menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

احمد عربانی در اصفهان

احمد عربانی : مدرک تحصیلی برای ترسیم کاریکاتور کافی نیست

اصفهان – استاد بزرگ کاریکاتور ایران گفت: تنها داشتن مدرک برای خلق آثار کافی نیست، چراکه برخی افراد مدارک تحصیلی بالایی دارند اما نمی‌توانند اثری قدرتمند بیافرینند.

به گزارش شیرین طنز، احمد عربانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در حاشیه سفر به اصفهان به منظور شرکت در کارگاه کاریکاتور سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نشست‌های تخصصی کاریکاتور از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، اظهار داشت: من با حضور در اصفهان و نشست تخصصی کاریکاتور موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی، فضای خوبی را مشاهده کردم. استقبال از این نشست توسط هنرمندان اصفهانی بسیار قابل توجه بود و این مسئله نشان می‌دهد که در آینده خبرهای خوشی از کاریکاتور اصفهان به گوشمان می‌رسد.

وی با بیان اینکه امیدوار هستم این نشست‌ها برای هنرمندان مفید واقع باشد، ادامه داد: سعی کردم تجربیاتم را در این نشست به هنرآموزان اصفهانی انتقال دهم که فکر می‌کنم این مسئله تاثیر مثبتی در روند یادگیری جلسه داشته باشد.

انتقاد از نبود آموزش کلاسیک کاریکاتور در ایران

این استاد کاریکاتور با انتقاد از نبود آموزش‌های مناسب در ایران برای کاریکاتور افزود: با توجه به اینکه واحدی به نام کاریکاتور در دانشگاه‌ها نداریم، بدون شک چنین نشست‌ها و جلساتی برای پیشرفت هنرمندانمان مفید خواهد بود. متاسفانه هنوز مراحل آکادمیک نیز به صورت جدی در ایران طی نشده و باید چنین جلساتی را با اهمیت بالا ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان به این رشته هنری باید از فیلم‌ها و نوشته‌های آموزشی استفاده کنند، گفت: با توجه به نبود فضاهای آموزشی در دانشگاه‌ها باید افرادی که به این هنر علاقه‌مند هستند از فیلم‌ها و یا کتاب‌های آموزشی استفاده کنند. البته باید این نکته را بدانند که هیچ کتاب یا فیلم آموزشی جایگزین استاد نمی‌شود زیرا در برخی وارد انتقال تجربیات تنها از زبان استاد قابل فهم است و هیچ کتابی این تجربه نمی‌تواند به هنرآموز منتقل کند.

به آینده کاریکاتور در ایران امیدوار هستم

عربانی افزود: من به آینده این هنر در ایران امیدوار هستم ولی هنرمندان باید بدانند که در کاریکاتور نباید متکی به نرم‌افزارها باشند زیرا این موضوع در طولانی‌مدت ضربه می‌زند.

وی گفت: وجود نرم‌افزارها زمانی می‌تواند به هنرمند کمک کند که در اختیار وی باشد اما در غیر این صورت و زمانی‌که هنرمند به‌صورت شاگردی در اختیار نرم‌افزار قرار گیرد، پیامدهای نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

احمد عربانی در اصفهان

راه یادگیری کاریکاتور در ایران

این استاد کاریکاتور ایران با اشاره به ضرورت تداوم فعالیت در این موضوع تصریح کرد: بدون شک هنرمندان در این رشته باید فعالیت مستمری در اجرای کاریکاتور داشته باشند و مطالعه و تمرین آن‌ها در این زمینه بسیار بالا باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فضای مجازی می‌تواند مانند روزنامه و مجله‌ها انتقال‌دهنده خوبی برای پیام کاریکاتورها باشد یا خیر، تصریح کرد: اگر کاریکاتور به‌طور جامع و سازنده ترسیم شود و درمجموع اصول حرفه‌ای در آن اجرا شود، می‌تواند در هر فضایی پیام خود را منتقل کند.

عربانی افزود: اگر این فعالیت به‌خوبی اجرا شود سبب جذب مخاطبان به نشریات کاغذی نیز می‌شود و این اتفاق در گرو اثری با پیام‌رسانی قوی است.

مدرک تحصیلی برای ترسیم کاریکاتور کافی نیست

وی با انتقاد از برخی طرح‌های نامناسب و بی‌کیفیت در کاریکاتور افزود: با وجود اینکه برخی افراد مدارک تحصیلی بالایی نیز دارند اما متأسفانه نمی‌توانند اثری قدرتمند بر روی کاغذ بیافرینند که این موضوع مناسب نیست.

این استاد کاریکاتور ایران اضافه کرد: به نظر من در این زمینه، تنها داشتن مدرک برای خلق آثار کافی نیست، بلکه باید تمرینات بسیار زیادی انجام شود زیرا ما در زمان فعالیت خود بسیار تمرین کردیم تا توانستیم در این زمینه پیشرفتی داشته باشیم.

لازم به ذکر است؛ آثار کاریکاتور احمد عربانی تا ۱۲ آذرماه در محل موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر