طنز حوزه هنری به چاپ رسید. در زمینه آموزش طنزپردازی نیز کارگاه هایی برگزار شده و اساتید و بزرگان طنز کشور به مناسبت های مختلف به این استان دعوت شده اند و تجربیاتشان را در اختیار طنزپردازان جوان قرار داده اند.

احمدی استقبال از جلسات و محافل طنز در حوزه هنری کرمان را کم‌نظیر دانست و افزود: استقبالی که از شب شعرهای طنز در کرمان صورت می‌گیرد، در شب های شعر «در حلقه رندان» تهران هم کمتر دیده می‌شود و معمولا باید سالنی پیدا کنیم که ۷۰۰ نفر گنجایش داشته باشد. ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، در تمام اختتامیه های جشنواره «دولخ» و در بسیاری از شب شعرهای طنز استان کرمان حضور داشته اند و می‌توانند این استقبال پرشور مردم را شهادت دهند.

مجتبی احمدی

این شاعر طنزپرداز خاطرنشان کرد: مخاطب کرمانی، امروز به جایی رسیده است که به هر اجرا و مطلب فکاهی و مبتذلی نمی‌خندد و اثر خوب و عمیق را شناخته است. مردم کرمان به بلوغی در حوزه طنز رسیده‌اند و طنز خوب را می‌شناسد و رندی‌های طنزپرداز را درک می‌کنند.

وی همچنین گفت: درست است که سرزمین کرمان همواره در طول تاریخ مورد ظلم و تجاوز غارتگران و بلایای دیگر بوده، اما ما مردم بسیار شوخ‌طبع و نکته‌سنجی داریم. شاید سه یا چهار دهه قبل شرایط این خطه از ایران متفاوت بود، اما در دهه های اخیر این شرایط شکسته شده و مردم روحیه خود را بازیافته‌اند. در سلسله جشنواره‌های طنز کرمان نیز پژوهش های بسیاری درباره شوخ‌طبعی‌های کلامی مردم کرمان انجام می‌دهیم و شوخ‌طبعی‌هایی را که در زبان مردم کرمان جاری است مورد بررسی قرار می‌دهیم. معتقدم شوخ‌طبعی‌های مردم این سرزمین نوعی گنجینه است که باید به دقت مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مسئولان و نهادهای امنیتی در کرمان، درک خوبی از طنز دارند، اظهار کرد: به لطف خدا و همراهی طنزپردازان و مسئولان، در استان کرمان مشکلی به لحاظ مخالفت با جلسات طنز نداریم. البته مشکلات کلیشه ای را که در اغلب استان‌های کشور وجود دارد در کرمان نیز شاهد هستیم و می‌توان گفت بزرگ‌ترین مشکل طنز کرمان، کمبود منابع مالی است و اگر دفتر طنز حوزه هنری و روابط عمومی مس منطقه کرمان در این سال ها ما را یاری نمی‌کردند، بسیاری از برنامه ها و جلساتمان برگزار نمی‌شد. یک بار با رئیس حوزه هنری کرمان، مجموع بودجه حوزه هنری این استان را محاسبه کردیم و دیدیم که از رقم دستمزد یک فصل یک دروازه‌بان فوتبال کشورمان هم کمتر است. چنین شرایطی برای فرهنگ و هنر کشور تلخ و دردناک است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر