menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

درس گفتارهایی درباره عبید زاکانی

نشست «طنازی‌های بازیگوشانه – پرخاشگرانه عبید» برگزار می شود

نشست «طنازی‌های بازیگوشانه _ پرخاشگرانه عبید» روز چهارشنبه ۹ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

طنازی‌های بازیگوشانه‌ پرخاشگرانه عبیدزاکانی بررسی می‌شود

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، نشست «طنازی‌های بازیگوشانه _ پرخاشگرانه عبید» در قالب یکی از نشست‌های درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی روز چهارشنبه ۹ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

طنز و طنزآفرینی همواره از جمله ژانرهای جذاب و بحث‌انگیز برای هجو و تسخر گفتمان‌های غالب و فرادستی جوامع محسوب بوده است. طنزآفرینی و طنازی‌های پرخاشگرانه عبید زاکانی علیه گفتمان فرادستی جامعه‌ سده‌ هشتم ایرانی پس از حمله مغول و حکومت ایلخانان در این میان برجستگی شاخص‌تری دارد. نگاهی گذرا به این عصر و دوره، از بسیاری از معایب و کج‌رفتاری‌های در سطوح مختلف جامعه خبر می‌دهد و طنز و ابزارهای طنزآفرینی بستری برای هجو و تسخر و گاه اصلاح این زشتی‌ها فراهم می‌آورد.

حال، اگر سه گفتمان سیاسی، اخلاقی و مذهبی را از جمله گفتمان‌های فرادستی تأثیرگذار در این سده محسوب کنیم، عبید لبه تیز و برنده‌ زبان انتقادی، هجایی و پرخاشگرانه‌ی خود را بر این گفتمان‌ها می‌گشاید و برخی چهره‌های شاخص این سه گفتمان و از آن جمله زاهدان سالوس و ریاکار، کوته‌فکران و کوته‌نگران مستبد فرهنگی و اشراف‌زادگان معتقد به اخلاق مختار را از رهگذر شگردهای طنازانه‌ خود و از جمله تجنیس، کنایه، وارونه‌گویی و نقیصه‌سازی از میان سایر شگردها، به باد انتقاد می‌گیرد و از اریکه قدرت به خاک ذلت می‌نشاند.

بیست‌وپنجمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی با سخنرانی ابوالفضل حری به بررسی «طنازی‌های بازیگوشانه _ پرخاشگرانه عبید» اختصاص دارد.

این برنامه روز چهارشنبه ۹ مرداد از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

صادق وفایی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر