menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گل آقا کیومرث صابری فومنی

چه کسی مستند راز گل آقا را ساخت + فیلم

طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب با انتشار «دو کلمه حرف حساب»های کیومرث صابری فومنی با نام مستعار «گل آقا» احیا شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیومرث صابری فومنی با نام مستعار «گل‌آقا» در ۸ شهریور سال ۱۳۲۰ متولد شد. او نویسنده‌ای بود که با اشراف به اصول روزنامه‌نگاری و طنزنویسی توانست میزان تحمل مسئولان حکومتی را تا اندازه ای بالا ببرد و طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب را احیا کند.

وی فردی بود که اگر طنزش فقط گزنده بود، تأثیر چندانی بر روی کار مسئولان و اقشار مختلف جامعه نمی‌گذاشت؛ زیرا از قدیم گفته‌اند سخنی که از دل برآید بر دل نشیند و در اصل نقد سازنده‌ای که در طنز «گل آقا»یی دیده می‌شود، سخنی است که از دل فردی دغدغه‌مند بر می آید. بنابراین بدون ایجاد هیچ حساسیتی بر دل خواننده اش می‌نشیند و تأثیرش را می‌گذارد.

مجله گل آقا

صابری فومنی در دوران فعالیتش کارهای تأثیرگذاری را به انجام رساند که از آن جمله می‌توان به بهره‌گیری از شخصیت‌های خیالی چون «شاغلام»، «ممصادق»، «غضنفر» و «کمینه عیال صادق» در ساختار طنزهای مطبوعاتی، انتشار اولین هفته نامه طنز پس از انقلاب و تأسیس خانه طنز ایران و راه اندازی مؤسسه گل آقا اشاره کرد.

وی در ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ به دلیل ابتلا به سرطان خون درگذشت و مؤسسه «گل آقا» نیز در سوم تیر سال۱۳۸۷برای همیشه کار خود را پایان داد.

یاداور می‌شود؛ نام«گل آقا» همواره با شعار «یک دهان دارم دو تا دندان لق/ می‌زنم تا زنده هستم حرف حق» گره خورده و همواره در یاد و خاطره مشتریان دائمی و گذرایش ماندگار است.

خاطرنشان می‌شود؛ عاطفه تلقانی، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در سال ۱۳۹۰تا۱۳۹۲ با ساخت مستندی با عنوان «راز گل‌آقا» نام صابری فومنی را برای همیشه در شناسنامه تصویری کشورمان ثبت کرد تا دین هنرهای تصویری کشور را نسبت به شخصیت «گل آقا» ادا کرده باشد.

***

به مناسبت سالگرد تولد گل آقا مستند راز گل آقا توسط پایگاه خبری شیرین طنز (به نقل از تبیان) گردآوری شده است که می توانید در ادامه ببینید :

***
بخش اول :


***
بخش دوم


***

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر