menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کارگاه کاریکاتور به وقت انقلاب با حضور الهام دزفولیان برگزار شد

۱۰ بهمن ماه در کارگاه « کاریکاتور، به وقت انقلاب » الهام دزفولیان کاریکاتورهای انقلاب ۵۷ ایران، نقاشی و هنر انقلاب اسلامی و کاریکاتورهای این دوره زمانی که در نشریات داخلی و خارجی به چاپ رسیده بودند را بررسی کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از محمود رضا صنعتی (یکی از اعضای خانه کاریکاتور) مدرس این کارگاه بحثش را با نقاشی شروع کرد و به تفاوت آن با کاریکاتور در مواجهه با انقلاب پرداخت و گفت: “برخلاف نقاشی انقلاب که بیشتر روایتگر صحنه‌های انقلاب است، کاریکاتور نه تنها به نقد نظام پیش از انقلاب می‌پردازد بلکه خود را موظف به آگاه‌عمل‌کردن نسبت به وضعیت جدید می‌داند و همگام با آن، دست از نقد سازنده در راستای اهداف انقلاب برنمی‌دارد.

وی در ادامه به توضیح مختصری در زمینۀ فضاهای گوناگونی که کاریکاتور انقلاب در آن حضور داشت پرداخت و افزود: از جملۀ این موارد می‌توان به نمایشگاه‌هایی که قبل و بعد از انقلاب برگزار شد، روزنامه‌های جدی(اطلاعات، کیهان) نشریات جدی(تهران مصور) و طنزوفکاهی اشاره کرد.

وی در این برنامه بر معرفی نشریات طنز و فکاهی‌ای که بین سال‌های ۱۳۵۹-۱۳۵۷به چاپ ‌رسیده ‌بودند تأکید کرد: این دوران تا زمان تصویب قانون مطبوعات در سال ۱۳۵۸ از نظر تعداد نشریات (بالغ بر ۳۰عنوان نشریۀ طنز و فکاهی)، تقریباً مشابه سال ۱۳۳۱ و پیش از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲بود. البته در این دوره نشریات از نظر مدت زمان انتشار، چندان تداومی نداشتند و نمونه‌هایی مانند نشریۀ بهلول که تا ۹۰شماره به چاپ خود ادامه داد، کم بودند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که مورد توجه بودند نگاه هجوآمیز به نظام شاهنشاهی، مبارزه با امریالیسم آمریکا و نظام سرمایه‌داری بود. در کنار این موارد، توجه به وضعیت داخل کشور پس از انقلاب، دولت موقت، نخستین دولت جمهوری اسلامی، وضعیت فرهنگی جامعۀ پس از انقلاب و مسائل روزمره‌ای که مردم با آن مواجه شده بودند، شیوۀ پوشش و تغییرات ظاهری جامعه بود. علاوه بر این، مقایسۀ انقلاب اسلامی با انقلاب مشروطه و ایران در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب نیز از دیگر مواردی بود که در کارتون‌های آن دوران مورد توجه قرار گرفته بود.

در ادامه، دزفولیان نشریات چلنگر (آهنگر) ، بهلول، شنگول باشی، یاقوت و … را معرفی کرد و با ارائۀ نمونه‌های تصویری به بررسی مسائل جامعۀ ایرانی در سال‌‎های اول انقلاب از نگاه کارتونیست‌ها و نشریات مذکور پرداخت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر