menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پنجمین محفل طنز “سنگ پا” با حضور اکبر کتابدار در قزوین برگزار می شود

معاون فرهنگی حوزه هنری قزوین گفت: پنجمین محفل طنز سنگ پا در حوزه هنری قزوین با حضور شاعران و نویسندگان طنز پرداز استان و کشور برگزار می شود.

به گزارش شیرین طنز، حمیدرضا ملازینل در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: قزوین با برخورداری از شخصیت هایی چون عبید زاکانی، علامه دهخدا و سید اشرف الدین حسینی همواره یکی از اصلی ترین کانون های طنز در ادبیات فارسی محسوب می شده اما متاسفانه امروزه در ادبیات معاصر چنان که باید در این زمینه درخشش نداشته است.

وی افزود: برهمین اساس لازم است مجموعه ادبای استان و نیز دستگاه های فرهنگی همانگونه که در زمینه خوشنویسی بیش از همه رشته های هنری و فرهنگی اهتمام داشته اند در زمینه طنز نیز توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشند و نگاه تک بعدی به موضوع فرهنگ و هنر نداشته باشند.

معاون فرهنگی حوزه هنری قزوین با اشاره به برگزاری محفل طنز سنگ پا در قزوین گفت: در همین راستا روز دوشنبه برابر با ۲۱ تیرماه سال جاری، پنجمین محفل طنز سنگ پا در حوزه هنری قزوین برگزار می شود.

وی ادامه داد: این برنامه راس ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد و شاعران و طنزپردازان استان و کشور در آن حضور به هم خواهند رساند.

ملازینل افزود: اکبر کتابدار از اساتید طنز کشور و مسئول کانون ادبی نیاوران، مهمان ویژه پنجمین محفل طنز سنگ پا خواهد بود. همچنین حضور برای همه علاقمندان آزاد است ضمن اینکه شاعران و نویسندگان طنز پرداز نیز می توانند برای ارائه آثار خود در این محفل پیش از برگزاری مراسم، آثار خود را به واحد ادبیات حوزه هنری قزوین واقع در بلوار مدرس روبه روی پارک ملت جنب سینما بهمن، ارائه کنند.

کتاب طنز قزوین طی ماه های آینده عرضه می شود

معاون فرهنگی حوزه هنری قزوین اظهار داشت: پس از برگزاری این برنامه و ادامه این محفل تلاش داریم طی ماه های آینده و پیش از اتمام سال ۹۵ کتاب طنز قزوین را به همت حوزه هنری قزوین و همه طنزنویسان این خطه تهیه و به علاقمندان عرضه کنیم.

وی افزود: امیدواریم در نهایت با یاری همگان، مجددا طنز قزوین در این سامان احیا شود و بتوان از آن به عنوان ابزاری برای بیان دغدغه های اجتماعی استفاده کرد.

ملازینل با اشاره به تفاوت های طنز دردمند و با هجو و هزل گفت: هجو و هزل هرگز دردی را از جامعه دوا نمی کند و اصولا هزال و هجاگو اغراض شخصی دارند اما طنز فاخر و دردمند در عین شیرینی و برخورداری از رگه های کمیک، عمیقا دردناک و غمگین است چرا که طنز هم مانند تراژدی و چه بسا بیشتر و عمیق تر از آن، آلام و دردهای جامعه را فریاد می زند.

معاون فرهنگی حوزه هنری قزوین با بیان اینکه میان طنز و کلام رکیک مرزهای روشنی وجود دارد، ادامه داد: طنز واقعی قطعا می تواند وقاحت را دستمایه مضامین خود قرار دهد و از این طریق به جدال با آن برخیزد اما خود هرگز وقیح نمی شود و در دام رکیک گویی گرفتار نمی آید.

وی افزود: برهمین اساس هدف حوزه هنری انقلاب اسلامی از برگزاری محفل طنز سنگ پا و ارائه کتاب طنز قزوین رسیدن به طنزی است فاخر، بی محابا، به دور از محافظه کاری و در عین حال برخوردار از عفت کلام و انصاف تا در نهایت این طنز در خدمت بیان دغدغه های اجتماعی و اصلاح امور قرار گیرد، ضمن اینکه ادبیات استان نیز از این رهگذر احیا خواهد شود.

فضای رسانه های قزوین را برای طنز مهیاتر کنیم

ملازینل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفتارهای نادرستی که با طنز نویسان در رسانه های استان انجام می شود، گفت: با وجود هزینه و زمان بر بودن انتشار کتاب، رسانه های استان یکی از اصلی ترین کانون های انتشار طنز و زنده نگاه داشتن آن هستند از این رو لازم است شرایطی فراهم شود که بردباری بیشتر، فضای رسانه های قزوین را برای طنز مهیاتر کنیم.

وی ادامه داد: پس از بحث رسانه ها، محافل ادبی که واقعا دغدغه طنز دارند و نه دورهم بودن های بی جهت، می تواند یکی دیگر از تمهیداتی باشد که چراغ طنز را در این خطه روشن نگاه دارد چه اینکه طنز مانند هر اثر ادبی دیگری نیازمند این فرصت است که در ترازوی نقد و سنجش و عرضه به مخاطبان و متخصصان قرار گیرد.

معاون فرهنگی حوزه هنری قزوین افزود: فراهم آوردن فرصتی برای عرصه و در معرض نقادی قرار گرفتن آثار طنز نویسان و استفاده از ظرفیت طنز برای بهبود شرایط از دیگر از محورهای برگزاری محفل طنز سنگ پا و سایر اقداماتی از این دست در حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر