menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور گل آقا

چکیده پایان نامه بررسی محتوی و شگرد‌های طنز کیومرث صابری

صابری از شگردهایی چون شخصیت‌آفرینی، نقیضه‌پردازی، نفی بدیهیات (وارونه گویی)، بازی با واژگان، جانب‌داری از کاستی‌ها، دلیل عکس، تعریض یا کنایه‌ی طنز‌آمیز، استعاره‌ی تهکمیه، کلمه‌سازی و ترکیب سازی، به کار بردن امثال و ابیات خارج از مضمون اصلی آن‌ها، تغییر در ضرب‌المثل‌ها و استفاده از نام شخصیت‌های مشهور گذشته در داستان‌های با موقعیت کنونی استفاده کرده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، در چکیده‌ پایان‌نامه‌ای با عنوان «بررسی محتوی و شگرد‌های طنز کیومرث صابری (دو کلمه حرف حساب)» که در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه فردوسی و در مقطع کارشناسی ارشد دفاع شده است، می‌خوانیم: کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) یکی از چهره‌های برجسته‌ی طنز‌نویسی ایران در دوره‌ی معاصر است. وی در ستون «دو کلمه حرف حساب» روز‌نامه‌ی اطلاعات سبکی را در طنز‌نویسی بنا نهاد که به عنوان «مکتب گل‌آقایی» معروف گشت.

این نوشتار به بررسی شگردها و تحلیل محتوایی نوشته‌های طنز وی در این ستون اختصاص یافته است. در تحلیل شگردهای طنز روش کار ما این گونه است که ابتدا درباره‌ی هر شگرد توضیحی می‌دهیم و سپس مثالی برای آن می‌آوریم.

گل آقا

در تحلیل محتوایی به علت گستردگی حجم طنزها و موضوعات گوناگون طنز وی، فقط به مضامینی که بیشتر تکرار شده یا از اهمیت خاصی برخوردار بوده پرداخته‌ایم.

نتیجه‌ی این پژوهش نشان می‌دهد که صابری از شگردهایی مانند: شخصیت‌آفرینی، نقیضه‌پردازی، نفی بدیهیات (وارونه گویی)، بازی با واژگان، جانب‌داری از کاستی‌ها، دلیل عکس، تعریض یا کنایه‌ی طنز‌آمیز، استعاره‌ی تهکمیه، کلمه‌سازی و ترکیب سازی، به کار بردن امثال و ابیات خارج از مضمون اصلی آن‌ها، تغییر در ضرب‌المثل‌ها و استفاده از نام شخصیت‌های مشهور گذشته در داستان‌های با موقعیت کنونی استفاده کرده است. همچنین طنزهای وی بر خلاف آنچه همه می‌پندارند، محدود به مسایل سیاسی نیست بلکه مضامین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در طنز وی چشم‌گیر است.

نگارنده این پایان‌نامه عبدالحمید یوسفی، استاد راهنما دکتر محمدجواد مهدوی و استاد مشاور آن دکتر محمود فتوحی رودمعجنی هستند. این پایان‌نامه در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده‌است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر