menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

علی اکبر رشیدی شاعر طنزپرداز

کارکرد اصلی شعر و ادبیات طنز در گفت‌وگو با یک طنزپرداز

کارکرد اصلی ادبیات طنز رساندن پیام‌ها به جامعه است.

یک شاعر گفت: همواره در طول تاریخ محدودیت‌ها باعث بروز خلاقیت‌ها ‌شده‌ است تا جایی که شاعر طنزپرداز به این درک می‌رسید که می‌تواند در لفافه مفاهیم بزرگی را که به سادگی نمی‌توان به زبان بیاورد در قالب شعر و نثر بیان کند.

به گزارش شیرین طنز، علی‌اکبر رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارکرد اصلی شعر و ادبیات طنز رساندن پیام‌ها و مفاهیم عمیق اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی به جامعه است.

او ادامه داد: شعر طنز به نوعی واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی جامعه را در قالب لطیفه‌های کوتاه و تاثیرگذار بیان می‌کند.

رشیدی بیان کرد: بدون شک اگر نگاهی فراتر از بیان لطیفه‌های ساده و سرگرمی‌های کلامی به شعر و ادبیات طنز داشته باشیم کارکرد اصلی شعر طنز انتقال همان مفاهیم و رخدادها و مسایل اجتماعی است.

پدر شعر طنز فارسی

این شاعر یادآور شد: از دیرباز طنز و طنازی در ادبیات ایران جایگاه ویژه‌ای داشت. عبید زاکانی از اولین شاعران طنزپرداز ثبت ‌شده در ادبیات فارسی است که حتی از او به عنوان پدر شعر طنز فارسی نام می‌برند.

رشیدی ادامه داد: علی‌اکبر دهخدا، اشرف‌الدین قزوینی (نسیم شمال) و میرزاده عشقی از دیگر پیشگامان ادبیات طنز ایران محسوب می‌شوند.

رشیدی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ قدرت‌های حاکمه به نوعی مانع از فضای باز سیاسی و گفتمان‌هایی از این دست می‌شدند و مردم کوچه و بازار و حتی طنازان وابسته به دربار با رندی و طنازی مهم‌ترین مفاهیم روز را در قالب لطیفه‌های منظوم که از آن به عنوان شعر طنز یاد می‌شود می‌آوردند تا از این طریق به نوعی فضای بسته حاکم را دور بزنند و صدای جامعه باشند.

وی افزود: استفاده از واژه‌های دوپهلو و چندپهلو، استفاده از نمادها و عناصر و اسامی حیوانات از دیگر ابزارهای طنزپردازان شاعر یا شاعران طنزپرداز محسوب می‌شده است.

معرفی شاعر و همسرش

علی‌اکبر رشیدی شاعر و ناشر است. از او تاکنون مجموعه شعرهای «طعم سرخ انار»، «شاعری یعنی جا دادن تو در کلمات»، «چیزی نمانده است بگویم برای تو» و… چاپ و منتشر شده‌ است. وی به همراه همسر داستان‌نویس خود، آتوسا حصارکی، انتشارات مهرودل را مدیریت می‌کند. از حصارکی نیز مجموعه داستان «سیاه و سفید» با گردآوری او به بازار کتاب آمده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر