menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اسماعیل امینی : جشنواره فجر سیاسی نیست و ادبی است

اسماعیل امینی که دبیر علمی دهمین دوره جشنواره شعر فجر شده با بیان این‌که کسب و کار و شهرت برخی در مخالفت است گفت: جشنواره فجر سیاسی نیست و ادبی است.

به گزارش شیرین طنز، این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره دوره پیش روی این جشنواره گفت: مهم‌ترین کار ما در دوره قبل، ایجاد شورای علمی برای جشنواره شعر فجر و تصویب آیین‌نامه شیوه برگزاری جشنواره بود. به همین خاطر جشنواره شعر فجر از این به بعد طبق این آیین‌نامه برگزار می‌شود. در واقع اصل ماجرای این آیین‌نامه هم جایگزینی رقابت کتاب‌های شعر به‌جای رقابت شعرهاست. بر همین مبنا امسال نیز مجموعه شعرهایی که در سال ۹۳ منتشر شده‌اند داوری خواهند شد.

دهمین جشنواره شعر فجر

امینی افزود: ضمن این‌که در شیوه قدیمی معمولا شاعران درجه یک شعرشان را برای داوری و رقابت نمی‌فرستادند، همین موضوع باعث می‌شد که بخش مهمی از کارنامه شعری یک سال شاعران کشور دیده نشود. دیگر این‌که تا شعر چاپ نشود تثبیت نمی‌شود که آن شعر در چه زمانی گفته و منتشر شده است و یا این‌که اصلا شعری که سروده شده مال شاعری است که آن را فرستاده یا دیگر شاعران. چون این‌گونه اتفاق ها قبلا رخ داده است.

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در پاسخ به این‌که با توجه به معرفی اعضای هیئت علمی که به تازگی از سوی وزیر ارشاد حکم انتصاب آن‌ها صادر شده، آیا در یک طیف قرار داشتن این هیات به ملی بودن جشنواره و حضور شاعران دیگر طیف‌های فکری آسیب نمی‌زند‌، پاسخ داد: مگر ما در سال گذشته از طیف‌های مختلف نامزد نداشته‌ایم؟ البته آن‌ها حق‌شان است که بگویند ما نمی‌خواهیم کتاب‌مان در این جایزه در رقابت قرار بگیرد. اما مگر جوایزی مثل جایزه شعر کارنامه یا جایزه گلشیری داوران‌شان را با نظر همه نویسندگان و شاعران هماهنگ می‌کنند؟

امینی در واکنش به این حرف که ولی جشنواره شعر فجر قرار است ملی باشد و کارش با جایزه‌هایی مثل کارنامه و گلشیری متفاوت است، اظهار کرد: جشنواره شعر فجر ملی بوده. دوستانی هم که سال گذشته آثارشان نامزد شد و خودشان خواستند که از رقابت کنار گذاشته شوند یکی آقای شمس لنگرودی بود که به ما محترمانه نامه نوشت و گفت، می‌خواهم این جایزه به جوان‌ترها تعلق پیدا کند. دیگری هم آقای عباسی بود. افراد حق‌شان است که بخواهند آثارشان در رقابت قرار نگیرد.

او با بیان این‌که “جشنواره فجر سیاسی نیست و ادبی است و خود من هم سیاسی نیستم و اظهار نظر سیاسی هم نداشته‌ام” اظهار کرد: هنوز که ما دوران را مشخص نکرده‌ایم. برای داوری از تمام چهره‌های شعری دعوت می‌کنیم و منعی در این زمینه نمی‌بینیم. اما بعضی از دوستان خودشان نمی‌پذیرند و ما سال گذشته آن را عملا نشان داده‌ایم. با این حال به آن‌ها هم حق می‌دهیم.

این شاعر همچنین گفت: البته گروهی هم داریم که کسب و کار و شهرت‌شان در مخالفت است. این شاعران خیلی هم حرفه‌ای نیستند. آن‌ها که حرفه‌ای هستند و از طیف روشنفکران معمولا معتدل هستند و این کارها را نمی‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که امسال قرار است انتخاب داوران جشنواره شعر فجر با چه رویکردی باشد، گفت: ما از هر کسی که به کار هیات داوری بیاید دعوت می‌کنیم، منتها برخی نمی‌آیند و برخی هم هویت‌شان با مخالفت گره خورده است.

امینی در ادامه درباره جشنواره پیش رو نیز گفت: امسال همه کتاب‌هایی که در سال گذشته با مجوز منتشر شده‌اند داوری می‌شوند. داورها توسط شورای علمی تعیین می‌شوند و بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزارکننده به لحاظ اجرایی است.

او همچنین گفت: محافل شعری که سال گذشته داشتیم امسال هم دایر خواهد بود و برای حضور در آن‌ها از چهره‌های شاخص شعری دعوت می‌کنیم. همچنین محافل شعر خارجی هم خواهیم داشت. جایزه در مجموع سه بخش کتاب‌های شعر‌، درباره شعر‌ و شعر کودک و نوجوان را شامل می‌شود.

***

همچنین به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حکمی جداگانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل امینی را به عنوان دبیر علمی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد. در متن حکم وی آمده است:

«نظر به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موجب این حکم به عنوان «دبیرعلمی دهمین جشنواره بین­‌المللی شعر فجر» منصوب می‌‌شوید.

مقتضی است بر اساس وظایف مندرج در آیین­‌نامه جشنواره بین‌­المللی شعر فجر اقدام لازم را معمول فرمایید.

3اسماعیل امینی

اسماعیل امینی، متولد سال ۱۳۴۲ در تهران است؛ زبان و ادبیات فارسی را تا مقطع دکتری ادامه داده است و این روزها هم در کسوت استاد دانشگاه مشغول به فعالیت است و هم دستی بر آتش فعالیت‌های پژوهشی در حوزه ادبیات دارد. این استاد دانشگاه از جمله شاعران و پژوهشگرانی است که با مطبوعات نیز همکاری‌های تنگاتنگ دارد. از جمله آثار منتشر شده این استاد ادبیات می‌توان به «لبخند سعدی»، «شاعر و دلقک دربار»، «لبخند غیرمجاز»، «گزیده شعر طنز از روزگار رودکی تا روزگار خودمان»، «خندمین‌­تر افسانه»، «دکتر بازی» و… اشاره کرد.

امینی عضو هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی است، دبیریِ علمی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را بر عهده داشته است، ادبیات و هنر را در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس کرده است، در روزنامه جام‌جم و هفته‌نامه کرگدن (ضمیمه روزنامه اعتماد) ستون ثابت دارد. از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب رتبه اول بخش تحقیق در جشنواره بین‌المللی طنز به خاطر تالیف کتاب جلوه‌های طنز در مثنوی اشاره کرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر